~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 18 januari 2009

Kruschen Salt

Av ~ Ruth ~ - 18 januari 2009 16:32

Har en av dåtidens hälsokost produkter som gått i graven ? Hittade denna i ett gammalt skåp, den lilla glasburken är oöppnad, blev man skeptisk när posten kom med den, kunde ju vara något lurigt ? Hälsokostprodukter var ju ovanligt på 30-40 talet, men alla ville ju vara friska så varför inte testa detta salt ? tilltron svek tydligen. Skulle detta preparat gå hem i dag ?


Så här står det i bruksanvisningen:


Garanteras innehålla endast kemiskt rena mineralsalter, efterbildande de naturliga mineralsalterna i Budapestvatten (Aesculapkällan). Genomläs med följande vägledning omsorgsfullt så att ni uppskattar värdet av Kruschen Salt, samt förstår hur det bör tagas.

-------------------------------------------

Tages varje morgon i kaffe eller te (så mycket som täcker en 25 öring) då det ej efterlämnar någon bismak. Denna lilla dagliga dosis giver ett säkert resultat - därför bör Kruschen Salt tages varje dag året om. Önskas en snar och kraftig verkan, tages 1/4 eller 1/3 tesked Kruschen Salt upplöst salt i ett glas varmt vatten, och bör tages före morgonmåltiden.

Kruschen Salt afskiljer fort och säkert urinsyran från kroppen. Kruschen Salt rensar på ett fullkomligt naturligt sätt mage, lever och njurar, samt har till följd att magen fungerar normalt och sömnen bliver god och nerverna i ordning. Kruschen Salt åtnjuter det högsta erkännande inom den läkarefakulteten och rekommenderas i stor utsträckning.

Millioner människor taga dagligen Kruschen Salt.



Tillverkat av: E. Griffiths Huges Ltd. Kemiska Fabriker, Manchester, England.

Etablerad år: 1736 (1756 ??)


Ville bara visa upp denna forntida hälso-produkt, har inte varit i mina tankar att prova den, även om det säkert inte skulle varit farligt, det är ju bara salt, men kul att spara den för efterlevande :D som tar vid stugan en vacker dag.


 
 
trollpackan tveksam

trollpackan tveksam

18 januari 2009 16:40

Njaee...tror inte det. Kemiskt ren salt..det låter ju lite suspekt, kan ju innehålla allt möjligt giftigt kanske..vad har de renat saltet med tro?

http://trollpackan

 
Medresenärskan

Medresenärskan

18 januari 2009 22:53

Använd inte detta men spara det som nostalgi. Ajajaj ... förstår att du vill men jag råder dig att låta det vara *skrattar*

Ha det gott där du är och hoppas du kommer hem snart.
Kramizzzz

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Malin

Malin

18 januari 2009 23:58

Jag skulle nog inte anväda det tror jag...
Hoppas du får en bra vecka.
kram

http://sugarpiie

 
lillis

lillis

19 januari 2009 07:00

Tänk inte tanken att pröva detta,man ska inte utmana ödet
Ha det gott
Kramen

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Charlotte

Charlotte

19 januari 2009 08:36

Vad häftigt! Men jag skulle nog aldrig våga prova. Kemiskt rent salt låter konstigt, men vem vet det kanske bara är vanligt salt i burken.
Ha det bra i veckan.

http://charlottas.bloggagratis.se

 
Reneth

Reneth

19 januari 2009 13:37

Spännande förr behövde man bara ett dundermedel den rensade ju stora delar av vårt system det där dundersaltet. Jag skulle inte använda det nu eftersom det verkar så gammalt annars hade jag nog kunnat tänka mig att pröva. I alla fall när jag inte hade annan medde att blanda det med.

http://www.svenssonstassavtryck.se

 
Ammis

Ammis

19 januari 2009 16:59

Det låter nyttigt och bra,men frågan är om man vågar prova,jag hade nog gjort det, det är ju bara salt...eller??? Lycka till.

Kramelikram

http://ammis.bloggagratis.se

 
Yvonne R

Yvonne R

19 januari 2009 17:59

Bruksanvisningen är bara så underbar!! Men vete katten om jag skulle ha prövat :))
Ha det så gott min vän

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Madde

Madde

19 januari 2009 21:21

Hälsoprudukterna kan du få behålla men smörgåstårtan tar jag gärna :)
Nu kan jag äntligen vara ute och surfa utan krångel igen. Har fått mej en ny dator :D
Kram Madde

http://runezzaz.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

19 januari 2009 22:40

Nja det vetisjutton om jag skulle våga prova detta, men jag är ju lite mesig så där!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ael

28 januari 2009 20:25

Min morfar hade en moster som hette Emma. När hon kom på besök till gården där de bodde så medförde hon alltid en rejäl burk med Kruschen Salt. Det lämnade ett så tydligt minne hos familjens barn att de kallade damen för tant kruschen. Min mor som ägnar sina lediga stunder åt släktforskning berättade om mostern som skattade detta hälsopreparat högt. Bara för att man själv är lite nyfiken så hamnade jag på din blogg. Förutom dina fina bilder och den fantastiska texten har jag bara stött på Kruschen Salt i nutida annonser på hälsosidor på avlägsna platser som Australien och Nya Zeland där man tydligen fortfarande tar sig en dos kruschen Salt ibland.
mvh åse fra Alingsås

 
Ingen bild

elinore

25 oktober 2009 18:41

Hej, vad kul att se en sån gammal hälsokosts-produkt!
Jag håller på med ett skolarbete om hälsokostens utveckling, och jag undrar om det är ok att jag lånar din bild och visar upp den, säger såklart att den är din!

 
Ruth

Ruth

25 oktober 2009 19:15

Hej Elinore
Du får låna bilden, synd att du inte har skrivit addressen till din blogg eller hemsida så jag fick hälsa på dig.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

dennemme@hotmail.com

30 januari 2012 20:13

hvor kan kruschensalt købes i danmark , eller skal jeg til udlandet

 
Ingen bild

Bert Slättung

5 januari 2020 14:30

Så roligt att äntligen få se hur Kruschen såg ut och vad det påstods ha för effekt! Jag hade en morbror, född i början av 1900-talet, som bodde utanför Nossebro i Västergötland, och han hade alltid en flaska eller burk med Samarin i sitt köksskåp, men han kallade det för "Kruschen"!
Detta fastnade i minnet, och än idag kallar jag, på skoj, Samarin för Kruschen, men jag visste inte hur original-Kruschen såg ut, tack för bild och text!

 
Ingen bild

Ninna

23 november 2020 11:19

På mitten av 70-talet, köpte mor o jag detta salt på apoteket.
Helt klart gjorde det nytta, kan jag intyga p.g.a läkares undersökning.
Saknar det och undrar, var man idag, kan köpa detta underbara salt. Tror dock att "bergsalt" ger samma verkan enär saltet angriper binjurarna som inte mår bra av stress osv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards