~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

Doftar gott i dag

Av ~ Ruth ~ - 18 juni 2011 22:20


 

Har storstädat kök och hall i dag, tak, väggar och skåpdörrar, nu doftar det Grumme grönsåpa och salmiak, precis som i gamla dar. Tog in en bukett från detta fantastiska trädet som doftar så underbart, bättre en både syren och liljekonvalj, men vad är det för träd ? (se bilden ovan). Får nog skicka en bild till Botaniska i Göteborg, dom har nog svaret, eller har du det ? Magnolia har varit ett förslag, ett annat Olvon, men det stämmer inte överens med vad jag har hittat på nätet, dom små vita blommorna är ca. 3 cm i diameter (se även inlägget den 15 juni) vill så gärna veta. Det är ingen blomma som lämpar sig i en vas, börjar redan sloka och vara ledsen.

      


Även ett plåtrör kan man plantera i (fotade den i en grannes trädgård.) Slutligen den rosa/röda blomman är ett underbarn, fick den av Gullan i påsk då var blommorna gula och bar namnet våreld, andra namn är höstglöd, den byter namn efter årstiden, tydligen även färgen för nu är den röd. Normalt sett så kastar man blomman när den har blommat klart, men jag kan inte kasta bort en blomma som lever och pigg, därför har jag nu fått en till blomning med söta blommor.


Ha en riktig fin helg. Här regnar det för fullt nu, så vill vi inte ha det i helgen.

 
 
Corina

Corina

19 juni 2011 08:10

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med trädets namn...är dålig på både träd och blommor :)
Jag får allt som oftast kast mina blommor eftersom jag glömmer vattna :) Kram

http://corina.bloggplatsen.se

 
Maggan

Maggan

19 juni 2011 08:59

Den blomman ser väldigt bekant ut.Liknar både jasmin o fläder,men det är väl fel.
Idag regnar det här hos mig.Så det får väl bli att kura inne.
Du fick väl mitt mail antar jag,men tack än en gång Ruth för ditt vackra konstverk du förärat mig.
Hoppas solen skiner på dig. Kram.

http://bloggplatsen

 
Cina

Cina

19 juni 2011 09:06

Fläder ja det är det inte.
Men jasmi är det ju naturligtvis.
Om den doftar gott!
Så då var det problemet löst.

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

19 juni 2011 09:07

JASMIN och inget annat såg att jag glömt n:et i tidgare inlägg!

Kramen igen då!

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

19 juni 2011 09:55

Kan inte hjälpa dig men du kanske redan har fått svaret.
Så vackra foton på vackra blommor
Ha en bra söndag
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
agge

agge

19 juni 2011 10:43

Ser att du också är i städtagen..Ja, bäst att passa på nu då vädret tillåter. Vackra blomster

kram

http://havefun.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

19 juni 2011 10:45

Fina blommor.Här regnar det inte just nu,men det är grå väder.
Såpa doftar ju så gott.
Ha en fin Söndag vännen.
Kram

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

 
ansepanse

ansepanse

19 juni 2011 11:04

nej, jag vet inte vad det kan vara för något, vacker är den, underbart vacker
men såpa och salmiak!! vad är det som doftar salmiak?
Sv: tyvärr inte regnfritt här :( bara regn och regn
kramar vännen

http://kinaguld.blogg.se

 
BrittMarie

BrittMarie

19 juni 2011 11:22

Visst är det en jasmin. Vi hade en sådan buske tidigare, men den blev så stor att vi fick ta bort den, när vi gjorde om altanen.
Ha en trevlig helg nu när det luktar så gott hos dig

http://www.bengtssons.info/baloo.php

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

19 juni 2011 12:15

Absolut att du har underbart doftande jasminer i din vas - och de håller inte länge som snittblomma, tyvärr. Vi hade en sån buske på sommarstället, när jag var liten. Den doftade speciellt gott i skymningen och på kvällen. Varför vet jag inte,men det kanske hade att göra med daggen.
Vad duktig du har varit, som städat så ordentligt. Jag använder också såpa vid rengöring, men aldrig hört talas om att blanda i salmiak. Låter spännande! Vad är det bra för och var köper du det?
Här regnar det inte, men blåser och är mulet.
Önskar dig en fin dag oavsett väder!
Varm kram!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards