~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 15 januari 2008

Av ~ Ruth ~ - 15 januari 2008 21:32


I dag har jag grejat och fejat, inte så roligt att läsa och skriva om, så mitt avsnitt i dag får bli en tillbaka blick på hur och när det hände!


  • År 1940 lanserade Electrolux köksmaskinen Assistent som med olika tillbehör kunde baka, mala vispa och stoppa korv. Den blev omedelbart en succé och är fortfarande en trotjänare i Svenska hem.
  • Diskborsten i plast från Jordan som kom 1974 var nytänkande på många sätt. Den hade upphägningskrok och en skrapkant. Den har sålts i 60-millioner exemplar, vilken succé i hemmet, den gamla disk-tvagan fick ge vika.
  • 1946 öppnades semesterhem för utarbetade hemmafruar. Dit åkte kvinnor på husmoderssemester, en statlig reglerad verksamhet som pågick ända fram till 1979.
  • I början av 1950 kom den första diskmaskinen från USA. Men försäljningen gick trögt dom första åren. Husmödrarna var skeptiska. Var den inte en onödig lyx ? Genombrottet kom på 1960-talet när maskinerna blivit billigare och mera effektiva. Då var också attityden till bekvämligheter i köket betydligt mer tillåtande..

Fortsättning på denna typ av nostalgi kommer lite då och då framöver, ganska kul att veta hur det var.

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards