~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Inte alls snällt.

Av ~ Ruth ~ - 2 augusti 2011 22:22


 

Hälsade på en bekant som har en dotter på 6 år hon har så svårt för att säga  ”PERMANENT”. Hennes hår är så fint lockigt så jag frågade henne om hon hade permanentat håret hos en frisör,  näää, det är alltid så, mamma tycker det är fint men jag vill inte ha det sa hon och drog sig i håret.

Så frågade mamman vad det heter om frisören gör det lockigt ? (där börjar det roliga), mamman antecknade på ett papper som låg på bordet följande förslag från den lilla tösabiten:


Prement, premenent, proment, permonet...Tänker... nu är det nästan rätt sa jag, premanat, näää, suck, hjärnan orkar inte mera säger hon. Det heter permanent sa jag, ja så var det säger hon, det är ett svårt ord, -jaaa sa jag. Vad heter det nu då  ? sa mamman….. premtanent.


Jag började skrattade så tårarna rann, kunde inte låta bli, då började hon grina, dumma mamma, blev det slutliga ordet så slängde hon igen dörren på sitt rum så huset skakade. Ett gott skratt förlänger livet, även om det tyvärr blev på ett mindre barns bekostnad, stackars liten tös.  Skall köpa henne något som plåster på såret när det blev som det blev.


Vädret startade med gassande värme i dag, vid 1 tiden började det mullra där uppe, men det kom som tur var inte över mig, sedan regnade det i ca. 1½ timma, luften blev skön att andas. Fick 3mm i regnmätaren jag köpte i fredags, jag tyckte det skulle varit mycket mera. Nu förstår jag hur kraftigt det måste regna för att det skall bli 20 mm, oj, oj.


Kram och tack för alla kommentarer som ger näringen till bloggen så den hålls vid liv.



 
 
ansepanse

ansepanse

2 augusti 2011 23:12

:) vissa ord kan vara svåra att säga, när jag var liten kunde jag inte säga Ann-Britt som en grannflicka hette, jag försökte alltid att säga rätt men det blev Ama-mamma-britt, alltid likadant
det regnade även hos oss och det i åtminstone 2 - 3 timmar
bamsekramar vännen

http://kinaguld.blogg.se

 
Margit

Margit

3 augusti 2011 00:23

Ja, alla ord..är inte altid så lätt att komma ihåg..och säga rät..kanske inte en s för oss vuxna ibland... Hon blir säkert GLAD för en present...och sen aknske det är glömt..att du skrattde åt henne...
Blir INTE så ofta man hinner kommentera..och ibland inte ens läsa..när det är sommar..Men snart har vi hösten o vintern här.och vi allla sitter mera inne.."för oss själva"..och då får vi mera tid för bloggen o faceboook...
KRAM, min kära Rut!!

http://margitholm.blogg.se

 
lillis

lillis

3 augusti 2011 07:22

Så tokigt det kan bli med ord ibland och svårt är det oxå för barn. Har du funderat något mer på en stickblogg?Här hos mig så skulle vi behöva lite regn är så torrt i backen
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

3 augusti 2011 08:47

Hahahaaaa så fel det kan bli när små barn inte kan uttala vissa ord. Permanent kanske är ett svårt ord för barn.
Inget regn här.
Solen gassar på även idag.
Oh vad jag önskar jag hade en pool nu!

ha en fin dag!

Kramen min vän.

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Maggan

Maggan

3 augusti 2011 08:51

De barna....
Kom ihåg när jag skulle läsa saga för ett av mina barnbarn en gång. Han kunde inte säga F,så när jag lästa fel så tittade han på mig med sina stora blåa ögon o sa:"De är inte hå harligt Harmor".Jag brukar berätta det ibland för honom,han är 25 nu,så han blir lite besvärad av det.
Morgonen här är solig o varm så det blir väl att stöna och stånka idag också.
Ha en bra dag min vän. Kram!

http://bloggplatsen

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

3 augusti 2011 10:59

Jag hade en god vän för många år sedan, som konsekvent sa "pernament" oavsett vad omgivningen sa. LIlltösen hade det inte lätt, men hon ville ju så gärna säga rätt. Ibland är inte tungan och hjärnan koordinerade.
Här är det fortfarande lika kvavt och inget regn i sikte förrän i morgon. Idag vill jag inget ha för jag ska på en liten utflykt till Stadsträdgården och slicka i mig en glass.
Önskar dig en skön dag utan kvav luft.
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
agge

agge

3 augusti 2011 11:24

Hahaha...vilken underbar historia. Stackars flicketös. Här har vi sluppit åska och regn. Solen har skinit hela dagen över Västerås.
kram

http://havefun.bloggplatsen.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

3 augusti 2011 11:32

Ja vissa ord är svåra att uttala ett av våra barnbarn sa Farmor skall vi fika på "Paltanen".
ett annat sa "Baraber" är gott
Under mina år innom brnomsorgen fick man må¨ga goda skratt synd att man inte skrev upp allt.
En lite flicka hade fått nya byxor med Fickor på. En dag sa hon

Nu skall jag gå ut i mina nya Bryxor med blickor på och ta på Stölvarna & mitt Lappaly. För övrigt är det lika trevligt att läsa din blogg Kram vännen.Här på Gården skiner solen från en klarblå himmer

http://htisalaya.bloggplatsen.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

3 augusti 2011 11:35

konstigt att ingen bild kom
blev visst fel på URL förra gången

http://tisalaya.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards