~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 20 april 2008

Kalvdans utan råmjölk.

Av ~ Ruth ~ - 20 april 2008 23:12


Ni som besökte "Skogsfrun på Dal" läste att hon var i hagen och mjölkade en ko (som hade fått en kalv) för att göra "kalvdans" och pannkakor. Den första mjölken kallas för råmjölk, är väldigt gul och näringsrik, med mycket antikroppar för att stärka kalvens immunförsvar mot sjukdomar. Denna mjölk är även en läckerhet för oss så vi benytter den gärna för att göra underbara pannkakor eller "kalvdans". Ni som inte har tillgång till nyförlösta kor kan prova mitt recept på god "Kalvdans", ja nästan som äkta vara. Receptet använde mamma när hon ville göra en extra god efterrätt och korna inte hade kalvat. Mjölken på bordet var hemmamjölk från ladugården, likaså ägg, gris och kalv-kött. Vi var självförsörjande på det som den lilla gården bjöd oss på, även grönsaker och potatis och bärbuskar.


Kalvdans (ej äkta, men riktigt god, och nästan som äkta.) Mitt recept är för 6 personer (men jag äter gärna upp allt själv :-)


  • 2 ägg
  • 7 dl mjölk
  • 3 ½ dl torrmjölkspulver
  • ½ tsk salt
  • ½-1 tsk kanel
  • ca ½ dl socker

Gör så här :

Sätt ugnen på 150*Vispa upp äggen, rör ner mjölken, torrmjölkspulvret och saltet.

Häll smeten i en ganska djup, smord ugns-säker form. Strö lite kanel över.

Grädda i vattenbad ( sätt formen i en större form fyllt med vatten) i mitten av ugnen tills puddingen har stannat, ca 60 minuter.


Servera "kalvdansen" ljummen med till exempel socker och kanel, eller  blåbär utrörda med socker och lätt vispad grädde smaksatt med lite honung. 


Så himla gott, så det skall jag göra endera dagen, länge sedan nu !

Testa och njut även du, inte är det svårt att att mixa ihop heller.


 
 
lillis

lillis

21 april 2008 07:22

Jag håller med dig om att kalvdans är något extra,men det är svårt att få tag på råmjölk.
Ha en fin dag
kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Cina som slickar sig kring munnen.....

Cina som slickar sig kring munnen.....

21 april 2008 08:18

Mummsfilibabba är det med kalvdans, tänk när man var barn o man fick riktig kalvdans det var ju en riktig höjdare. Mamma min har gjort precis som ditt recept här i bloggen o hon säger att det smakar lika. Ska nog tametusan prova. Vet att du brukar sälja råmjölk på köttboden vi har i Hallstahammar.
Ojoj nu vart jag riktigt sugen.

Kramen o tack för receptet.

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

21 april 2008 11:45

Det receptet måste prövas! inte så lätt att komma över äkta vara. Det vore roligt att överraska gamla släktingar med. En gång gjorde jag klappkräm, det hade de inte ätit sen de var barn.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

21 april 2008 17:17

Den må prøves ut en dag om jeg får tak i tørrmjølkspuver,takk for oppskriften:))
Klem.

http://skriverier.jenn-k.com

 
Ann-charlott

Ann-charlott

21 april 2008 17:41

Hejsan.. Å tack för recptet.. Får jag tag på någon sådan mjölk, så skall jag göra denna till min mamma, för hon gillar detta.. Tusen tack. Hoppas du får en fin vecka. Kram
Ann-charlott

http://oakenwood.bloggagratis.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

21 april 2008 18:30

Jag tycker om skator! Dels är dom vackra delsser jag hur de troget och parvis sliter och med skicklighet bygger sina bon. Att de tar andra småfåglar ärju hela naturen så uppbyggd. Äta eller ätas! Kalvdans har jag inte ätit sen barnsben. Glömt hur det smakar. Men en sak vet jag. Tycker inte om mjölk som inte är paturiserad! Kram vännen och ha det skönt í vårsolen!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
corina

corina

21 april 2008 19:59

Huga har aldrig gillat kalvdans! Men råmjölkspannkaka vet jag att mamma brukade göra när man var liten och det gick ner:)
Kramis!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
corina

corina

21 april 2008 21:07

*S* Kan säkert vara någon som läser bloggen men jag vet att det var rätt....och denna gång var det då inte jag som sagt något*ler*Tror det var en på natten som påtalat diverse brister denna gång som gav detta resultat plus att vår chef tydligen "spanat" lite på egen hand också efter en del klagomål från anhöriga.

http://wanilla.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

21 april 2008 21:18

Tack för receptet. Jag tycker kalvdans är supergott. Ska prova med att göra en efter ditt recept. Kalvdans är en av min mammas favoriträtter. Min mamma har inte ätit detta på flera år och hon frågar ofta om jag inte kan få tag på råmjölk åt henne..

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

21 april 2008 21:48

Det där låter supergott det skall jag prova någon dag

http://Prilyckans

 
Snus lover!

Snus lover!

15 mars 2021 01:17

Kalvdans är livet!! Kalvdans, kaffe och snus!

http://https://swedishproducts.online

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards