~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under augusti 2008

Av ~ Ruth ~ - 31 augusti 2008 13:52

 

I lördags så var jag i Dergårdsparken, så storslaget tjaaaa. Traditionsenligt sjöng Lerums Hembygdskör. Dansgille och duktiga spelemän. Auktion, olika försäljningar och kaffe med gott hembakat bröd. Kul var att kika in i alla gamla hus som har flyttats dit från olika ställen omkring Lerum, det äldsta från 1700 talet. Roligt att se och växla några ord med många trevliga människor. Solen sken från en klarblå himmel och det var riktig varmt. Det blev några timmar där i solskenet. Sätter in några bilder från dagen.

Det första jag mötte var dessa ståtliga hästar, som förväntade sig en godbit.

Gamla häst vagnar och bruksföremål.

Duktigt spelat av Dergådens spelemänn

Ålderdomligt klädda dansare från Stora Lundby folkdansgille.

Loppisladan var flitigt besökt under dagen.

 

Själv så köpte jag bara några diktsamlingar ( gillar dikter :-) + ett par småsaker till.

Dagens avslutning var Auktion, inget som frestade mig där.

Gammelstugan, fick huka mig när jag gick in genom dörren, riktigt lågt till taket ca.2 meter.
På bilderna under följer några bruksföremål


Det blev otroligt många bilder i detta inlägget, men vad då ? du var ju inte där och fick tittat dig omkring själv, så se genom mina ögon.

Ha en fin söndag trotts det gråmulna vädret !

Av ~ Ruth ~ - 30 augusti 2008 12:28


Mitt första möte med kräftor ägde rum i Rämmen i Värmland, tror det var första gången jag besökte min blivande man's föräldrar, min svärmor var konsums föreståndare där också innan affären lades ner och dom flyttade till Forshyttan. I mina hemtrakter i Norge hörde jag aldrig tals om kräftor, vet ej heller om det fanns något sådant i våra vatten, i alla fall ingen som fångade upp sådana för äta. Min fästman och och hans farbror gav sig i väg för att fånga dessa kräftor. Var förväntansfull för att få bekanta mig med dessa kryp. Sent på natten kom dom hem med en hink med många små kräftor, det var det vidrigaste jag har sett i krypväg. Några släptes ner på golvet som kröp och krälade, jag var livrädd och så klart skulle jag skrämmas när dom såg min rädsla och avsky, kom emot mig med dessa kryp och skulle på liv och död lära mig att hålla i en. För dessa tilltag så fick min man lida pin på natten när mina tankar innan insomnandet kretsades om dessa äckliga kräftor. Så klart så följde dom med i mina drömmar. Hela golvet kryllade av kräftor , jag satt på köksbordet och försökte mota bort dom med en stor brödkniv när dom försökte klättra upp på bordsbenen för att komma åt mig.
Blev hysterisk, började skrika i sömnen och rev med min ena hands naglar rakt över ryggen på min fästman som flyger upp hojtande VAD GÖR DU ? han fick några härliga revor utefter ryggen, själv hade jag hud under naglarna, så det var inget kärleksfullt klös. Han fortsatte sin nattsömn på soffan den natten, förstår honom. Mardrömmar kan ställa till det och ge starka reaktioner, men sällan gå till handling på detta otrevliga set, gissa om jag skämdes, blev påmind om denna natten titt som ofta efter det och när det är frågan om kräftor. Kom på den här historien när jag läste Medresenärskans blogg om kräftfiske, hade faktiskt glömt min historia men nu grävdes den upp till ytan igen.

Av ~ Ruth ~ - 29 augusti 2008 17:11


En bild när jag var si så där 18 år, på den tiden var jag smal och åt på sin höjd några Marie Kex i godis väg och vikten höll sig mellan 50 - 53 kg. Det var svunna tider det, på bilden var jag gravid i 4:e månaden med dottern Susanne. Kolla min häftiga soldräkt, den var gul och vit rutig "Ler" På den tiden bodde jag på Grycksbo i Dalarna och jobbade på Grycksbo pappersbruk, min livspartner låg då i lumpen i Falun. Så Grycksbo vistelsen varade ett år, Susanne var 2 månader när vi flyttade hem till min mans föräldrar i Forshyttan i Värmland. Svärmor var Konsumföreståndare där, affären lades ner och sedan köpte min svärmor och svärfar affären och drev den vidare i privat regi under namnet "Bäck's livs" i en del år. Jag skötte hushållet, städade, tvättade och lagade mat. Min man fick jobb på Volvo i Göteborg så efter ett år så kunde vi köpa en HSB lägenhet, en 2:a ( kr: 6.000:- ) och lyckan var stor när vi flyttade till eget, då var även barn nummer 2 född. Bytte upp oss snart till en 3:a. då var son nr2 och det sista barnet född, så lägenheten blev snart för liten den också. Sålde HSB lägenheten för att få loss pengarna, mellanlandade ett år på Vårväderstorget  i GBG. Efter ett år så hittade vi ett fint och stort radhus i Lerum, trivdes väldigt gott, men ett fristående hus var drömmen, det fick vi efter flera år och bor där fortfarande. Det blev lite om min boendevandring genom livet, nästa flytt blir nog ålderdomshemmet :-)


Av ~ Ruth ~ - 29 augusti 2008 08:45

Har städat och tvättat. Har suttit vid symaskinen och försökt att öka midjemåttet på 2 par byxor som jag förra hösten sydde in, inget trevligt jobb vill jag lova. Ingen ide att köpa nytt som passar, bättre att köpa en storlek större så man har ett par cm. att bolla fram och tillbaka med, går alltid upp och ner som en jojo, skitt och pannkaka. Skall bara köpa mig ett par byxor inför hösten och vintern, och då med resår i midjan. Inte kul att handla när jag går upp och ner från en trappa hela tiden, hoppas jag skulle kunna klara att lägga ner stegen och aldrig behöva sätta min fot på fotstegen igen. Kan bekänna att jag har gått upp drygt 5 kg i sommar helt vidrigt, skäms, men nu har jag fått biktat mig. Så nu sitter jag i rävsaxen igen och får kämpa. Choklad med nötter har varit min stora passion hela sommaren och är det fortfarande, är jag och Berta på torget så blir det ett rån med 2 stora kulor Dajmglass, 2-3 ggr per vecka. Nu får jag sätta på nödbromsen igen och kämpa, orkar inte sitta vid symaskinen och sy in, sy ut, sy in, sy ut, fy för den lede och fy för mig, skäll på mig för det är befogat och jag tar det !

Av ~ Ruth ~ - 28 augusti 2008 09:24


Har fått min första höstgåva av Corina, tack vännen den är vacker !

Gårdagen var en dag då det regnade stort sett hela dagen, fick bege mig ut med min "Berta-cykel" 2 gånger när regnet vräkte ner för fullt. Väl hemkommen från mataffären 1:a vändan och plockade upp varorna så hade jag glömt kaffefilter, jädrans, fick bege mig i väg en gång till. Hade regnjacka men där nedanför var det plaskvått enda ut på tåspetsarna. Sitter nu och nyser lite från och till, skall väl tåla att bli lite blöt utan att dra på mig en förkylning eller ? hoppas det är något tillfälligt. Är ju så himla sällan sjuk, så det är nog inbillning.  Min kära make är åter i Värmland sedan några dagar tillbaka, när han ringde i gårkväll så var jobbet i våran kammare klart, väggar tak och golv. Målad brädvägg i ljus grått, försöker att få ett gammalt stuk på det hela, huset är ju 108 år gammalt och då skal det inte vara som dagens invändigt heller. Det tar tid när han gör allt själv, men som jag förut har skrivit så är han noggrann och duktig på allting inom alla områden.


Från det ena till det 3:e så är min ring fortfarande borta, säkert så ligger den på ett säkert ställe välbevarat, min stora tomatplanta kanske har den i sitt rikliga bladverk, den står ju inte så långt undan fallet, kan inte ruska om den heller får där är det många tomater som håller på att bli röda. Så länge jag inte ger upp, har jag inte förlorat hoppet !


Tänkte lägga in det här inlägget innan jag stängde burken för natten, men blogga strulade "Sidan kan inte visas", mycket strul där igen nu, kanske håller dom på att förändrar så vi får några av våra krav tillgodosedda, men det är väl bara ett önsketänkande :-(

Av ~ Ruth ~ - 27 augusti 2008 13:08


Detta regnande är hopplöst, måste ta "Berta" (min cykel) till affären i dag, mjölken börjar tryta,  men det får gå, man torkar ju och torra kläder råder det ingen brist på när jag kommer hem. Förstår inte, jag förbrukar så mycket mjölk, får nog skaffa mig en egen ko som går och betar på gräsmattan, kanske kan man hyra en av någon bonde ? ;D  Frestar inte att ge mig i väg men det får gå, torkar ju och torra kläder råder det ingen brist på.


Snodde denna berättelse från Frump, tyckte den var så bra, förlåt vännen !


Faktauppsats om en ko, skrivet av en mellanstadieelev


Nyttan med Kon


Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den skall dö. Men det bestämmer den inte själv.
Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan- Och den invändiga sidan.
På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det är nog för att den säger mu. På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att jaga bort flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar. På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon. Färgen på kon heter kulör. Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir mjölken sur... men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra ben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med. Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är det hål. Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu. Kon har gott luktsinne... Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur. Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare. Den sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till snickaren. Det kallas återanvändning. Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt mycket.



Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!

Av ~ Ruth ~ - 27 augusti 2008 00:01


Hahahaha, åt ju nästan upp glassen innan jag kom underfund med att jag skulle fota :-) Tog fram den lilla fritösen och friterade mig en banan och nu sitter jag här med en tallrik, banan med sirap över och äkta vaniljglass, jisses vad gôtt, men det blev väl mycket inför natten. Skulle behöva ut och gå en nattpromenad, men det vågar man inte i nattens mörker nu för tiden. Det är inte bara snälla kvälls flanörer man möter. När jag hade Bernerhundar gick jag ofta sena promenader i nattensmörker. Gick längs ån, såg knappt stigen och månen lyste mellan trädtopparna och vattnet i ån glittrade, tyckte det var mysigt. Men dessa små vovvar jag nu har är för små för att inge respekt och är inga skyddande hundar med sina sammets ögon och vänliga blick, tror gott om alla vi möter, men dom är sådana bara, som små barn och underbara.


God Natt eller God morgon när ni nu läser detta. Sätter på "Fritösen" på förmiddagen om någon känner sig sugen, och alltid Gevalia när jag får oväntat besök, vad annars, kanske lite Bananlikör hör till detta goda ?


Ringen har inte återvänt till mitt finger, fortsätter mitt sökande i morgon !

Av ~ Ruth ~ - 26 augusti 2008 16:59


Vart tog min guldring vägen ? har blivit orolig :( Stod och fipplade med min ring uppe på altanen hängande över räcket, vipps trillade den ner, har nu letat och letat, plockat bort saker under, men ingen ring. Skall det bli en fortsättning på  "Sagan om ringen" det här. Kan inte fatta vart den tog vägen, tar mig nu en kopp kaffe innan jag går ut igen och fortsätter, det här är inte sant, börjar känna mig tårögd och förtvivlad, snyft !  Skall jag bara få vara ledsen och tungmodig i dag, vad kan liva upp mig ? Snälla Trollpackan hjälp mig, eller är det du som har varit  här omkring i faggorna för överallt där du befinner dig brukar saker och ting ske, eller har du bara busat med mig i dag ? :D, Är det så ? snälla ta fram ringen !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards