~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 4 mars 2008

Sagans hus..

Av ~ Ruth ~ - 4 mars 2008 16:20

I natt har det varit riktigt kyligt -19*. I dag skiner solen och snön glittrar, en riktig strålande vinterdag som vi måste ta väl vara på.Tog en bild i går, det är våran turistinformation är som ett sagans hus. Konstnären som byggde det omkom i lågorna när hans hus brand ner för något år sedan, han var från trakten och var en mycket skicklig konstnär vilket det här lilla huset kan bevisa. Norra Värmland är mystikens rike med många sägen och historier.Dom första som blev bosatta här i trakterna var Finländare och många av dom gamla gårdarna har finska namn och hela byn bär en prägel av mystik och trolldom. Nita H Jussi skrev en bok "Finnskog och trollskap", där han berättade mången historia (för mig sagor), trovärdigheten är nog inte så stor, men boken är underhållande och rolig och jag är glad över att jag få äga den. Har varit ute med hundarna i dag i det vackra och soliga vädret, just nu ett par minus grader. Skall komma rejält med snö till helgen. Förra påsken var det dubbelt så mycket snö här, så vem vet, kanske kan det bli så i år med, får leva på hoppet.

 
 
trollpackan

trollpackan

4 mars 2008 16:56

Häftigt hus!
Trollskap och sagor...mmm...mysigt! Sånt gillar ju jag;)
Ha det bra nu!
kram!

http://trollpackan

 
Jenn

Jenn

4 mars 2008 16:57

Skikkelig flott vintervær hos dere ja,mere snø enn hva vi har jo:)
Var kaldt her i natt og,minus 17..det får holde..nå vil jeg ha..men skal ta påsken først da*ler*
Kos deg videre der oppe.
Klem.

http://jenn-k.com/blog.htm

 
Marianne

Marianne

4 mars 2008 21:17

Hoppas du får mer av din efterlängtande snö. Vi har haft minusgrader här under natten som varit.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

4 mars 2008 22:24

Oj så himla mycket snö ni har, ja jag är inte alls avundsjuk....Hoppas att du nu inte snöar inne bara...hahahahaha

Mycket underbart vackra foton!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
"Bettan"

"Bettan"

5 mars 2008 00:03

Wow, ett sådant häftigt hus. Men tragiskt att denne mannen skulle få ett så grymt slut.

Förstår att du är en älskare av snö. Men tyvärr är jag ingen älskare av eländet *fniss*. Tycker dock att det är otroligt vackert när det ligger över ängar & träd. Men om det bara kunde hålla sig borta från gång & kör vägar. Så fick det mer än gärna snöa :)
Önskar dig en riktigt God natts sömn.
Kram vännen!
/Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
agge

agge

5 mars 2008 10:03

Vilken underbar fin stuga . En verklig gubbstuga. vem är det som spelar dragspel måntro?

http://agges.bloggagratis.se

 
trissemojs

trissemojs

5 mars 2008 11:18

Ja nu är jag med på riktigt känns det som!
Men nå snö har vi inte i vår del av Värmland. Det ligger endast ett litet tunnt islager på det lilla tjärnet här borta. Men jag skulle vilja ha haft den snömängd du har nu, under tidigare månader. Mest för barnens skull!
/kram Y

http://trissemojs.bloggagratis.se

 
Hugo & Ewa

Hugo & Ewa

5 mars 2008 13:36

Hej Ruth, oj, va kallt och mycket snö Ni har, vi har ingen snö, men lite kyligt, och blåsippan blommar i skogen...otroligt eller hur? Jag hoppas du mår bra Ruth, vi skickar Dig kramar och nosepussar här.

http://www.blogtown.se/blog.php?id=Prinsen

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

5 mars 2008 15:02

Vilka härliga bilder från i går, då jag inte hann att hälsa på! Så denna i dag, vilket hus! Du får tala om närmre var det finns. Kört mycket i Värmland och om det inte ligger alldeles för långt bort från stora vägarna så kanske man kan besöka det i verkliggheten!
Blir lite avensjuk på dig som du har det nu men unnar dig det mer än väl min vän. Fortsätt att njut och fröjdas! Så kommer här så en jättekram från din vän!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
margus

margus

5 mars 2008 22:44

Vilken skojig skulptur!
Men vilken tragisk historia om konstnären.
Nitton (!) minus... tänk vilken skillnad på väder, och ändå inte så långt avstånd.

http://margus.bloggagratis.se

 
Pernilla, Akira och Sweety

Pernilla, Akira och Sweety

6 mars 2008 02:37

Roligt att du berättar om Finnskoga, eftersom min mamma är uppfödd där, vid en liten sjö som heter kindsjön. kanske känner du till det? strax norr om älsjövallen och bjurberget.

Norra Värmland känns därför extra mysigt för mig att besöka lite då och då.
/Pernilla och bernertjejerna

http://www.akiraqueen.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards