~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2008

Mitt första möte med kräftor..

Av ~ Ruth ~ - 30 augusti 2008 12:28


Mitt första möte med kräftor ägde rum i Rämmen i Värmland, tror det var första gången jag besökte min blivande man's föräldrar, min svärmor var konsums föreståndare där också innan affären lades ner och dom flyttade till Forshyttan. I mina hemtrakter i Norge hörde jag aldrig tals om kräftor, vet ej heller om det fanns något sådant i våra vatten, i alla fall ingen som fångade upp sådana för äta. Min fästman och och hans farbror gav sig i väg för att fånga dessa kräftor. Var förväntansfull för att få bekanta mig med dessa kryp. Sent på natten kom dom hem med en hink med många små kräftor, det var det vidrigaste jag har sett i krypväg. Några släptes ner på golvet som kröp och krälade, jag var livrädd och så klart skulle jag skrämmas när dom såg min rädsla och avsky, kom emot mig med dessa kryp och skulle på liv och död lära mig att hålla i en. För dessa tilltag så fick min man lida pin på natten när mina tankar innan insomnandet kretsades om dessa äckliga kräftor. Så klart så följde dom med i mina drömmar. Hela golvet kryllade av kräftor , jag satt på köksbordet och försökte mota bort dom med en stor brödkniv när dom försökte klättra upp på bordsbenen för att komma åt mig.
Blev hysterisk, började skrika i sömnen och rev med min ena hands naglar rakt över ryggen på min fästman som flyger upp hojtande VAD GÖR DU ? han fick några härliga revor utefter ryggen, själv hade jag hud under naglarna, så det var inget kärleksfullt klös. Han fortsatte sin nattsömn på soffan den natten, förstår honom. Mardrömmar kan ställa till det och ge starka reaktioner, men sällan gå till handling på detta otrevliga set, gissa om jag skämdes, blev påmind om denna natten titt som ofta efter det och när det är frågan om kräftor. Kom på den här historien när jag läste Medresenärskans blogg om kräftfiske, hade faktiskt glömt min historia men nu grävdes den upp till ytan igen.

 
 
Medresenärskan

Medresenärskan

30 augusti 2008 13:50

Ha, ha ja ... där ser du. Den ene föder minnen hos den andre. Det var faktiskt Inga som påminde mig om min berättelse när jag pratade med henne härom kvällen.

Du har okokta djur på din bild och jag har variat ute på nätet och stulit min. Fy på sig medresenärskan .... så får man nog inte göra.
Det var i alla fall en mycket kul berättelse du gav oss. Ni blev ju sams igen, ni också eftersom ni fortfarande är tillsammans.
kram på dig

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

30 augusti 2008 14:25

Oj, oj, oj! Vilken historia :-D
Kräftor och jag...nej, nej!

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

30 augusti 2008 16:19

Alla ar bara bra har nere men valdans varmt.
Vi har det mysigt.
Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

30 augusti 2008 16:57

Vissa straffar vår herre med en gång, så där fick han för att han skrämde dej, dessa hemska insjökräftor dom äter jag inte nej havskräftor skall det va

http://Prilyckans

 
Rut.

Rut.

30 augusti 2008 17:16

Det som är tristast med kräftor är att de ska kokas levande.

http://www.rut.blogg.se

 
Corina

Corina

30 augusti 2008 19:46

*Skratt* Vilket härligt minne....synden straffar sig själv.

http://wanilla.bloggagratis.se

 
agge

agge

30 augusti 2008 20:37

Hihihi....kul historia...Jaa den som gräver en grop åt andra...... Tänker på din man som blev riven av dig i sömnen....fniss....

http://agges.bloggagratis.se

 
Latte

Latte

30 augusti 2008 21:44

Vilken kul historia, Ruth! Du är så duktig på att berätta en historia, det ska du veta!

Kramizar!

// C & L

http://latte

 
Lena

Lena

30 augusti 2008 22:01

Så kan det gå när man blir skrämd av dessa odjur, både i mänsklig och djurform :O), då får de skylla sig själva om de får klösmärken, har själv råkat ut för det här med de vidriga kräftorna framför ansiktet många gånger, inte alls kul! Skön söndag önskar jag dig, kram!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

30 augusti 2008 22:07

Nu har jag kika tillbaks på en del som jag inte hunnit med. Skrattade gott när jag läste om ditt syende. Det skulle skam jag också behöva, då jag är en tok med choklad för tillfället. Hoppas att detta gotte sug snart ska vara ett minne blått.

Sicka rackare, som skrämde upp dig med dessa kräftor också.... Men visst smakar de alldeles ljuvligt gott. Synd om de små djuren bara att de måste kokas levande :(.
Skär så i mitt hjärta när man hör deras skriiiiik.

Tackar för alla rara inlägg. Å jag lovar att jag ska tänka på mig själv lite också. Framförallt min egen lilla goa familj.
Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Ann-charlott

Ann-charlott

30 augusti 2008 22:19

Hejsan. Förstår gubben din. Har aldrig ätit sådan små kräftor, jag gillar ju havskräftor. Men någon gång kanske jag får smaka, då kan jag avgöra vilka som är bäst.Hoppas du får en fin helg min vän. Kram AC

http://oakenwood.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

30 augusti 2008 23:03

Synden straffar sig själv. Skrämmer man andra så får man själv lida pin.
Kräftor är ganska gott, men hos oss är det ingen som är intresserad av att fiska upp dem från sjön. Så i år blir det inget kräftkok här. Och jag är enbart glad för det, för det är inget vidare att släppa ner dem levande i kokande vatten. Jag tappar matlusten bara jag tänker på eländet. Nääe, fy.. jag som nyss ätit en räkmacka. Och räkor koks levande de också.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Cavvetjejernas matte

Cavvetjejernas matte

31 augusti 2008 09:39

Phu... skönt att ni blev sams igen! Vore ju förfärligt om dessa kräftdjur skulle tagit död på kärleken.
Själv är jag inte så förtjust i kräftor, men dom luktar väldigt gott. Äter hellre räkor.
Mulet och grått är det hos mig denna söndag.
Hoppas solen kommer och tittar förbi

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

31 augusti 2008 11:16

Ja kräftfisket som liten minns jag. Det var otroligt spännande.
Men när det blev för sent fick man stanna hemma och vänta tills de kom hem med dom i hinkvis.
Tänk att dom går baklänges, kräftorna...

http://trissemojs.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards