~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under januari 2011

Av ~ Ruth ~ - 22 januari 2011 21:17

  


Öppnade Clivians stora röda frukt, hittade 3 stora Kärnor och 3 outvecklade platta . Är det någon som vill ha dessa och sätta i en blommkruka och försöka dra upp nya plantor ? Spar dom några dagar, det går ju mot vår och då börjar ju allt att kunna gro. (se det förra inlägget).

 

Ett lite info om märkningen på min koppargryta ”HÄR”.

 

Gittan skrev i kommentarerna på inlägget så här:

Thorshammars Verkstad, Norberg. Stjärnan stämplades mellan åren ca 1845 - 1940. Därefter stämplade man enbart med namnet Thorshammar.

 

Har inte kunnat få det bekräftat det trotts letande på nätet, så jag har skickat ett mejl till dom och frågat, får se om jag får något svar. Har även skrivit till en Antikhandlare (inget svar där heller ännu, men lever på hoppet).


Tittar nu på ”Fångarna på Fortet” nu paus…

Kram på er mina gullizzar..

Av ~ Ruth ~ - 21 januari 2011 19:24

  


      


Förra julen (för ett år sedan) så blommade min Clivia (Mönjelilja) så fint, när blomningen var över så bildades det stora gröna kulor där blommorna satt, en trillade av nu och är röd, dom övriga börjar få en svagt lila färg, har inte öppnat den, kan det vara frö tro,  har du varit med om detta förut ??



Den gamla utedass lyktan har blivit en gömma i dag, bytte ut ljuset mot 2 gamla medicin flaskor som jag hittade under trappan på vedboden i stugan. Den största har ett sken av blått i glaset och är graderat 20-40-60, den mindre har ett svagt rosaskimmer, inte många som har sådana sparade, kul tycker jag som gillar kuriosa.


Min tandkrona lossade igen i dag med hjälp av ett Stimorol tuggis, så nu har jag åter en stor glugg på höger sidan av hörntanden fram. Nu är det slut med att skratta igen och har åter blivit en tandlös gumma. Har satt fast den en gång tidligare, tror var för ett år sedan, jäkla tand. Måste beställa tid hos tandläkaren efter helgen, inte kul.


Hoppas ni får en trevlig fredagskväll / kram till er alla !

Av ~ Ruth ~ - 20 januari 2011 22:11

  

Upptäckte att det är fullmåne på natthimmeln, då blir det många som får en dålig nattsömn. Har själv sovit uruselt några nätter. Den förra nattens dårliga sömn berodde också på att fönstret stod öppet ca 4 cm, inget element på och dörren stängd, -10* ute, hujeda mig så kyligt det var att krypa ner i sängen. Trodde det skulle fungera med 2 täcken + en filt, men efter ett par timmar var jag tvungen att stänga fönstret och öppna sovrumsdörren så det kom in värme. Vaknade vid 7 tiden och badade i svett. Blir lika kyligt i natt så fönstret får vara stängt. Älskar att sova i kyla, men detta blev för mycket. Får se hur det går i natt nu då om månen spökar för mig. Skall sätta in en ny omröstning så jag för höra hur ni sover vid fullmåne.

Det blev ett fjuttigt inlägg även i dag, men tycker det var intressant med fullmåne och hur ni reagerar ? så tyck och tryck i min nya ”Sifoundersökning”.


Kram och sov natt !

Av ~ Ruth ~ - 19 januari 2011 22:22

 

Nu är jag tillbaka på ruta ett igen, vet inte vad jag skall skriva "tomt i knoppen" den besvärliga torkan ni vet. Har värmt lite kaffe i mikron i hopp om att hjärnan skall klarna, men inte har det gjort någon verkan. Har varit till ICA och fyllt upp kylskåpet i dag, är det därför hjärnan är nöjd och stannar därvid, ja inte vet då jag. Dom utlånade blommorna har kommit hem och är nu på plats. Middagen i dag bestod av Hjortstek + gräddsås, grönsakspuré med grädde och smör i, till efterrätt frysta hallon, blåbär och vispgrädde, det var gottigottgott. Har inte gått upp i vikt under Julen, men inte ner heller så jag är nöjd. Drygt 7 kg. har jag gått ner på 5 månader utan hunger, och utan en massa träning så jag klagar inte, har inte mått så här bra på många år. Nää, nu skall jag sluta pladdra om struntsaker .

Kram till er alla !

Av ~ Ruth ~ - 18 januari 2011 21:53

i dag, har haft fullt upp och nu skall jag titta på missade TV-program på datorn och ”Play”, måste hinna i fatt innan det blir ännu mera, trist att man skall bli som en slav om man missar något. Har även gjort en bloggvandring hos er mina vänner, tiden räcker inte till något mera denna dagen. Har grejat och fixat här efter hemkomsten, allt tar sin tid. Securitas kom i ottan för att byta batterier över allt både högt och lågt för huslarmet har inte fungerat sedan nyår, tur inga inbrottstjuvar har uppmärksammat detta. Att få sitt hem länsat på en massa saker vill vi inte att skall upprepas igen, har fortfarande inte kommit över det.


Ha det gott mina vänner, hoppas jag snart är på banan igen, ha tålamod !

Av ~ Ruth ~ - 17 januari 2011 22:00

Ja så var vi då hemma efter 5 timmar och 45 min i bilen utan stopp, hundarna varken hörs eller syns under hela resan dom sover och älskar när bilen rullar. Tyckte synd om dom när dom kom hem och skulle tömma blåsan, is på hela gräsmattan och benen flög åt alla håll och kanter, som ”Bambi på hal is” inga skador som tur är och nu tar dom det försiktigt. Lite besvärligt på dom mindre vägarna i Norra Värmland, inga dumma sladdar men vi tog det extra varligt (enligt Arnes mått mätt), vi hade ju släp bakom bilen också. Inget roligt att komma hem, snart barmark och + grader, dom vita skogarna och all snö är ett minne blott. Påsken är sen i år, finns det någon snö kvar där uppe då ??? inte osanoligt…..

  

Som alltid när jag kommer hem så är det att sätta på kaffebryggaren, men nu tappade jag nästan lusten, kannan såg inte så inbjudande ut, hade glömt att tömma och diska ur den. Efter drygt 5 veckor grodde det lite av varje i den, ser ut som det var ögon på dom lurviga också, inte så konstigt att man blir dårlig i kistan om man dricker mycket kaffe när det finns sådana anlag i den hehe.

Hungriga var vi när vi kom hem, köpte hem mat, Arne tog en Pizza och jag en Sallad, mätta och belåtna var det bara att sätta igång att packa upp, måste ha allt klart innan sovdags, så jag vet inte om jag hinner besöka er i kväll, men snart, snart, så knackar jag på.

Kram, kram hemskt många kramar.

Av ~ Ruth ~ - 16 januari 2011 19:17

Nätet ligger nere stort sett hela tiden, dippar ner på noll stup i kvarten och då kastas jag ut. Vi åker hem i morgon så då blir det andra bullar. Orsaken även nu beror på +1*.

YES lyckades få in några bilder "KLICKBARA"

 

      

Kom ca. 12 cm snö i gårkväll, tung blöt snö. Blev fara för den gamla vedboden så taket fick skottas i dag så den inte säckar ihop, den är ju ca. 110 år gammal.

  

Vi höres i morgon / kram

Av ~ Ruth ~ - 15 januari 2011 15:49

    

 "Klickbilder"

 

Min gamla koppargryta som alltid står på vedspisen med vatten för att öka luftfuktigheten har en historia, men vilken ?? Vart kommer den ifrån, varför har den en "Judestjärna som följs av: MG 4006206405" kan någon berätta det för mig ? Har funderat så mycket på detta, vill så gärna ha ett svar, men vem kan ge mig det ???


Kram till er alla, ingen nämnt och ingen glömt.


Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards