~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 18 juli 2007

Av ~ Ruth ~ - 18 juli 2007 16:15

Vårat sommarställe ligger i Norra Värmland bara ett par mil från Norska gränsen och " Långflon ". Det är min mans mammas morfar som byggde huset 1901.  Huset som var väldigt förfallet har dom senaste åren snart fått en total renovering både ute och invändigt. Golven invändigt hängde och väggarna var ruttna, så egentligen var det bara ytterskalet som var (ok). Egentligen så var det ett rivnings objekt, men Arne som växte upp där med 3 syskon, ville bevara det, huset är på ca.140 kvadrat. Arne köpte huset med tillhörande jaktmark och har nu lyckats restaurera huset för framtidens släkte. Det har varit många års semestslit, ännu återstår det lite invändigt, typ tapeter i 2 rum på bottenvåningen och ombyggnad på andra våning, men även det har påbörjats. Nu har vi borrat och fått eget vatten, satt in toalett, dusch och tvättmaskin, så alla bekvämligheter är nutid. Satt ny panel på ytterväggarna, bytt alla fönster och dörrar samt bygd altan. Vedspisar har vi kvar, det är så mysigt att tända en brasa och värmen blir så härlig. Annars så har vi satt in element och automatisk värme *luft / vatten*, så nu har vi värme på hela året. Eftersom det ligger ca. 5 timmars resväg från där vi bor så blir det inga  helgbesök, utan vi stannar flera veckor när vi åker. Barnen åker flitigt dit också, dom gillar fiske och bärplockning eller bara en skön avkopplings resa. I skogarna om kring så är där både varg, björn och lo, så där kan man vänta sig stora överraskningar när man är på en skogspromenad. Det en skön natur med fina fiskevatten. Kvällar tillbringas oftast uppe vid sjön med fiske, grillning och kolbullstek i gjutjärns panna. Blir fiskarna många så blir det kokt fisk och nävgröt till morgondagens middag. 

Av ~ Ruth ~ - 18 juli 2007 10:32

I dag är det enorma vindar, ömsom sol och ömsom störtskurar. Nu får det baskemig snar vara slut på eländets elände. Det finns regndansar för att framkalla regn, det måste ju finnas en dans också för att det skall sluta.


Tycker så synd om alla semesterfirare runt om i Sverige, denna sommar går till historien.


Ingen kaja i dag heller som möter mig när dörren öppnas, det är nog slut * suck *. Hur kan man sakna en fågel som jag gör, är det mina modersinstinkt som kommer upp till ytan ? Är nog lite (ganska) knäpp. Går jag till affären efter en regnskur och maskar krälar på vägen så måste jag ta bort dom och slänga dom på gräset, sjukt eller ??


Nu blir jag ensam ett par veckor, min man Arne åkte till Värmland och våran stuga, så nu får jag själv sköta huset, hundarna och klippa gräset. Jag får ta dagen som den kommer och själv bestämma mat och mattider, med andra ord *semester*...


Bilden är stugan i Värmland..

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards