~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 13 november 2008

Av ~ Ruth ~ - 13 november 2008 19:42

I dag har jag bakat brytbröd, vet inte hur jag skall ge det betyg, åt en ruta medan det var varmt och då tyckte jag att det klibbade fast på tänderna, får se hur det smakar i morgon fm. måttade inte sirapen utan hällde på en höft, tror det blev för mycket ?? Kommer nog att minska på rågmjölet och ta mera vete i stället. Måste prova min egna mjölmix och testa. Återkommer i morgon och ger info. efter frukost, även om det dröjer en stund ut på fm. äter inte fören vid 11-12 tiden.


Ingenting som ska knådas, vilket är bra när man har ont sina händer.

Recept: Långpannebröd

-------------------------

 50 gr jäst
50 gr margarin
2 ½ dl vatten
2 ½ dl mjölk
1 tsk salt
½ dl sirap
ev ½ msk brödkryddor
9 dl rågsikt
1 dl graham
2-3 dl vetemjöl



Smält margarinet och tillsätt mjölk och vatten.
Ljumma till 37 grLös upp jästen med degvätskan.
Tillsätt salt och sirap.
Sist mjölet.


Arbeta ihop degen med elvisp.

Låt jäsa 20 min.


Häll degen i en smord långpanna och platta ut den med mjölig hand.
Markera med kniv ca 15 rutor.

Nagga med en brödnagg eller gaffel.
Jäs ytterligare 20 min.


Grädda i 225 gr ca 15 min.

Stjälp upp på galler och låt svalna.
Dela i rutor.

Av ~ Ruth ~ - 13 november 2008 10:11

Äntligen, äntligen är den klar, blev rätt söt tycker jag, nu undrar jag vilken liten 4-5 åring som skall bära den. Nu kan jag fokusera på nya projekt, något lite den här gången. Måste alltid göra klart det jag håller på med innan jag börjar på något nytt, och koftan var jobbig, saknade motivation. Dimman ligger tjockt ute och det är bara 2,5+*. En tuff natt blev det, berodde det på mångubben ? somnade inte fören efter 3 och känner mig riktigt seg i dag. Det blir till att kämpa på, skall baka "Cavvertjäjernas brytbröd" det tror jag är gott, måste bara testa. Kommer nog en bild sedan, receptet kan hämtas "Här" om du blir inspirerat.

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards