~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2007

Heja tanter !

Av ~ Ruth ~ - 3 oktober 2007 18:37


I dag så går inte äldre damer i typiska tantkläder så som dom gjorde förr.
Utan gärna som dom yngre, snitsigt med färg, det tycker jag är roligt att se.
Man behöver inte klä sig präktigt och diskret bara för att man har fyllt 60.
Men jag saknar tanterna en smula ändå. Mina barndomstanter i hatt, tantväska
och tantkappa. Det var något tryggt med dom, kanske för att jag själv var ung.
De struntade mera i hur dom såg ut, och bjöd på goa karameller och var jätte
snälla. Beundrar dom nya åldringarna som vill piffa till sig och är noga med sitt
utseende, dom sticker inte ut och skiljer sig från mängden längre. Trotts det
så hejar jag på dom gulliga tanterna från min barn och ungdomstid, glömmer
inte bort den tryggheten dom utstrålade och var !

 
 
Carina

Carina

3 oktober 2007 22:59

ja du Ruth, har också undrat var alla snälla gamla tanter blev av. Tänker på min egen farmor med nylonstrumpor, hatt och hårnät. Nybakat bröd, hemmagjord glass och chokladmjölk gjord av Ögonkakao, mjölk, grädde o socker! Jisses vad gott!

Kramen Carina

http://www.eklovenskennel.se

 
margus

margus

4 oktober 2007 09:12

Måste finnas nån bild nåstans på den klassiska TANTEN. Kan komplettera bilden med de präktiga och fotriktiga tantskorna. De som täckte hela foten och hade bred klack att hålla balansen på.
Handväskan var också bra att dänga i huvudet på antastare, som dessutom på den tiden kunde avbryta ev. attack efter ett sådant slag.
Det var tider det!

http://margus.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

4 oktober 2007 11:58

Är det kläderna eller sättet som gör en till tant? Jag använder inte hatt eller kappa mm. kan inte påstå att jag är diskret klädd heller. Jag mer eller mindre skiter i vad jag drar på mig för kläder, bara de är bekväma och så att säga helgar ändamålet. Jag bakar bröd och även bullar, kokar alltid min choklad på mjölk och bjuder gärna på vispad grädde till. Har dessutom alltid en karamellburk på bordet. Är för övrigt snäll mot både människor och djur. Har förmodligen rätt kroppsform och mer eller mindre åldern inne. Är jag kanske detta årtiondet tant

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

4 oktober 2007 12:46

For meg er tanter en moster eller faster(men det vet du jo-hehe).
Klart det var noe trygt og godt med "gamle tanter" men må si jeg er glad den tiden er over,man blir jo ikke yngre med årene selv heller..og ikke vil man være en tant..nope..ikke jeg:))Men hva ungdommen syns vet man jo aldri*ler*

http://jenn.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

4 oktober 2007 13:24

Blir en kort kommentar i dag: Jo men när blir de tanter? I dag ser man ju ungdomar upp i väldigt hög ålder!
Kram vännem min!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

4 oktober 2007 18:42

Förr var man ju tvungen att bli tant* efter cirkus 40 fyllda, i vart fall i klädseln. Inget kul alls för de i hjärtat unga. Skogsfrun känner sig som vilken tjej som helst men kan baka och bju på godis också om det kniper. Härliga tider -stretch-jeanstider;)

http://barasaras.bloggagratis.se

 
liv

liv

4 oktober 2007 20:04

Intressant tanke. Du har ju rätt. Var är de trygga tanterna med de hårda "tantkaramellerna"?

http://livslinje.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards