~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 26 februari 2011

Nu har jag testat klart mitt egna LCHF-bröd.

Av ~ Ruth ~ - 26 februari 2011 22:36

  

Så på begäran kommer mitt recept på Tekakor, alla ingredienser finns att köpa på ICA, vilket är ett måste för mig, har ingen lust att skicka efter från en LCHF-butik på nätet, frakter gör allt så dyrt. Dessa tekakor är förbenat goda, inte torra och värd ett högt betyg. Passar även för er som går på GI eller andra dieter eftersom dom har ett lågt kolhydratvärde.


Går du inte på någon diet så hittar du säkert godare bröd i matbutiken så klart, där har du valmöjligheter.

Detta brödet kan även användas även som "Hamburgerbröd, eller Korvbröd".


Receptet kommer här för ca 8 tekakor.


Vispa samman, eller kör med elvisp.


3 ägg
3dl. vatten


Blanda i en skål:

1 dl Sojamjöl (Risenta)

1 dl. Vetegroddar (Risenta)

1 dl Pofiber (Semper)

1 msk Fiber Husk  (hyllan för glutenfritt)

2 msk Krossat Linfrö (Risenta)

Blanda i:

1½ tsk Bakpulver + ¾ tsk Natron (eller Bikarbonat som det också heter)

1 tsk salt

Slutligen ca 1 ½ msk Rapsolja.


Degen blir lös, låt den vila ca en ½ timma, klicka ut på bakplåtspapper  och platta till.

Och grädda i 190* i ca 20 min, täck sedan över med en bakduk.


Ät och njut. Jag fryser ner mina tekakor och tar upp efter hand som jag skall äta.

För mig är detta ett frukostbröd som inte smular och blir torrt riktigt gott är det också, kan det bli bättre ?

Lycka till !


Glöm inte min utlottning, klicka på knappen. 

 
 
Ingen bild

Anita

26 februari 2011 23:39

Dina tekakor ser läckert goda ut. Skriver av receptet fast jag vet att jag inte kommer att baka dem. Jag är ingen bagerska. Åtminstone inte nu ...
Fattar inte hur du hinner så mycket jämt. Du måste vara en riktig arbetsmyra. Kan du skicka lite energi??
Hoppas du får en fortsatt fin helg min vän !!!
Stor kram till dig vännen !!

 
Bettan

Bettan

26 februari 2011 23:47

Men HALLÅ!!!

Sådant här smarrigt kan du ju inte lägga upp på bloggen nu. Blev ju jätte sugen & inte rackarns orkar jag att ställa mig å baka nu inte =)
Men tackar så hjärtligt för receptet. Ska absolut prövas!

Kram med önskan om en god natts sömn!
/Bettan

http://grafikbettan.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

27 februari 2011 06:32

Tekakorna ser jättegoda ut,tar gärna receptet(tack).
Ha en skön söndag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ammis

Ammis

27 februari 2011 07:30

Godmorgon. Dom ser goda ut dom där tekakorna. Tack för receptet, får se om man bakar dom nån gång. Köpte en bok med festmat (LCHF)men tyckte väl njaaaa.. om den. Beror väl kanske på att jag inte följer den kosten, kanske att jag ska lotta ut den på bloggen???? Ha en bra söndag. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

27 februari 2011 09:18

Dom ser väldigt goda ut.
Skriver av receptet och lägger i högen.
Har en massa recept över allt snart!
Måste ta mig i kragen och sätta in i pärmarna.
Ha en fin söndag!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

27 februari 2011 10:45

Det receptet tackar jag för. Skall försöka mig på det när jag blir hemma, imorgon blir jag kvar i Götet o kommer hem på fredag.
Ha det gott önskar Maria/kramizar

http://torparmor.blogspot.com

 
jeanette sandelin

jeanette sandelin

27 februari 2011 10:51

oj, vad fin blogg!
här finns värme och livsglädje. jag kommer igen:)

http://jeanettes.bloggo.nu

 
Corina

Corina

27 februari 2011 11:11

Dom verkar läckra ! Får testa dom någon gång :) Just nu har jag ingen baklust alls.....kram !

http://corina.bloggplatsen.se

 
Anita Lundvall

Anita Lundvall

27 februari 2011 12:32

Tac vännen har ställt degen på jäsning tusen tavk skall bli gott med en macka till eftermiddags kaffe
Många kramar från Örebro trakten

http://simstock.bloggplatsen.se

 
ansepanse

ansepanse

27 februari 2011 12:40

ser jättegoda ut, men jag går inte på den dieten så jag fortsätter som jag brukar :)
ha en fin söndag - kramar

http://kinaguld.blogg.se

 
BrittMarie

BrittMarie

27 februari 2011 15:59

Tack för hälsningen på min blogg! Jag önskar dig en bra helg, med gott bröd som jag ser att du har!
Kram

http://www.bengtssons.info/baloo.php

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

27 februari 2011 22:06

Åh tusen tack Ruth!
Det receptet ska jag absolut pröva nästa gång jag bakar matbröd. Låter gott.
Varma kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

agge

28 februari 2011 12:55

Tack för att du delar med dig av receptet

kram

 
Sandra

Sandra

4 juli 2011 12:46

Satt och klickade mig runt bland alla bloggar och hamnade här.
Ska genast åka till ICA och handla och baka dessa,låter intressant! Och sen måste ju ha lite att pyssla med på semestern :-) och att testa nya recept är ett av dom

http://kvickrot.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

11 augusti 2011 08:32

Tittar in ibland hos dig och upptäckte det här receptet, har provbakat det nu i veckan, var riktigt goda och gör att man håller sig mätt rejält länge!!!!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards