~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 20 september 2007

Jag en Vinkännare !

Av ~ Ruth ~ - 20 september 2007 00:22


Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har lite tips som jag tänkte dela

med mig av...


Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:

Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en

skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en gredelin fläck efter sig,

är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt

eller rött.


De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.

Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och

sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.


Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt

vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött

vin.


Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan

man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.


När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller

att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i

lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en

dammsugare i beredskap.


Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i

att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.


Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat

vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.


Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:

Oöverträffat

Innovativt

Preliminärt

Kvastskaft


Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:

Västkustiskt

Konstitutionerad

Substantiera

Tillvägagångssätt


Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit för mycket vin:

Tack, men jag vill inte ha sex.

Nej, ingen mer sprit för min del.

Ledsen, du är inte riktigt min typ


SKÅL


 
 
Ingen bild

KvastMaja

20 september 2007 00:27

men jösses Ruth.fiskbullar och röttvin.jo jag tackar jag.har du gått och blivit alldeles stollig.blink

 
helga fnissar

helga fnissar

20 september 2007 09:58

Den här ska jag absolut skriva på ett kort till min syrra o svåger nästa gång de får en flaska vin av mig. De är vinexperter och sysslar med vinprovningar.. De kommer att garva läppen av sig...

http://www.helga1.bloggagratis.se

 
Jenn

Jenn

20 september 2007 10:31

Ler så jeg griner her,du er bare for herlig:))

http://jenn.bloggagratis.se

 
trollpackan gapskrattar!

trollpackan gapskrattar!

20 september 2007 12:00

Hahaha! Det här var riktigt bra! Kanske därför jag inte gillar torrt vin, det dammar för mycket! Blir så strävt i halsen! Haha!
Ha en riktigt bra dag!
kramis

http://trollpackan

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

20 september 2007 14:01

Ja det var mycket kunnande om vin! Då kan du kanske förklara varför jag fårsån väldigt hög alkoholhalt i det vin jag gör efter Saturnus vinbok? Varför jag fick 30 liter vinäger när jag skulle göra på maskros och farinsocker?
Vad det gäller svårt att säga så var där mkt som är svårt att säga utan man druckit vin! T.ex Nej tack till sex........ Kraam!











http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

20 september 2007 14:41

Den är bra, fick den av svärerskan i går. Humor är sällan fel. Men jag fick en rolig av Carina i går också. La den på min blogg. Kolla…

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Millis

Millis

20 september 2007 15:49

*skrattar gott*

http://millis.bloggagratis.se

 
Frump tittar in

Frump tittar in

20 september 2007 17:52

Det var nog de bästa vintips jag någon gång läst. :-D

Får jag kopiera av den?

http://Frump.bloggagratis.se

 
liv

liv

20 september 2007 19:41

Haha, jag gillar dina vintips :-)

http://livslinje.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Monica

20 september 2007 22:07

Hahaha......kul läsning!

 
Cina

Cina

20 september 2007 22:52

Ojojoj vilken tur jag har som inte alls dricker vin!
Men det var roligt att läsa detta!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Carina

Carina

21 september 2007 09:45

HaHaHa Detta var kanonbra! Tack för tipsen om vin, kan vara bra att spara.

Kramiz Carina

http://www.eklovenskennel.se

 
Annette

Annette

22 september 2007 13:50

Hahaha, vilket bra vintips ;)

http://annettes.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards