~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 13 juni 2012

Väggarna ekar

Av ~ Ruth ~ - 13 juni 2012 20:15


     

Bild 1: huset innan renoveringen påbörjades, nu altan längs hela långsidan. Hall och badrum står nu på mursten,
innan gick trävirket ner till marken, fick hissas upp med flera domkrafter, och källaren fylldes igen, en stor bov
till all fukt som gav röta i huset, nu står det i 100 år till.
*******************************************

I går anlände Arne gubben till stugan i Värmland, den årliga resan, hoppas nu att han kan  göra klart med målning, fönsterbyte och klickgolven i dessa 2 sovrummen. Detta hus har varit ett jobb under många år, måste det snart bli klart.

 

Jag har slutat att vara där på sommaren, fixar inte myggen och knotten samt bitflugorna. Är allergisk mot insektsbett och får stora röda upphöjda hårda blaffor, jag kan inte njuta där sommartid. Någon måste sköta marktjänsten hemma också, klippa gräs och vattna blommor både ute och inne

 

När han jobbade så gick varje semester till renovering. Huset var näst intill fallfärdigt innan start, ruttna innerväggar och golv som hängde ner intill väggarna. Nu blir allt nytt både ut/in- vändigt. Från början fanns det tankar om rivning, men nu har vi alla bekvämligheter som vilket hem som helst, året runt värme luft/vatten samt vedspis och vedkamin för mysfaktorn. Tror att Arnes mammas morfar ler från sin himmel när han ser hur fint det har blivit och att det ursprungliga fick leva kvar, det har varit ett slit med råge, men nu går det mot sitt slut.

 

Kram till er alla !

 
 
Monica

Monica

13 juni 2012 20:26

Då är du gräsänka ett tag framöver då...Roligt när folk renoverar upp hus som börjar bli dåliga och din man verkar vara duktig på det mesta.
Önskar dej en bra kväll......kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
Gun

Gun

13 juni 2012 21:17

Förstår att du lider av betten från insekterna. Jobbigt är det. Händig man du har och vad kul att kunna renovera en stuga som gått i släkten.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Bettan

Bettan

13 juni 2012 21:41

Ser riktigt mysigt ut. Kan jag allt tro att de njuter av att se att ni bevarat den gamla byggnaden. Å rustar upp det huset som var & inte byggde nytt. Många gånger lättare att riva å bygga nytt. Men de ler från ovan.
Hoppas att du ska få en god tid nu när du får vara ensammen. kramar om dig vännen

http://walkonfire.bloggplatsen.se

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

13 juni 2012 22:49

Det ser verkligen jättefint ut, massor av jobb med gamla hus (jag Vet) men väl investerade pengar när det är klart

Kramen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

14 juni 2012 00:31

ja det var verkligen en STOR förvandling...på huset!!! Så fint det blev med utbyggnaden...
Tråkigt att du inte kan vara där sommartid..p g a myggen...
Kram!!!!

http://margiholm.blogg.se

 
lillis

lillis

14 juni 2012 06:46

Stor skillnad på huset då och nu, vilken tur att din man är händig och kan fixa och dona. Synd att du inte kan vara där på sommaren men jag förstår dig när det gäller myggen och knotten.
Ha det nu bra och ta hand om dig
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
ansepanse

ansepanse

14 juni 2012 12:24

jag tycker ni gjorde rätt som bevarade det gamla huset istället för att riva det, tänk vad många fina hus som har rivits istället för att de skulle bevarats för eftervärlden
Sv: vädret är inte så mycket bättre idag, det blåser ganska friskt och det är mulet
kramar vännen

http://kinaguld.blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

14 juni 2012 12:52

Oj vad ni har jobbat med det huset - men fint blir det och är redan.
Förstår att du inte vill vara där bland mygg och knott. Vi åker inte gärna norröver på sommaren av just den anledningen.
Önskar dig en fin dag!
Kram,
Lambergsfrua

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
gertyg

gertyg

14 juni 2012 19:43

Så fint det har blivit, bra med händiga gubbar, här har vi också så mycke knott, det är tur att vi har lusthuset

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

15 juni 2012 07:30

ja tänk så man kan förändra allt nu förtiden.
Huset var fint i från början men nu är det ju ändå finare.
Arne är en mycket händig karl.
Förstår om du inte vill åka upp när det är knott o massa mygg skulle inte jag heller göra för jag blir som du stora röda blaffor inte alls skönt.

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards