~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 17 mars 2008

Av ~ Ruth ~ - 17 mars 2008 18:21

Har försökt att tassa förbi denna dagen, men si det gick nada !

Gör ingen större notis ang den här dagen, sätter in bara den här lilla bilden. Tusen tack till er alla som har skickat kort och mail, ringt och sjungit. Att ni kommer ihåg denna dag är beundransvärt, blir riktigt tårögd och mycket glad.

Tusen tack till er alla !

Kram Ruth

Av ~ Ruth ~ - 17 mars 2008 09:56

Skrev om Nävgröt i går (kallas även för Motti) den ersätter potatis och ger en lång mättnads känsla. Man saltar fisken som med fördel får ligga över natten, sedan kokas den. Vattnet som fisken har kokats i är stommen till "Nävgröten", man lägger i en massa vetemjöl ( eller Värmländsk Skrädmjöl ) sedan pickar man ner i mjölet så fiskspadet kommer upp ( får inte röra runt ) det blir en gröt som är så torr och klimpig att den äts med nävarna tillsammans med en klick smör på varje tugga och en kokt fiskbit. Det är en maträtt som var vanlig förr i tiden och som åts i timmerkojorna runt om i skogarna. I Norra Värmland är det än i dag en populär maträtt. Nävgröt är gott även till stekt fläsk, och då doppar man gröten i stekfettet som blir i pannan, Det är också en omtyckt maträtt som ofta våra gäster som hälsar på också får smaka. Tycker det är kul med gammal Värmländsk matkultur (äts även norrut i landet men är inte så vanligt i dag tror jag.) Till kokt fisk så är det även gott med Römmgröt som man kokar av gräddfil. Skall senare berätta om en annan god maträtt "Kôlbulle" som vi ofta gör vid sjön på sommaren när vi är ute och fiskar.

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards