~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under maj 2013

Av ~ Ruth ~ - 31 maj 2013 18:57

"Klicka på bilderna så blir dem stora"

     


Puah så varmt det har varit i dag. Klippte den ena gräsmattan när det var moln som gömde solen, men det varade inte så länge. Så var det ingen bensin kvar i dunken för den andra klipparen, hade tänkt klippa den stora mattan i em. orkade inte cykla ner till tappen och fylla dunken. Arne jobbar hela dagar så han är inte till någon hjälp, han åker före 7 och kommer inte hem förens vid 18 tiden då är han dötrött, men i morgon så….
Jag orkar nada i denna värmen, den stora nackdelen med sommaren är för mig, sol och värme. Som många vet så är övriga årstider min tid, nr.1 är vinter och snö, ja, ja vi är snart där igen.


Önskar er alla en fin helg.

Av ~ Ruth ~ - 30 maj 2013 23:13

Att artbestämma dessa äggen jag visade i går skulle bli svårt, inget levande var det där, bara något torkat brun/svart.

 

Getingar har irriterat på altanen några dagar, i dag så hittade jag ett getingbobygge i ett hörn, snabbt som attans var jag framme med kvasten och pillade ner det, sedan inspekterade jag över allt. Svårt att få ner bona när dem har fått växa till sig och blivit bebodda.



En solig och fin dag har det varit, för varmt för utevistele någon längre stund.

På em. började det blåsa kyliga vindar när vi satt ute och käkade, var tvungen att sätta på mig en kofta för solen hade passerat altanen men det var 23* ute.


 




Nu skall jag förvandla mig till en nattfjäril och återvända till puppstadiet,
eftersom jag varken kommer höra eller se fören vid ½ 9 tiden i morgon.
Natti, natti.


Av ~ Ruth ~ - 29 maj 2013 20:15

Inte så mycket vill jag påstå, vädret är en egen historia som upprepas varje dag. Sviniga vindar som tar bort njutningen om dagarna trotts att solen skiner lite halvdant, har så varit i 14 dagar (tror jag), åtminstone känns det så, hoppas jag inte ljuger, för det gillar jag inte.


 



Denna stora krukan med blommor står på trappan och är en favorit i nuläget. Alla små växter jag köpt för ett par veckor sedan börjar fylla ut där jag satte dem nu, det är så roligt.


 



Lyfte på en tuva i komposten och hittade dessa gröna ägg, dem är hälften av storleken som på bilden. Dessa har legat så i 4 dagar nu så dem har nog torkat, tror jag skall pilla isär en och kika med en lupp och göra en obduktion.




 


Middan var enkel och god i dag, mätta och belåtna blev vi. Nu skall vi bara slappa och titta TV.

Kram och tack för att ni finns med mig i min vardag.
Må så gott och var rädda om varandra!


Av ~ Ruth ~ - 28 maj 2013 12:03


 


Dagens goda frukost !


Tor och Odin (åskan) bråkade här på morgonen och störtskurar följdes i deras spår. Hela altanen blev belamrad av kajor som sökte skydd, sedan var det dags att ta fram skurtrasan, jisses vad dem skitade ner på räcket och golvet. Nu skiner solen och inget mera regn skall komma. Datorn kom på sent i dag, bättre sent en aldrig. Skall plantera mina nyinköpta tomatplantor i stora krukor i dag och sedan är det bara att vänta på skörd, men det dröjer länge ännu.
En historia om en Älgkalv som jag inte tror slutar lyckligt, hittade detta på "Aftonbladet" HÄR

Önskar er en fin dag.

Av ~ Ruth ~ - 27 maj 2013 20:02


   


Sommar, ja det är det nu. Tog den största geting jag har sett, måste varit en drottning, den var på ett av sovrummens fönster, letade nog plats för ett bo, men den togs ur daga. För något år sedan så hade dem byggt en bo i en kartong som hade hål-handtag i sidorna. Fönstret står nästan alltid på glänt där, men nu håller jag fetkoll i rummen som inte används.


 



Var och handlade 4 margeriter för att fylla ut altanlådorna, även 2 tomatplantor som jag skall sätta i stora krukor, hoppas jag får tomater detta året, inget går upp emot egen-odlat. Har varit en fin dag, men några moln har gömt solen emellanåt.



Hoppas ni vaknar till en ny och solig dag/kramen.


Av ~ Ruth ~ - 25 maj 2013 16:46

"Klicka på bilderna då blir dem stooooora"

     


Jag odlar mellan stenplattorna, då behöver jag inte rensa ogräs, smart eller hur ?

Det växer och gror över allt, men gräsmattan slipper jag inte undan. Gråväder i dag, hotfulla moln, men jag fick gräset klippt som tur var. Den stora gräsmattan är kvar, men den får Arne ta under helgen, vill ha grön asfalt. Maskrosor har jag också plockat ett par timmar så nu är ryggen mör. Snart kommer gubben hem efter en lång och tung arbetsdag, dags att börja med middagen som blir köttfärssås och fullkorns spagetti, omtyckt och snabbt fixat.

 

☀Kramen☀

Av ~ Ruth ~ - 24 maj 2013 15:10


Mina blommor var skyddade så allt gick bra denna gången.

Vill hylla min blogg i dag som fyller år och jag hoppas på några år till.


 

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards