~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 29 oktober 2009

Av ~ Ruth ~ - 29 oktober 2009 22:30

  


Mormor var inte så ofta sedd i vårat hem, men när hon dök upp blev vi 5 (av 6) barn som små möss och gick stora omvägar förbi henne. Hon var ingen kärleksfull person mot barn, kan bero på att hon själv hade haft en enormt stor barnaskara (över 10) var kanske trött på allt vad barn hette. Mamma lämnades bort redan som barn för att jobba för sin brödföda och 1 mun mindre att mätta. Mamma träffade min far väldigt ung och bildade familj, det var tuffa tider med små medel  och svårt att få ekonomin att gå ihop, men kärlek fanns det i överflöd, vi var trygga i vår familj och på så set fick vi en underbar barndom.
 
Så kom då mormor för att hjälpa till, inget fick vi göra inte stoja eller leka inomhus om vi inte var tysta som möss. Det minsta lilla så kallade hon oss "förkjefiller" inget snällt ord, (men hittar inget motsvarande ord på Svenska) så tog hon oss i håret bakom öronen och vred runt, jisses så ont det gjorde, aga förekom inte annars hos oss. 
Kommer så väl ihåg en gång när mormor skulle hjälpa mamma med brödbak i källaren, jag kunde varit så där en 7-8 år. Vi hade en golvlucka i köket som man lyfte upp och en trappa ner. Något dumt gjorde jag, kommer inte ihåg vad, men kommer ihåg att jag skräckslaget for upp för trappan, snabbt slängde jag igen luckan och jag och min syster satte oss på den så hon inte skulle komma åt oss. Mamma försökte lugna mormor, men hon var rasande av ilska. Satt nog där ett par timmar och ilskan i källaren stegrades. Den övriga i familjen var ute och krattade och hängde hö, så någon trygg famn som kunde rädda oss fans inte att tillgå. Till slut så lade vi benen på ryggen och kutade allt vad vi förmådde till våra reserv föräldrar (grannarna Per och Jorun) där var vi trygga. Vi sov vi ofta där och deras 2 barn hade flyttat ut. Där fick vi stanna tills mormor lämnade huset dagen där på. Per gick hem till oss och berättade att dom hade nattgäster hemma hos sig, mamma förstod det. Historien kan göras lång, men jag stannar här.
  
Morfar har jag inget minne av, bara ett foto.
 
Kram och god natt !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards