~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 15 januari 2011

Vad kan den berätta ?

Av ~ Ruth ~ - 15 januari 2011 15:49

    

 "Klickbilder"

 

Min gamla koppargryta som alltid står på vedspisen med vatten för att öka luftfuktigheten har en historia, men vilken ?? Vart kommer den ifrån, varför har den en "Judestjärna som följs av: MG 4006206405" kan någon berätta det för mig ? Har funderat så mycket på detta, vill så gärna ha ett svar, men vem kan ge mig det ???


Kram till er alla, ingen nämnt och ingen glömt.


 
 
Corina

Corina

15 januari 2011 18:14

Ta kontakt med antikrundan kanske ? Kram !

http://corina.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

15 januari 2011 18:28

Håller med Corina, ta kontakt med Antikrundan. Det där med judestjärnan låter som om någon med judiskt påbrå skulle ägt den. nrumret tror jag också har något att berätta så skynda dig ta den kontakten- Spännande !!!
Ha en go kväll vännen !!!
KRamen från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

15 januari 2011 18:51

Intressant, tyvärr kan jag inget om detta men skall bli roligt att följa om du får hjälp att lista ut vad set står för. Grytan är riktigt fin.
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

15 januari 2011 19:36

Det är inte hö på fotot på rådjuret som äter morötter.....

önskar dej för övrigt en trevlig kväll!

http://violett.bloggplatsen.se

 
Margaretha

Margaretha

15 januari 2011 21:24

Tack för din hälsning på min blogg.Jag blir alltid så glad när du tittar in. Ja det är min son Michael i blå skjortan. Han spelar bas i bandet Blues Impackt i Linköping.Han skulle spela in kvällen åt mig nu när jag inte kunde närvara.
Nu blir jag så intresserad av din gamla koppargryta. Jag älskar gamla saker. Hoppas du får reda på ursprunget och hur gammal den är.Ska bli spännande att höra.
Hoppas du/ni haft en skön lördagskväll i "timmerkojan" nu.Kram och du,vi ses snart igen.
(tack för att du tyckte om mina bilder)

http://margaretha.bloggagratis.se

 
Margaretha

Margaretha

15 januari 2011 21:35

Hej igen! Gjorde som du. Glömde. Jag skulle ju tala om vad vi åt,väninnan och jag. Jo vi gjorde Currystuvade rotsaker med fruktbulgur till helt vegetariskt,men vi saknade nog köttbiten till ändå.
Tjingeling!

http://margaretha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bondfrun

15 januari 2011 22:04

Inte ens Stockholms auktionsverk vet varför det är en Davids-stjärna på kopparkärlen,en av deras gissningar är :ett bomärke eller mästarstämpel.
Helt ovanlig lär stämpeln inte vara,visst är det intressant att hitta historien bakom.

 
BrittMarie

BrittMarie

15 januari 2011 22:52

Så fin koppargryta! Det skulle vara spännande att få veta historien.
Kram

http://www.bengtssons.info/baloo.php

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

15 januari 2011 23:46

Spännande!!! Det skulle verkligen vara intressant att få veta historien bakom

Kramen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Carolina

16 januari 2011 00:02

hej Rutan
Ja vilken prins ja har å Jag är väldigt stolt över han. Han är mitt allt den lilla Kram Carro Å Prinsen

 
Ammis

Ammis

16 januari 2011 09:08

Nej där gick jag bet. Googlade på nr men fick bara upp en sida med kinesiska tecken... och det språket är inget jag kan, Men intressant iaf skulle det vara att få veta???? Ha en go söndag. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

16 januari 2011 11:28

Fin koppargryta, har inte en aning varför det är en stjärna, men det är säkert något väldigt gammalt
En bra söndag vännen
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

16 januari 2011 13:45

Vilken vacker koppargryta du har Ruth! Och välputsad dessutom - där fick jag lite dåligt samvete...
Jag har googlat lite på märkning av kopparföremål, men blev inte mycket klokare för det. Bokstäverna bör i alla fall vara kopparslagarens initialer och de ska finns listade någonstans, men jag vet inte var. Den där stjärnan skulle kunna vara tecknet för något för något bruk, ungefär som Skultuna har sitt speciella märke
Spännande hur som helst. Hoppas du får fram någon information och i så fall låter oss veta.
Varma kramar till dig min vän!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

16 januari 2011 22:17

Spännande! Hoppas du får veta lite mer om din koppargryta. Kram!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Gittan

17 januari 2011 13:46

Thorshammar stämplade med 6-uddig stjärna

 
Ingen bild

Gittan

17 januari 2011 13:54

Thorshammars Verkstad, Norberg. Stjärnan stämplades mellan åren ca 1845 - 1940. Därefter stämplade man enbart med namnet Thorshammar.

 
Lena

Lena

17 januari 2011 15:40

Ingen aning!Men fin är den.
Kram

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

 
Anita Lundvall

Anita Lundvall

25 januari 2011 12:56

Fin koppar Gryta Ser att du fått svar av Gittan Tänkte kolla lite i mina Antik tidningar, Nu kom jag på vad vi måste ta med Stora Byk koppar grytan som jag har ute med blommor i ( Under snö) Fastfrusen Hade totalt glömt bort den Du har så fin blogg kollar lite här och där Skall kolla mer när flytten är klar Fin Lapptopp fick en likadan av Erica & Hennes Manne i Julklapp så vi har två för vi Släktforskar också du hittar lite på min hemsida kram Örebroarn

http://simstock.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards