~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under augusti 2012

Av ~ Ruth ~ - 23 augusti 2012 20:00

Kanske inte riktigt storm, men det blåser rejält, har fått lyfta ner alla amplar och blomlådor på altanen, grenar knäcks och blommorna far illa. Det känns som hösten närmar sig med stormsteg. När solen skiner så saknas den riktiga värmen, trotts att det inte regnar så är gräsmattan väldig våt tidligt på kvällen och långt utöver dagen. Snart bara flerfärgade löv som saknas, men vi är där snabbare en vi tror, snart september.


     



Jag gillar höst och vinter, men inte vindar så jag hänger inte läpp och fäller tårar för det, tycker bara synd om alla blommor som försvinner. I dag är det bara tankar om den kommande årstiden och vädret.



 

Av ~ Ruth ~ - 22 augusti 2012 19:45

Änglarna slutar aldrig sin gråtfulla klagan, varför är dem så ledsna, inget trevligt väder för oss som står under och tittar på eländet och ledsamheterna. Trotsade vädret och begav mig till torget och köpte Blodmjöl och höga pinnar, nu skall mina växter få vara ifred för Rådjuren hoppas jag. Väntar med att sätta ut pinnarna tills i morgon pga. vädret, tror inte rådjuren är på promenad i sena natten, utan håller sig under träden i skogen, måste finnas gott om mat där också. Tog en del kort på blommorna ute i går så jag slänger in några här på slutet.


                 



I kväll skall jag titta på Robinson och Dallas. Nu börjas TV: tittande på allvar, det går snabbt emot höst och det är alla seriers tid.


 


Ha en trevlig kväll, för det skall vi ha / kramen.

 


Av ~ Ruth ~ - 21 augusti 2012 19:23


     


Har satt 2 Hallonbuskar ”Mormors hallon” och en Svarta vinbär i dag, men får dem vara ifred för rådjuren tro? Dem valsar ju omkring i trädgårdarna här och ställer till det.

 

I natt har dem varit och norpat blommor i min rabatt med ängsblommor. Får gå till blomsteraffären och se om dem har Oasis och blodmjöl. Man blandar blodmjöl och vatten sedan dränker in i Oasis, sätter detta på en pinne här och var vid växterna, det gillar dem inte (påstås det  har du provat?)


         


Har även tagit kort på en av blommorna som jag avlusade i en sopsäck och sprayade Radar i, det har inte återkommit några löss och växterna har inte tagit skada, så det var en lyckat avlusning. Vet du vad den gula blomman heter, den har kommit upp mitt i Pionen, jag har inte planterat den, insekter gillar dessa gula plym skarpt.



En grådassig dag utan regn, men varmt väder, riktigt skönt tycker jag.


 



    



Av ~ Ruth ~ - 20 augusti 2012 20:31

Efter 2 dagars slit och gubben med verkande rygg och arm så är träden borta. En kärra till är kvar för tippen, det blir i morgon, det föll även stora syren grenar från andra sidan av huset också.


     

"Klickbilder som alltid"


Efter andra körningen var en Enbuske + en idegran kvar att fälla kom värdens åskskur som blandades med hagel, vilket väsen på altan plåttaket blandat med åskknallar. Fick stänga dörren för det slog lock för öronen.



          



Efter regn så kom det sol och träden föll och forslades bort. Nu kan jag se hela huset från gatan, ganska kul faktiskt. Hela em. har varit grå och mulen, men varmt och kvavt.


 Nu har Robinson börjat på TV:n, följt av Dallas, men jag är lite kluven där, vill även se Det Okända, som börjar samtidligt som Dallas, men det får bli via PLAY innan jag besöker kudden för natten.


    


Av ~ Ruth ~ - 19 augusti 2012 19:45

       


Nu har jag precis duschat och vilar mina fötter på skrivbordet.

I dag har maken och jag börjat med avverkningen ut mot gatan, han har tjatat i flera år om att få bort alla träden så jag fick ge mig, jag tyckte det var ett bra insynsskydd. Nu ser vi gatan och ljust blir det inne, det var nog rätt trotts allt.

 

Vi skall plantera snabbväxande Tujahäck  där till våren. Var och tittade på det i går, men fick rådet att vänta till våren så plantorna hinner rota sig riktigt över sommaren. Planterar vi nu så kan det bli spill om vintern blir kylig och det är ju onödigt eftersom dem inte är billiga och många behövs, 2-3 per meter och det är nog 15 meter som skall planteras.

 

Arne har sågat och jag har spänt lina och dragit så det inte går över på gatan eller mot altanen.

När han lastade kärran så klippte jag den stora gräsmattan, det är bra motion så jag gör gärna detta tråkiga och jobbiga. Vi fortsätter i morgon om vädret tillåter, mycket återstår. Fint jobbarväder har det varit.


 

Av ~ Ruth ~ - 18 augusti 2012 22:30

Jag har  känt mig vissen i dag, saven i stammen har sinat tror jag, hoppas den stiger igen under natten så jag återfår full kapacitet och styrka igen, detta är under förutsättning att jag får sova gott.

Hade så jädrans ont i en ficka som ligger över ½ visdomstanden i natt, det började så smått igår under dagen och nådde en kulmen under nattens timmar, det bultade och ömmade så förb…. Tanduslingen har varit så i 25 år, den har aldrig riktigt kommit upp, men eftersom det inte är något fel på den så vill inte tandis dra den. Så timmarna i natt blev få, har under dagen experimenterat och fått den rätt hyfsad. Nu skall jag snart sova. Tack för alla besök i dag, sätter på kaffebryggaren kl 9 till morgonen så välkommen på en kopp om du vill ha sällskap, för det vill jag ha!

American Idol började kl: 19 och slutade kl: 22, så nu vet jag vem som fick den åtråvärda titeln, har följt nästan alla programmen på TV:11.

Har varit dårlig på att hälsa på er i kväll, men skall sona mitt slarv i morgon fm. med min kaffemugg, förlåt, förlåt.

 

Av ~ Ruth ~ - 17 augusti 2012 23:12

Jag blir riktigt mörkrädd när veckorna går så snabbt. Vi har varit i farten hela dagen, en hit och en dit. Var till torget en sväng först, väl hemma så bra det i väg till Partille och det stora köpcentrat ”Allum”, gubben skulle ha en ny mobil med en massa finesser, hujeda mig, fattar nada. Är så glad att jag inte har detta beroende. Över allt går folk i alla åldrar och pratar i sina mobiler med små öronsnäckor, vore det förr så betraktas man som en enstöring när man gick och pratade och skrattade högt för sig själv. Ja detta har blivit ett stort beroende, en riktig folksjukdom hehe, vad kommer här näst?

 

Sedan bar det iväg till Björboholm då var det Levis jeans som skulle inhandlas, inga andra märken duger för gubben. Vad har då jag köpt för mig, jo 2 hallonplantor som jag inte vet vart jag skall sätta, köpte ”mormors hallon” dom är stora, söta och goda, älskar hallon och svarta vinbär.

Vi tittade även på en snabbväxande Tuja häck att sätta utmed staketet mot gatan ca.15 meter, en massa stora träd skall bort först och blev avrådda att vänta med plantering tills våren.

Inga foton i dag, kameran var inte med.

 

Är så glad för era kommentarer, så ni får eloge i dag.

 

Av ~ Ruth ~ - 16 augusti 2012 15:06

"Klickbilder som förstorar"

   


Åter en sommardag, tryckande värme. Har vattnat ute och bytt vatten på fåglarnas fontän så nu kan dom dricka och ta sig ett bad. Själv så har jag bara badat i badrummet även denna sommar, är en riktig badkruka.Petuniablommor som blåser av håller sig flytande och fina i en hel vecka uppe på vattnet.

 



Nu är grannens Rosentry träd borta, står bara en liten stam kvar, skall tas med en motorsåg för det är svårt och segt med en handsåg. Pratade med grannfrun som skulle se till att det kom bort omedelbart, det gjorde mig glad. Gallret för att skydda hundarna för bären får stå en stund tills jag klipper nästa gång, då kanske dem har skrumpnat bort helt och inte lyser rött längre.


   



Jag vet Robin att du följer min blogg, men jag tar mig friheten att visa upp den nya trädgårdsvagnen ni köpte in på auktion i helgen. Det är en Droska från 1800-talet som har gått som taxi på Stockholms gator, synd att lyktorna som skall sitta där framme saknas. Den kommer att ge en fin prydnad med lite renovering och med blommor nästa sommar.


 


Snart kommer gubben från sitt jobb så mat skall fixas till en hungrig mage.


 



Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards