~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

Hjälp fåglarna och välj rätt

Av ~ Ruth ~ - 13 januari 2010 19:32

 


 Hoppas vi alla tänker på våra småfåglar nu när vintern biter dom i benen och näbben, precis som den gör för oss, men vi kan gå inomhus och värma våra klor, vilket dom inte kan, hade dom bara vågat så skulle dom fått kommit in i värmen till oss. Vi fodrar med bröd till dom 4-fota i skogsbrynet. I dag var skatorna och försåg sig med 2 tekakor, dom hamstrar och gömmer, undrar om dom hittar igen det för framtidens måltider. Inget mera bjuds fören mörkret kommer, skatorna har fått sitt för i dag, på natten och i gryningen kommer djuren.

 
  
 
Arne på en utfodringstripp, och skatorna fick sitt.
 
Här kan du se vad dom olika fåglarna föredrar på sin utfodringsplats:
 
  

 Klicka på bilden så blir det enklare att läsa.

 

  

 

Själva skall vi äta Älgstek, svampsås med sparris, svart vinbärsgelé och Pommes frites samt vitlöksbröd. Steken står och gojsar till sig på vedspisen nu, Gullan kommer på mat i dag.
---------------------------------------------
Tyvärr så fick jag inte in inlägget när det först skrevs, nu är maten uppäten och smakade gott i allas munnar, för tomma fat blev det. Nu är det något mildare ca. 16* underbart.

 
 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

13 januari 2010 22:54

Alla ska ha mat, både stora och små...

Ser gott ut med Älgstek... mums! Var säkert supergott.

Skönt att temperaturen börjar klättra så ni får lite behagligare.

Kramen...

http://www.eklovenskennel.se

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

13 januari 2010 23:45

Det är roligt att mata fåglarna och vad de äter dessa små. Fyller på stup i kvarten men vi har också många som kommer.
Blev så hungrig när jag såg din stek så jag funderar på att ta fram en stek tills i morgon. Får se hur jag gör. När jag stängt ner datorn och inte ser din frestande bild kanske hungern går över.
Ha det gott min vän och här ....
kommer en Stor kram från mej

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

14 januari 2010 07:44

Så gott med älgstek. Mycket fina kort du plåtat.Har hängt ut Talgbollar på balkongen åt fåglarna och dom är där och äter för fullt.Hur känner du dig i armen?
Önskar dig en bra dag
Kramen

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
agge

agge

14 januari 2010 09:19

Tack för matschemat till fåglarna. Det var ju jättebra att få veta. Hade ingen aning om vad de vill ha.....
Mmmmm....vad gott med älgstek...Förstår att det åts upp alltihop

kram

http://jacastas.blogspot.com

 
LambergsfruaLambergsfrua

LambergsfruaLambergsfrua

14 januari 2010 12:02

Vilket bra schema för mat till fåglar du ger oss idag! Det är ju i sånt här väder både djur och fåglar behöver stödmatas.
Vilken underbar lyxmat ni smörjer kråset med. Älgstek som är sååå gott. Och tillbehören heter också duga.
Arnes nya leksak är ju jättefin och han kommer säkert att ha mycket roligt med den. Jag tror nog att MiML också skulle vilja ha en sån om vi bodde ute på landet i snörika trakter.
Så vackra foton du tagit på rådjuren.

Ha det gott!
Varmaste kramar,

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

14 januari 2010 12:45

Intressant med schemat på fågelmaten, det ska jag studera noga och se om vi matar med rätt foder till de fåglarna vi har vid vårt fågelbord. Vi har två rådjur som kommer flera gånger om dagen och äter också och dom får morötter.

Älgsteken såg härligt god ut och övriga tillbehör som du skrev att ni skulle ha till steken gjorde att jag blev väldigt hungrig. Här ska vi äta hasselbackspotatis och fläskfilégratäng om en stund.

http://violett.bloggplatsen.se

 
Charlotte

Charlotte

14 januari 2010 16:36

Viltkött var det länge sedan jag åt, men det såg gott ut. Vackra foton på vackert rådjur! Jag njöt av dem. Så rara de ser ut. Den som gömmer sig i snön, var det ett lodjur?? Fåglarna matas här hos oss av en granne, men jag tror allt att din lista över fågelmat skulle behövts för maten hänger där den hänger och knappast blir den uppäten. Så de fåglar vi har här äter säkert inte just detta.
Ha en fin kväll! Kram!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
gerty

gerty

14 januari 2010 22:45

Här äter fåglarna så mycke dom orkar, har laggt ut brod och potatis till rådjuren

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

14 januari 2010 23:29

Tittar in och säger God natt. Har hållit på med hemsidor hela dan till och från så allt annat blivit eftersatt.
Ha det gott min vän och vi hörs i morgon igen !!!
Kram

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Birgitta

Birgitta

15 januari 2010 09:11

Javisst ger vi småfåglarna mat! Det är full rulle i "matskålarna". Länge sedan man åt älgstek...ser gott ut!

Kram och trevlig helg!

http://torsdagsfoto.blogg.se

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

15 januari 2010 17:08

och vart har frun tagit vägen då?? Hur är det med din arm förresten??? Kikar tillbaka hit i kväll få se om du varit synlig !!!
Kramen från mig!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ammis

Ammis

15 januari 2010 17:14

Joddå, här tänker vi allt på dom små fåglarna eller det är faktiskt min Jens som sköter det. Talgbollar är väl det som placeras ut men det var bra med tabellen, då fick man lite ny fakta om vad man kan lägga ut.
älgstek går inte av för hackor, mums, men tyvärr inget som serveras här ofta, har dåligt med kontakter. Va ihop med en jägare en gång och då jäklar levde man på vilt hela året :0)
Ha en mysig fredag Ruth.

KrAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
margus

margus

16 januari 2010 18:28

Hallå där... vilken vacker hackspett!
Du vet väl att det är den gåtfulla GRÅSPETTEN.
Enl. ornitologerna en av våra minst kända häckfåglar. "Viktigt att fortsätta hänga ut vintertalg för att hjälpa arten att klara vintern", säger dom.

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards