~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 25 september 2007

Språklära

Av ~ Ruth ~ - 25 september 2007 19:54


Språklära på den kommunala toaletten. Det syns att vi inte är bara svenskar längre. I dag har jag lärt mig ord som: "Ei saa peittää" (tror det stavades så) men vet inte vad det betyder, låter som finska ? Saknade penna, papper var det gott av, flera rullar, men jag kunde inte få skriva ner alla olika ord och fraser. Säkert ord och fraser på 20 olika språk. Inte illa... man sitter på muggen och lär sig främmande språk. Det är vad jag kallar "att förena nytta med nöje" *Ler*

 
 
liv

liv

25 september 2007 21:43

Haha, undrar vad det betyder... Hoppas någon översätter. Blir ju nyfiken!

http://livslinje.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

25 september 2007 23:23

De ordene hørtes ikke fine ut-hehe..men har jo ingen aning om hva de betyr da:))
Håper noen som kan finsk er innom og kan opplyse oss andre:))
Klem.

http://jenn.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

26 september 2007 00:15

Det som står skrivet på toaletter idag brukar vara, kärleksförklaringar och könsord. Tacka vet jag de gamla utedassen, där hängde det ofta tavlor på kungaparet.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

26 september 2007 00:46

Hej Ruth!

Ser att du har Finska språklektioner på dass.... hihi Får ej övertäckas tror jag frasen betyder :) Kanse satt på ett element eller liknande på den kommunala toan. Jag kanske får på skallen av en finländare men men det var länge sedan nu jag läste eller pratade Finska.

Kramen Carina

http://www.eklovenskennel.se

 
Ingen bild

KvastMaja

26 september 2007 01:45

Det betyder :får ej övertäckas.Brukar stå på elemenyen och bastuagregaten.Kikade just på mitt element..ha det gott kram från KvastMaja

 
"Bettan"

"Bettan"

26 september 2007 15:05

ha ha ha du är la bara för goooo :)
Men visst är det otroligt att folk måste klottra så in i bänken på toa väggarna bl.a?
Undrar just hur det ser ut hemma hos dem själva :)?
Kram Bettan

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Frump gapskrattar

Frump gapskrattar

26 september 2007 17:13

Det här var dagens härligaste språklektion.
"för ej övertäckas"... kan inte sluta skratta.... hoppas att den som skrev det på kommunaldasset inte var anställd :-D
Kram

http://Frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ruth (bloggaren)

26 september 2007 18:30

Tack skall ni ha för er språkbegåvning, var det finska eller / Estländska ? dessa språken är ganska lika som jag förstått, (som Svenska / Norska.) Några nya ord på utrikiska har lagts in i mina hjärnseller..
Tack för detta ! Nästa gång om jag besöker toan så lägger jag ut en ny fras här :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards