~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Kommer du ihåg den här tabellen?

Av ~ Ruth ~ - 17 oktober 2007 00:44

Vem kommer inte i håg denna multiplikationstabell från skoltiden, hade även en räknesticka. När jag gick i skolan på sena 50:talet så sågs det inte med blida ögon av läraren att vi använde dessa, så det gjordes i smyg. Kommer så väl i håg när vi skulle lära oss gånger-tabellen utantill, då fick man resa sig upp vid bänken och blev korsförhörd. Av rädsla för att inte klara det så fick man tunghäfta i bland. Min bänk stod nära fönstret, jag hade skrivit upp tabellen på en lapp, fuktat den och satt den på insidan av fönsterkarmen så jag kunde smygtitta om det kändes svårt. Som tur var så var det ingen som skvallrade för den stränga magistern "Myhre" som kunde vara rätt så bister när det gällde hålla ordning. På den tiden så var det ingen oreda under lektionerna,vi hade respekt för dom vuxna på ett helt annat sätt en i dag. Så på det området var det bättre för. Stryk fick jag aldrig som barn av någon, så jag har nog varit snäll, inte mina 5 syskon heller, så vi var nog lyckligt lottade.
Farfar och farmor bodde också hos oss och han hade en videkvist instoppad i en ventil bakom vedspisen i deras kammare, bråkade vi så hotade han med "Mäster Erik" som han kallade den, vi fick aldrig något rapp men vi hade enormt respekt för den dumma kvisten. Den enda person som vi var rädda för så var det mormor, hon var barsk och kunde dra oss i nackhåren, eller framför öronen och det kändes. Speciellt en episod när hon var hos oss glömmer jag aldrig. Men det tänker jag skriva om senare..

 
 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

17 oktober 2007 16:08

Jo, den multiplikationstabellen känner jag igen.
Och oj, vad man "tragglade" på multiplikations tabellen för att kunna den.
Och ja, det var mycket reda i skolorna då. Kanske lite för mycket ibland ;-)
Kommer ihåg att det räckte med att man under lektionen råkade viska något till en kamrat så fick man anmärkning, som skrevs upp på svarta tavlan.
Stryk och aga, var också en ganska vanlig uppfostringsmetod på den tiden.
Skönt att du slapp det.
Kommer själv ihåg riset som fanns upphängt vid dörren som påminnelse om vad som kunde hända om vi var olydiga.
Så nog är det skönt att vissa saker har förändrats.



http://ingermaryissa.bloggagratis.se

 
agge

agge

17 oktober 2007 17:51

Visst känner jag igen multiplikationstabellen. det var ju ett väldigt traglande på den.

Ser framemot din mormorhistoria.
kram

http://agges.bloggagratis.se

 
Liv

Liv

17 oktober 2007 19:25

Tabellen är inte bekant. Funderar som tusan om jag hade den, men jag kan inte minnas - konstigt. Det kanske är så enkelt att jag inte hade nån?! Jaja, ordning var det när jag gick i skolan också, men jag minns inga barska lärare heller. Vi kanske var en väldigt snäll klass.

http://livslinje.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

17 oktober 2007 20:29

Jajja men denna kommer jag så väl ihåg ;).
Lustigt när man får sådanna minnesbilder;). En annan minns ju knappt ngt från barndomen utan att få ett par påminnelser :). Kan ju inte skylla på åldern precis... Kram

http://www.grafikbettan.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

17 oktober 2007 21:06

Har min kommentar kommit bort i dag?
Jag sa något om att den tabellen fans nte när jag gick i skolan. Vi var tvugna at lära multiplikationstabellen utantill rakt nerifrån upp till 12x12.Kram vännen!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
corina

corina

17 oktober 2007 21:30

Jodå mutiplikationstabellen kommer man nog ihåg.Jösses vad man tragglade! Fast räknestickan har jag inte kommit i kontakt med,vi hade fått miniräknare men som inte fick användas på proven dock.Då skulle vi kunna räkna på riktigt:)Kramar!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

17 oktober 2007 22:06

Visst minns man hur man rabblade den upp och ner. Men det sitter än idag som tur är. Vill passa på att tacka för din dröm om storvinst… Jag köpte två 50:- Harry Boy den lördagen, men kollade aldrig om jag vunnit. Idag damp vinsten ner 3772:-

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

17 oktober 2007 23:06

Ja fytusan nog känner man igen den allt fytusan så jag tragglade på denna tabell.
Usch var urusel på matte!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

18 oktober 2007 18:21

Hei på deg!
Da var jeg tilbake i bloggens verden igjen:))
Den gangetabellen husker jeg godt ja,fytti katta*ler*Men værre var mister Erik,han hadde vi også hjemme..ikke bra.Godt den tiden er over.
vet ikke å vanlig den var her i Sverige,men i Norge ble den flittig brukt hos mange:( Stakkars oss;)
Klem.

http://jenn.bloggagratis.se

 
margus

margus

19 oktober 2007 22:09

Med tacksamhet minns jag hur mamma tragglade både detta och psalmverser med mig. Hon var nitisk till tusen och kämpade dykning med mig så att jag till slut även tog bronsmärket i simning. Och det mesta sitter än i dag, inlärt utan fusk.
Önskar att fler föräldrar kunde gripa in idag och hjälpa ungarna, för det är inte bara samhället som ska fostra.

http://margus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards