~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2008

Nu flyttar dom :(

Av ~ Ruth ~ - 25 augusti 2008 10:24

Mot den blåa himlen syntes en stor flock av svalor, dom har börjat samla ihop sig för flytt till varmare nejder, det är ett sant tecken att hösten är i antåga. Har inte sett svalorna annars här i sommar, knappt ärlan. En sommar som har varit allt annat en normal på flera set. Får en liten klump i bröstet när jag vet att det bär i väg, det är så många som inte klarar av den långa resan över vattnet. Kan inte förstå att dom utsätter sig för detta och att det är så inrotat i deras mönster.


Det väcker minnen hos mig, blickar tillbaka några år när jag var en svalmamma under någon vecka.


För några år sedan på semestern så tog jag hand om en medtagen svalunge som förmodligen hade trillat ur ett bo någonstans, den kunde inte flyga. Under några dagar bodde den i våran husvagn eftersom vi var på resande fot. Började mata den med insekter som satt runt utelampan på vagnen, gick i timmar varje dag med en flugsmälla för att fånga insekter. Till slut fick den nötfärs och äggvita. Den följde med oss till Lerum och bodde på våran inbyggda balkong, blev matad och jag tränade vingarna. Till slut flög den omkring där ute. Min man tog den i en katt bur och körde till en god vän i Lindome där var det många svalor, snart var det dags för avresa till varmare länder. När bur dörren öppnades så sirklade den högre och högre och slöt sig till andra svalor. Kunde den skaffa egen föda, orkade den med flytten ? mådde så dårligt för min skyddsling och hur det skulle bli, något svar fick jag aldrig, snyft.. Tror inte jag gjorde den någon tjänst med att ta hand om den, men jag kunde inte lämna denna hjälplösa och medtagna unge. Man vill så väl, men inte alltid blir det rätt. Varje höst kommer mina tankar till baka till denna lilla varelse när jag ser svalorna samlas för sin resa.

 
 
agge

agge

25 augusti 2008 11:16

Det är alltid lika vemodigt att se när fåglarna flyttar till varmare länder....Man undrar hur många som kommer tillbaka nästa år. Till våren när de kommer tillbaka känner man lycka....

http://agges.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

25 augusti 2008 12:04

Fin bild!
Ja, det är alltid lika vemodigt att se när fåglarna lämnar vår kalla nord och flyger till varmare breddgrader.
"Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge". Det jag försöker säga med detta ordspråk är då...Du gjorde helt rätt i att hjälpa fågeln.

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Medresenärskan

Medresenärskan

25 augusti 2008 13:05

Det man gör med hjärtat är nog aldrig fel. Du ville ju ge honom chansen till livet. Den fågeln fick säkert krafter till resan över Atlanten och tillbaka till er igen fast du kanske inte kände igen den när den kom tillbaka igen. Känn att du gjorde något gott.

Finns det en pyllefralla kvar?? Åh, tack jag tar den. Häll gärna upp lite kaffe till mig också för latare kärring kan du inte ha besök av.;.)))Jag bara njuter av solen idag. Snart är ju hösten här, sa du så ... jag fortsätter den lata linjen.
Kram på dig!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
trollpackan

trollpackan

25 augusti 2008 14:35

man försöker så gott man kan.
Lite trist att vi går mot mörkare tider är det, men ibland känns det skönt när jag tänker på det...mysigt mörkt med tända ljus...mmm..fast det är ju så länge.
Ha en bra måndag!
kramen

http://trollpackan

 
Gerty

Gerty

25 augusti 2008 14:59

Vi har fint väder här men vist käns det att hösten på väg, visst gjorde du rätt när du tog hand om fågeln, du skall inte glömma att den njöt så länge den var i din vård

http://Prilyckans

 
Monica

Monica

25 augusti 2008 16:08

visst känns det i luften att hösten är i antågande. I morse hade vi bara drygt 3 grader och jag frös om händerna när jag cyklade till tåget, men sen har temperaturen stigit så nu är det riktigt behagligt.

http://violett.bloggagratis.se

 
Latte

Latte

25 augusti 2008 17:43

Tycker det är synd att dem flyttar... men vilket fint minne med den fina bilden som du har tagit...:-)

http://latte

 
Jenn

Jenn

25 augusti 2008 18:50

Hei og hopp Ruth.
Ja nå flyr snart de fleste sydover,satt å tenkte på det i helgen da jeg matet endene..de er bare helt utrolige,finner vegen tilbake neste år heldigvis:))At ikke alle kommer frem forsøker jeg å ikke tenke på,naturen kan være brutal.
Du har geitost i hus du og ser jeg,nam nam..det har alltid jeg og:)

Leste historien din fa du var barn,ja hva en fant på da en var liten og uten store vettet..jammen bra det gikk såpass bra som det gjorde.

Og så var det OL da:))) Norge gjorde det bra i år også..jeg er fornøyd..ellers så bruker ikke vi utmerke oss så veldig i sommersporten,men nå gikk det rett så bra.Må passe på å skryte mens en kan*ler*

Ha en riktig fin kveld Ruth.
Klem fra meg.

http://skriverier.jenn-k.com

 
Ann-charlott

Ann-charlott

25 augusti 2008 19:11

Hejsan. Ja man kan göra allt för att dom skall må bra och klara sig. Ja vi går allt in på höstens tid nu, hoppas den blir fin bara. Önskar dig en fin vecka. Kram Ac

http://oakenwood.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

25 augusti 2008 19:24

Starkt gjort att ta hand om svalungen, det kräver mycket jobb. Våra svalor är kvar, spanar in sina boplatser till nästa år. Förra året flyttade de inte förrän en bit in i december. Det är nog tillgången på föda som styr, tror skogsfrua.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

25 augusti 2008 20:05

Nu startar snart älgjakten hos oss och då den kommer igång....då är det höst tycker jag :) Kramen!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

25 augusti 2008 20:06

Oj är det redan dags för svalorna att flyga söderut, sommaren har bara svishat förbi känns det som, tycker också att det känns lite vemodigt men hösten har också sina poänger tycker jag bara det inte öser ner regn så kan jag tycka att det är ganska skönt när allt lägger sig till ro i naturen!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

25 augusti 2008 20:16

Vilken fin bild på dessa vackra fåglar.Starkt gjort av dig att ta hand om den lilla fågelungen
Kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

26 augusti 2008 08:32

Vilken solskenshistoria du delade med dig av. Hoppas verkligen att svalan kom fram dit den skulle!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards