~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 10 juni 2008

Sommarstormar !

Av ~ Ruth ~ - 10 juni 2008 19:53


Kan man låta bli att skriva om vädret i dag ?


I dag har han där uppe varit ilsken och vred, sommarstormar så det står härliga till. Nerblåsta träd och strömlöst, även om vi har klarat oss här. Var ner till torget och köpte en himla massa grönsaker för storkok, behövde inte trampa på cykeln, hade med vind så det kändes som en moppe ;-] fick nödbromsa titt som oftast. På vägen jag tog hem stod det på en skylt " Max 30 km", jag kom inte upp i max 3 en gång med den motvinden, fick kliva av och leda cykeln.


Min altan ser ut som den gjorde i februari, har fått plocka bort alla växter från bordet och ner med amplarna, blomlådorna är nu i vardagsrummet, båtarna och alla prydnader är undanplockat för stormbyarna. Gråa och svarta moln hela dagen, men inget regn, med denna blåsten så är det än torrare i marken.


Väl hemma så skar jag all sorts grönsaker i en hel timma som åkte ner i en12 liters gryta. Mot slutet av koket tärnade jag ner en stor korvring och en stor bit skinka från frysen . Det hela blev 9 liter tjock och mustig grönsaksgryta (soppa), det blir många middager att frysa in.


Var ju bara tvungen att ha det till middag i dag med ett par rostade mackor med ost, riktig sommarmat tycker jag, jordgubbar och vaniljglass som avslutning.


Nu skall jag besöka några av mina vänner i blogg värden, så sätt på kaffebryggaren !

 
 
lillis

lillis

10 juni 2008 20:19

Här i E-tuna har det oxå blåst mycket idag nästan halv storm
Ha en bra kväll

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

10 juni 2008 20:48

Det finns stunder när man tycker att det är bra att ha en rejäl kropp så att man inte blåser bort, låter gott med soppa i stormen

http://Prilyckans

 
Frump

Frump

10 juni 2008 20:52

Mums, låter gott!
Ja jisses vad det blåser idag, trodde det skulle bli regn i morse, men än har det ju inte hänt något.
Såg din kommentar i Trollpackans blogg, jag hoppas verkligen inte det brinner någonstans i närheten av oss...

Ha det gott, även om det blåser. Kram!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Frump, igen!

Frump, igen!

10 juni 2008 20:55

Ser just nu att det blåst ner täckplåt från tak"listen" på ett av de röda punkthusen på Hägerströms väg....usch!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

10 juni 2008 21:49

Låter gott med soppa på färska grönsaker.

Stormar här också idag.... och inget regn fick vi heller som utlovades igår av vädergubbarna.

http://violett.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

10 juni 2008 21:50

Halv storm, regn och lite åska har vi haft idag. Även jag har fått vinter på min altan allt står snart i vardagsrummet. Jag var så rädd i dag att mina nysatt små trån skulle blåsa av men det gick bra. Hoppas att blåsten lägger sig tills imorgon.

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

10 juni 2008 21:53

Men jag glömde ju kommentera din super soppa den skulle jag vilja smaka...=))
Jag gilla soppa och sånt man bara kokar ihop , man tager vad man haver!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

10 juni 2008 22:36

Här har det också blåst ordentligt och vi har haft flera korta strömavbrott. Men något regn finns inte i sikte denna vecka. Så dammet yr omkring ganska ordentligt just nu.
Soppa är gott, min favoriträtt. Det är en maträtt jag aldrig tröttnar på.
Ha en fortsatt skön kväll.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

10 juni 2008 22:55

Heja Sverige! 2-0 !
Här har det också stormat, men har inte varit så kallt, stormvinden varljumig.
Ang. vin. När hälsar på mig snart ska jag bjud på mitt 30 år gamla vin. Men det fins inte många flaskor kvar. Jag lovar att dricker du upp en sådan flaska, har du intagit ryggläge oförmögen att resa dig upp.
Flaskan innehåller 70 cl. Kram min vän!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

11 juni 2008 00:00

Oj, så snygg bakgrund :)

Tråkigt väder ni också fått, men förhoppningsvis blir det bra till midsommar.
Brukar också koka soppa, fast bara med grönsaker.

Natti! Natti!

http://birgittas.bloggagratis.se

 
margus

margus

11 juni 2008 22:51

Ja, den blåsten är inte nyttig efter övrig soltorka. Naturen får utstå mycket. I kväll har det börjat regna ordentligt här, hoppas du får något av det också.

http://margus.bloggagratis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards