~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Jag var så stolt, nu ledsen :(

Av ~ Ruth ~ - 28 november 2011 18:11

Över mina rena och fina fönster på första våning, hur ser dom ut nu efter den vidriga blåsten ? går inte att förklara, tänker inte göra om det, har gått och grämt mig hela dagen, nu är det mörkt så jag kan glömma det tills i morgon och då får jag blunda.


Jag bestämde mig för en lugn dag i dag och det har det blivit. Stekte ett stort lass med köttbullar i går som nu ligger i frysen, kokade en fläsklägg som skall ätas i dag med mos för gubben och gräddstuvade  grönsaker för mig, kokspadet kokte jag vitkålsoppa på så det åt jag till frukost tillsammans med en LCHF-macka som jag bakade i går. Dammsugit har jag gjort och planterat om en växt, det är allt vad jag har åstadkommit i dag så det har varit mycket egentid, det är viktigt det också.

  

Dags för Dunderglögg, du hinner, men raska på ! 
 
För den som vill ha Dunderglögg till
jul är det hög tid att börja sätta brygden.

Till några flaskor behövs:
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1–2 paket russin (2 pkt–500g)
2,5 kilo socker
Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i 
och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert.
Var noggrann med att inte få med bottensatsen.
Värm och njut.

  


Kram Ruth  

 
 
Maria

Maria

28 november 2011 19:30

Ja tyvärr så e de så med sånt tråkigt väder, sikten blir skymd. Va skönt att ha frysen full med mat och redig har du varit å gjort köttbullar. Jag kanske också skulle börja tänka på lite julmat o bak. Känner just nu inte för det men börjar man så kanske det blir roligt med julförberedelser.
Ha det bra/kramizar

http://torparmor.blogspot.com

 
lillis

lillis

28 november 2011 20:53

Tack för receptet på glöggen. Jag skulle oxå behöva att börja på att göra köttbullar får ta och göra det någon dag
Ha en skön kväll
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
BrittMarie

BrittMarie

28 november 2011 21:38

Ha, ha! Tackar för gratulationerna till sonen. Visserligen är det 31 år sedan, men jag är lika glad än. Det är roligt att han bor lagom långt bort, så man kan åka dit på födelsedagen.
Sjuttsingen vad irriterande med fönstren. Tur att det är mörkt ofta nu, så du inte behöver se det så mycket. Jag har själv bara putsat på insidan. Tiden försvann, och jag tror inte det dyker upp någon fönsterputsartid i det närmsta. Vilken massa ingredienser det var i Dunderglöggen. Själv är jag lat och köper.
Kram

http://www.bengtssons.info/baloo.php

 
Margit

Margit

28 november 2011 22:13

Ja det var tråkig med de nyputsadefönstren. Förstår att det inte kändes roligt.
Fin bild du visar!!!
Kram!!!

http://margiholm.blogg.se

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

28 november 2011 22:21

Trist med ogjort arbete, våra fönster är säkert lika som dina. Men vädrets makter rår man inte över, tyvärr. Jag är glad att fönsterna sitter kvar på huset efter den stormen!!! Strömlöst här hela kvällen/natten

Krtamen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

28 november 2011 22:34

Sur som ättika! Hade plitat ett inlägg till dig men när jag skrev säkerhetskoden och trykte på skicka försvann allt. Nu blir det bara
Tack för vänlig tanke om hjälp jag vet att du menar det vännen.
Din sida är så otroligt stämningsfull så jag sitter en stund där med dig. Bjussar på Dufvenkrooks originalglögg som gillades av alla i år.
Sov så gott i natt o ha en bra dag i morgon.
Kramizz

 
Yvonne R

Yvonne R

28 november 2011 23:07

Rätt glad att jag inte hann putsa fönster innan stormen.
Gott att du har något lugnare dag idag :) Tror inte jag ger mig på att göra glögg..lite latmask och köper istället
Kram
ps Tack för vad du tyckte om texten jag har ändrat nu ;)

http://yvonne.bloggagratis.se

 
martina

martina

29 november 2011 07:24

godmorgon!
vad ska du hitta på idag? :)

http://martinaolsson.myshowroom.se

 
Corina

Corina

29 november 2011 08:23

Skippade putsandet.....inte lönt :) Och varför arbeta i onödan tycker jag....kram

http://corina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

agge

29 november 2011 08:54

Tråkigt med dina fönster. Det som är så jobbigt att tvätta fönster...tycker jag iallafall. Jag hatar det.
Glöggen låter smaskens.....
kram

 
ansepanse

ansepanse

29 november 2011 11:09

kan förstå att dina rentvättade fönster inte längre är så fina efter den där stormen :( jag köper färdiga köttbullar istället :)
vilken brygd, men visst blir den alkoholhaltig? jag dricker inte starkt
Sv: jodå, så fort tatueringen har läkt så kommer det en bild på den :) den sitter ovanför brösten och det är en liten drake med vingar, det gör inte särskilt ont att tatuera sig, jag har en näspärla :) jag har också alltid tyckt att det är fint, så gör du en piercing i näsan, du kan ju ge dig det som julklapp
bamsekramar vännen

http://kinaguld.blogg.se

 
Cina

Cina

29 november 2011 17:25

Tycker du har gjort tillräckligt min vän!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
margus

margus

29 november 2011 22:58

Nä, inte orkar jag med en massa julstök, inte ens dunderglögg. Ska däremot pröva några av alla de nya sorter som säljs i livsmedelsbutikerna, gula, röda och alla sorter.

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards