~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Kolaremmar blev favoriten i dag.

Av ~ Ruth ~ - 1 december 2011 22:29


     


I dag har vi pysslat hela dagen, gubben åkte och köpte en massa sill och har gjort 6 sillinläggningar som skall avnjutas på Julens sillbord. Bänkar och bord har varit belamrat med julstök.

Själv så har jag bakat småkakor, det blev 2 burkar av varje sort. Avslutade denna bakdagen med  vaniljkrämsbullar som skall penslas med florsockerglasyr och doppas i mald kokos, men det görs när dom skall ätas, ser inte så mycket ut för världen innan detta är gjort så jag har inte fotat dom.


Kolaremmarna är bara så goda så jag vill ge er receptet, busenkla att göra och smakar som godis


200 gram rumstempererat  mjukt smör och

2 ½ dl. strösocker som vispas  tillsätt 1½ dl sirap

……..

Blanda ihop :

6 dl. vetemjöl

3 mak. Vaniljsocker

2 tsk. Bakpulver och rör ihop allt.

Låt degen vila i kylen en stund så det blir lätt att rulla.


Del degen i 6 delar och rulla 6 remmar, platta till dom när dom ligger på plåten,

3 rullar på varje plåt. Gräddas i 180 grader ca. 10 min, medan dom är lite varma

Skär dom i raka bitar ca. 2½-3 cm breda.

-------------------------------------------------------------


Sonen kom hit när det var klart och blev frälst i desa kakor,
så jag skall göra en laddning även till dom.

Blir även en kaksort till för mig också, choklad drömmar.

--------------------------------------------------------------


ETT STORT TACK för vinsten som nu har kommit från min vän Monica.

Den lilla knubbisen är så söt.


Kram och god natt till alla mina vänner

 


 
 
Ingen bild

agge

2 december 2011 06:58

Men oj vad flitig du har varit. Jisses.....Vilka fina kakor du bakat och vad goda de ser ut.

kram

 
lillis

lillis

2 december 2011 07:11

Oj vad du bakat och stått i, vad goda kakorna ser ut.
Vad duktig din man varit med sillinläggningar
ha en bra fredag
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Anita Lundwall

Anita Lundwall

2 december 2011 10:11

Så du är också en riktig sockerbagare.
Jag skall baka sista kakorna i dag Mammas bruna kakor har gett bort dom jag gjorde förut.
Ja vi får hoppas " pillidutten" som jag kallar den inte vuxit skall be om en ny kopia den gamla är ju från 20009 då kan jag se själv om den ändrat karraktär. Det värsta är om den börjar släppa bitar. eftersom den sitter i Ryggmärgsvätskan, då kan bitarna ställa till elände.
Men man skall inte måla fan på väggen som dom säger..
Hoppas du får en trevlig Andra Advent
kram vännen Anita Lundwall

http://tisalaya.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

liv Karlsson

2 december 2011 10:54

Hei på deg søsta mi og god morgen. Ser du har vert dyktig til og bake, ser godt ut. Ja den oppskriften skal jeg prøve den hører godt ut. Har ikke begynt og bake enda men snart skal det skje. I går var vi på dan kjempe kjekt, danset hele kvelden til kl 24. Men drikker ikke noe så er like pigg i dag og det er godt. Ha en god dag

 
ansepanse

ansepanse

2 december 2011 11:20

full fart i köket alltså :) nu har jag svarat på din sifoundersökning :) du har ju fått dit fler alternativ och då hittade jag en som passar även mig
en fin dag till dig - kramar

http://kinaguld.blogg.se

 
Cina

Cina

2 december 2011 16:04

Oj vad du/ni vart flitiga.
Ja ska oxå baka kolasnitt i helgen.
Tänkt ta den kaksorten till Majas födelsedag.
Dom är såååå goda!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

2 december 2011 16:51

Vilka mumsiga kakor du har bakat,dom ser så fina och goda ut.

Knubbisen är en tomte,tyckte det passade nu till jul,jag köpte en likadan till mej när jag ändå var hos Carin och köpte den du fick.Visst kan man ha den framme året om som en liten hustomte.

Ha en riktigt skön kväll!

Kram

http://violett.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

2 december 2011 17:51

Tack för dina tankar till mig!
Jisses vad du har stått i så mycket gosaker så att det vattnas i munnen, slurp :)
Åker ni snart till er vinterboning?
Hälsa Arne
Varma kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
margus

margus

3 december 2011 10:40

Så flitig du (ni) varit! Så det kan bli när lusten rinner på. Husbonden börjar samla sig för något stordöd i köket hör jag...

http://margus.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

6 december 2011 08:27

Oj så fina kakor du bakat.Tack för receptet.

http://bloggen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards