~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 20 juli 2011

Svarar på frågor

Av ~ Ruth ~ - 20 juli 2011 22:04

Flera har undrat vad ”Nävgröt” är som man äter till kokt fisk uppe i Norra Finnskoga i Värmland, så här kommer en förklarning, till den mystiska maträtten som ni läste om i går.

Hur skall jag beskriva " Nävgröt ", Man saltar fisken som får ligga över natten, sedan kokas den. Vattnet som fisken har kokats silas och är stommen till "Nävgröten", man lägger i en massa vetemjöl ( eller Värmländsk Skrädmjöl ) sedan pickar man ner i mjölet så fiskspadet kommer upp ( får inte röra runt ) det blir en gröt som är så torr att den äts med nävarna tillsammans med en klick smör på varje tugga tillsammans med en kokt fiskbit. Många äter gröten tillsammans med stekt fläsk och lingonsylt, också gott, men då äter man inte en klick smör utan doppar gröten i fläskfettet.


  


  

"Bilderna är lånade på nätet"

En maträtt som var vanlig förr i tiden och som ofta åts i timmerkojorna runt om i skogarna, det är en tung mat som fyller magen och ger lång mättnad. Det är också en omtyckt maträtt som vi ofta bjuder våra gäster som hälsar på från Göteborgs regionen. Tycker det är kul med gammal Värmländsk matkultur. Ni skall veta att det är en konst att få gröten precis så som den skall vara, torr och klumpig skall den bli.

Det vattnas i munnen när jag skriver om detta.


Kramen till er alla !


 
 
gerty

gerty

20 juli 2011 22:18

Roligt med dessa inhemska resept, det är väl inte alltid andra förstår att man kan tycka det är gott

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
ansepanse

ansepanse

20 juli 2011 22:54

jag har läst om den men aldrig "sett" den på riktigt och förstås aldrig smakat
kramar vännen

http://kinaguld.blogg.se

 
lillis

lillis

21 juli 2011 06:45

Låter spännande och gott,alltid kul att pröva på inhemsk mat
Ha en bra dag
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

21 juli 2011 09:27

Ok förstod att det var något man åt med nävarna.
Tror dock att detta inte är något för mig.
Nääää detta hoppar jag nog över.
Ha en bra dag.

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

21 juli 2011 10:27

Gröten hoppar jag nog över men grillad Harv går inte av för hackor..Är inte du medd och fiskar.
Men du har ju så fint hemma med hundarna förstår jag
kram vännen

http://tisalaya.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

21 juli 2011 10:48

Jag tvivlar på att jag skulle tycka att nävgröt är gott,men jag har ju aldrig prövat så då ska man ju inte uttala sej negativt förstås.

Nu tar min blogg semester!

Vi hörs...kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
Maggan

Maggan

21 juli 2011 11:09

Nu är jag åter hemma och allt är som vanligt. Nu måste jag komma ifatt att läsa alla bloggar idag.
Ja det där med nävgröten får nog vara för min del,men det är alltid roligt att höra lite om olika matkulturer från olika län.
Idag ska jag ge mig ut till garnaffären och se vad som kommit in. Är så sticksugen nu. Och när det är gråväder är det bra att lägga händerna på en stickning el. virkning.
Hoppas du har det gott Ruth. Önskar dig en fortsatt skön dag. Kram!

http://bloggplatsen

 
agge

agge

21 juli 2011 12:18

Tack för att du beskrev vad nävgröt är. Men inte tycker jag att det låter speciellt gott inte....Men jag har ju aldrig smakat och jag kan ju ändra mig då.....

kram

http://havefun.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

21 juli 2011 12:18

Det låter ju super gott det där,å fläsk å lingonsylt mmm.
Ha en bra dag och tack för svaret:)
Kram

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

21 juli 2011 12:45

med fisk??????? Måste vara något lokalt för jag har bara hört att det ska vara fläsk till och att gröten gjordes med vatten och skrädmjöl. Har aldrig ätit det men försökte mig på kams (Ångermanland) men jag gillade det inget vidare. Däremot är kolbullar gott!!
Ha en fin sommar, nu blir det stängt hos mig ett längre tag.. .och som du vet är mina längre tag inte riktigt som andras.
Kram

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

21 juli 2011 18:33

Jag har nog aldrig smakat Nävgröt fast jag är halft Värmlänning.Det låter inte speciellt gott.

Kramen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

liv Karlsson

22 juli 2011 13:59

Ville bare komentere neve grøt. Vet at på Finskogen her i Norge lager dem noe som heter Motti(y) det er en Finsk rett som finnene hadde med ses som spises til stekt flesk og lingon sylt, det er også en tykk grøt---gå inn og les på Motti på datan.... klems

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards