~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 30 september 2007

En liten idé..

Av ~ Ruth ~ - 30 september 2007 14:29


Funderingar om den bristande åldringsvården, kan den förbättras ??

Man läser ju över allt att det skall sparas inom åldringsvården, då är ju det här en fängslande idè att förverkliga.
Töm fängelser och långvårdsavdelningar. Låt sedan åldringarna bo i

fängelserna. Där får de tillsyn och omvårdnad hela dygnet, raster och utflykter, terapi och betalt jobb. Näringsrik kost och Tv på rumment, sexrum och gratis hyra. Inget dras från deras pension. Låt fångerna inta långvårdsplatserna. Natti natti kl. 16. Dårlig tillsyn, ingen Tv och hyran kan dras på deras blivande pension !

Kanske en vink till dagens politikerröra. Dom skall väl tacksamt motta ett råd från folket när det blir mera rättvisa för dom intagna ??

 
 
Linda

Linda

30 september 2007 14:52

Som vårdpersonal kan jag säga att visst går det att förbättras, men som du skriver så gäller det att politiker ger utrymme till detta. Bara där jag arbetar brukar vi gå kort med personal, sist fattades det 2 personal. Man får försöka göra det som är akutast och prioriterat. Det känns fruktansvärt att komma hem till en människa som bara har kanske ett blodprov som ska tas, och h*n vill prata efter men så vet man att man måste sitta i bilen minst 20 min innan jag kommer fram till nästa människa som ska ha blodprovstagning, för labb-bilen får jag inte missa.
Måste försvara vårdpersonalen (de mesta gör så gott de kan) sliter och de känner en frustation till att inte hinna med.
Det är bra att det finns människor som du Ruth som tar upp detta. Rosor till dig.
Kram

http://bizzab.bloggagratis.se

 
trollpackan

trollpackan

30 september 2007 15:08

Mm, bra idé!

http://trollpackan

 
Marianne

Marianne

30 september 2007 15:21

Visst går åldringsvården att förbättras, för sämre lär den väl knappast kunna bli. Ditt förslag var mycket bra. Här är ett till. Tag en stycken åldring från varje politikers hem eller släkt. Sätt denna åldring på våra idag underbemannade vårdavdelningar för åldringar. För om nu våra styrande politiker inte har en allmän känsla för mänskliga behov, så borde de väl åtminstone värna om sina nära och kära. Eller

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
skogsfrun

skogsfrun

30 september 2007 15:25

Politiker borde prya på äldreboende och i hemtjänsten så kanske de förstår vad de ställt till.

http://barasaras.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ruth "Bloggaren"

30 september 2007 18:52

Sv: Linda
Ni som jobbar inom åldringsvården har det baske mig inte lätt, får bara bita ihop och köra på.
Sv: Marianne
Vi kommer aldrig att få se dessa politikers åldrande inom familjen på ett vårdhem, dom får privatvård av högsta kvalitet på statens bekostnad...
Sv: Skogsfrun
Ja en vecka vardera skall dom prya inom hämtjänsten, skulle vara en påtvingad regel för att få bli politiker, dom måste vara med för att förstå..

 
xtra

xtra

30 september 2007 20:07

ha ha, jag tyckte d var rätt okey faktiskt. tanken var ju god så att säga. även att d inte ser ut så i verkligheten; jag menar: Skulle vi vilja att farmor fick handla godis en gång i veckan? ha restriktioner vad gäller tidingar? Att personalen läste vår post? gå ut och gå en timme om dagen med vakter? och vad säger vu om 200 spänn i veckan för 40 timmars jobb? och samma kläder i ett halvår? DET skulle nog inte våra pensionärer gilla.

http://xtra.bloggspace.se

 
Lena

Lena

30 september 2007 20:18

Håller med dig jag Ruth! Tycker att politikerna ska satsa mer pengar på äldrevården så att det finns personal som räcker till att sätta lite guldkant på tillvaron för våra gamla! Jobbar ju själv med detta så jag vet att tiden oftast är väldigt knapp och att man sällan har tid att vara närvarande ordentligt i nuet!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ruth "bloggägaren"

30 september 2007 20:29

Sv: Xtra
Ja, man kan ju ändra lagar och förordninger när åldringarna får bo innanför murarna. Där behövs inga sluta avdelningar,dom får ju ta med sig sina rättigheter från äldringsvården. Jobba så många timmar i veckan skall dom ändå få slippa när dom har slitet i alla dessa åren. Arbetet skall bli mera som terapi och nöje och vara frivilligt. Skulle önska jag kunde stifta lagar då skulle ingen frukta för att bli gammal i vårat land..

 
Cina

Cina

30 september 2007 21:45

Kan bara hålla med dig Ruth i det du skriver!!! Tycker himla synd om alla åldringar idag. Jag har jobbat många år med åldringar innan jag sadlade om till funktionshindrade!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

30 september 2007 22:08

Själv har jag också jobbat en del inom äldreomsorgen, och fick vara med om saker som gjorde mig oerhört ledsen.
Och ja, många äldre har det nog mycket sämre än de som sitter i fängelse.
Det är så tråkigt att gamla människor ska behöva ha de så svårt under sina sista år i livet.

http://www.ingermaryissa.se

 
"Bettan"

"Bettan"

30 september 2007 22:13

Håller helt med dig i detta. Kanske även fångarna inte blir återfalls förbrytare om de får sämre vård en i fängelset. Så då slår man ju faktiskt 2 flugor i e smäll :)
Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards