~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2008

Växterna trivs inte

Av ~ Ruth ~ - 12 augusti 2008 11:05

Det går sakta framåt med växtligheten i sommar, är det inte för torrt och varmt så blir det för surt och blött, saknar den jämna temperaturen med lagomt av allt för att växtligheten skall trivas riktigt. Blommorna och rosorna är inte alls vackra nu.



Har 2 hortensior som jag köpte förra sommaren, en vit och en blå, den ena har börjat blomma nu och den är rosa, den andra har inte en knopp, så den blommar nog inte alls. Färgen på dessa blommor bestäms av surhetsgraden i jorden och blev nu rosa, fint det med.



Kärleksörten är sen, börjar skönjas en rosa färg, men det är många dagar kvar.



Tomaterna kommer allt mera, har plockat kanske 5 tomater bara i sommar.

----------------------------------------------------------------------

Årets sista plommon är skördade, nu hoppas jag på att getingarna tackar för sig i trädet, skall bara plocka ner alla saftflaskor och tömma alla döda getingar i toan, farväl alla elakingar. Gallret har nu plockats bort omkring trädet, och "Gröna Anna" (kompost tunnan) har fått ett lager nyklippt gräs över sig för att få bort alla getingar där, tänkte mig inte för när jag slängde getingförstörda plommon dit, det blev ett nytt näste för dom. Det gäller att tänka rätt i alla situationer och göra alla dom bekämpningar som det finns möjlighet för.


Ha en fin dag, här är det grått och mulet, hoppas det inte kommer regn, det fick vi med råge i går kväll, jisses vilka störtskurar, utan åska gudsjelov.

 
 
Medresenärskan

Medresenärskan

12 augusti 2008 11:31

Oj, vad fina blommor du har. Jag har haft blåa Hortensior när jag bodde på ett annat ställe och det kanske var sån jord där då eftersom de var blåa?? Vad tror du?? Tomaterna snyter jag för dig för de blir bra till maten idag;-))) Gröna fingrar har våran Ruth i alla fall. Själv har jag bara skrynkliga gamla händer och en är ju skadad ... Fina bilder på dina växtresultat.
Kram på dig.

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

12 augusti 2008 11:48

Vilken fin färg på hortensian.Det är roligt med blommor.

Ha en bra tisdag!

http://violett.bloggagratis.se

 
charlotte

charlotte

12 augusti 2008 12:11

Vilka fina växter, jag hade ingen aning om att Hortensior ändrar färg efter jordsort, det förklarar en hel del varför Hortensiarna som växte vid centrum bytte färg. Kärleksört är så fin att torka. Nästan så jag börjar längta till hus och bli nostalgisk efter detta besök.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
agge

agge

12 augusti 2008 12:43

Nää i år ville sig inte mina blommor alls. Mina blommor var fina i början av sommaren men höstade till sig tidigt. har slängt mina hängpetunior och mina margerither. Tråkigt. Kul med hortensian som blommar i olika färger beroende på jorden.

http://agges.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ulla

12 augusti 2008 12:50

Hortensia är så vacker! Alltid får man lära sig något nytt varje dag på bloggen. Hade ingen aning om att dessa blommao ändrar färg på grund av jordens surhetsgrad.
Här har vi en mellandag när det gäller regnadet. Har än så länge bara kommit några droppar.
Ha det gott

 
Latte

Latte

12 augusti 2008 13:53

Men vad mysigt med tomater i trädgården, och vilka vackra blommor...:-)

Kramar

//C&L

http://latte

 
medresenärska

medresenärska

12 augusti 2008 14:22

Jag blir änna lite oroliger i skogsfrua. Helt livlöser verkar ho. Kan int RR ge fru si kônstgjord anning?? killa ´na unner tårna??? eller sätta whiskeybutej´n unner näsa på frua så ho tror det ä fest igen??? Trodde åtminstingen att en kunde få kaffe utåv frua ....

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

12 augusti 2008 14:29

Fina bilder du tagit, men det går onekligen ganska trögt med växtligheten. Väntar på att två blomsorter ska slå ut i blom, Knoppar finns, men...

http://birgittas.bloggagratis.se

 
Ann-charlott

Ann-charlott

12 augusti 2008 19:03

Hej min vän. Du har så mycket vackert att bjuda på varje gång man går hit, vilka vackra blommor. Helt underbara!! Jag håller med dig, vill inte ha med regn. Tänk att du och jag har samma åskigt nu.ha,ha Lagom är allt bäst. Ha en fin kväll. Kram Ac

http://oakenwood.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

12 augusti 2008 19:20

Ja blommorna har verkligen tagit stryk av det här vädret, det är bara vi gammla käringar som blommar oavsett väder. Du Ruth när jag var ute och hanlade köpte jag inte ett enda par skor provade inte ens tror du att jag håller på att bli botad

http://Prilyckans

 
lillis

lillis

12 augusti 2008 21:19

Vilka vackra blommor du har. Mina tomater har inte blivit röda ännu så dom blir nog inte färdiga. Här i stan har det kommit mycket regn nu i kväll
Kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

12 augusti 2008 21:38

Vackra blommor och tomaterna ser mycket frestande ut,
Jag har en Hortensia, har haft den i tre år och den har aldrig blommat. Vet inte vad jag gör för fel, men den kanske inte trivs hos oss. Mina blommor i rabatterna har torkat bort, jag hoppas de återkommer nästa säsong istället. Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

12 augusti 2008 21:43

Mina blommor vill sig inte i år....jag har börjat ta bort blommorna nu. Igår reev jag upp all krassen. Och idag har jag plockat i blomlådorn. Näää hösten står för dörre tror jag!

Dina tomater så ju jätte fina o goda ut!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards