~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 28 juni 2007

Av ~ Ruth ~ - 28 juni 2007 23:04

Spinner vidare på det här heta ämnet, eftersom det är så många drabbade.


Carina tipsade om det här medlet. Hon har nu lagt ut det här en gång på sin tomt, och ser en väldig skillnad på antal sniglar efter en bara en dag. Skickade denna bild så att vi övriga drabbade av dessa plågoandar kan bli hjälpta. Carina  får rapportera om några dagar så vi får höra snigelläget i Sölvesborg och hur effektivt det tycks vara. Kanske slipper hon skridskobanan på sin gräsmatta och uppätna blommor  (det är ju sommar).


Jag var ute nu sent i kväll, hittade bara ett 20 tal, beror nog på att det blåser så mycket ute. 

Av ~ Ruth ~ - 28 juni 2007 11:01

Har nu varit ute och plockat sniglar, blev bara 186 i dag, var nog ute lite tidligt. Tidligare så blev det drygt 300 varje kväll. Kanske har jag fått ner beståndet ? Dessa äcklizzar lägger varje sommar 400 ägg per snigel, håller man inte nere beståndet så får man ett helsike. Dom är 2 könade så dom behöver ingen partner för att föröka sig. Kanske inte så dumt för vårat släkte heller att ha den förmågan "Ler".  Sniglar med hus skall man skona eftersom dom kan smaska i sig äcklizzarnas ägg. annars så har dom inga naturliga fiender, myskankor tar sniglar (men inte alla). Att införskaffa sådana till sin trädgård är inte att rekommendera eftersom även dom äter växter och lägger stora spillningar efter sig. Vad göra, jo plocka, plocka, plocka, helst både tidlig morgon och på kvällen. Själv använder jag mig av en tom 1 liters glassburk, fyller med några centimeter vatten , en lekspade för barn, när jag är klar så spolas dom ner i toaletten. Vet att en del strör salt, andra klipper dom på mitten (men man får plocka upp dom endå).


Har du något annat bra tips ? eller struntar du i att plocka ?  

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards