~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under juli 2011

Av ~ Ruth ~ - 23 juli 2011 18:10

"Klickbilder"


   


Att en person kan ge så många människor lidande. Har svårt för att koppla av även i dag efter gårdagens terrordåd i Norge. Följer maniskt nyheterna Live på NKK för att inte missa någon nyhet, men nu är det mest repriser som körs om och om igen, nu skall jag glömma allt tills i kväll.


       


Kommer kraftiga skurar även i dag, men har fått klippt gräs.  Det ser nästan ut som det kommer åska när som helst, nu vräker det ner, riktiga störtskurar. Det blir nog en innepysseleftermiddag.


      


Har lagt lite mat  på min tallrik, gratängen är klar och Torskbiten är stekt, väntar på att den skall svalna lite, sedan bara sätta mig till bords och njuta. Äter något med fisk ca. 3 gånger i veckan, både nyttigt och gott.

Min novemberkaktus som är på altanen är full av knoppar, den trivs där ute och kommer att bli så fin.

Lerums kommun spar då inte ström, ofta så lyser gatubelysningen hela dagen igenom ”fy på sig”.

Nu är det nog dags att sätta sig vid bordet, annars så blir det till att värma i mikron.


Ha en mysig eftermiddag och kväll / kramen till er alla.

Av ~ Ruth ~ - 22 juli 2011 20:57

"Läs och se direktrapportering HÄR"


"Klickbilder"

     


Allt skulle kännas torftigt och fel om jag försöker skriva något om min dag. Sedan 15.20 har jag följt terrordramat i Oslo och Regeringskvarteret samt ute ute på Utöya där socialdemokraternas ungdomsförbund är på läger.


Jag talade med min syster Liv nu, och 2 av hennes mans barnbarn är med där på Utöya tillsammans med 700 andra, dom har nu fått bekräftat att dom lever, men vilken pers och oro. 


Följer det hela direkt både från NRK i Oslo och på Aftonbladet. Gråter med det norska folket och lider med alla drabbade och anhöriga i mitt fosterland, vilken förödelse och dramatik.


Ett meddelande gick ut på Youe Tube  i söndags om att ett attentat skulle ske den 22 juli och det gjorde det. Så fruktansvärt att något sådant sker. Vad kommer här näst ? hur skall det sluta. Även här i Sverige är det nu ökat bevakning.


Mitt hjärta gråter och svider, kan inte fatta det som har skett.

Av ~ Ruth ~ - 21 juli 2011 22:14

"Klicka och förstora"

     


Fint väder halva dagen så jag tog en liten sväng ner mot ån, förundrades över att så många båtar inte har kommit i vattnet, dom låg där ledsna och omringade av allsorts växtlighet.


     


Det är så mysigt att gå där vid vattnet och strosa, vatten är så rogivande, men det var dårligt med fågelliv där det annars brukar vara massor av sjöfåglar och svanor.


     


Ån kantas av björnbär, det finns massor att plocka snart för dom som gillar dessa bären, inte min smak.


Finns inte direkt något att återge förövrigt från denna dagen, orkar inte samla tankarna och sätta samman ord, med andra ord ”Proppen har gått ur mig”, men jag hoppas snart  vara på banan igen.


Kram till er alla som besöker mig, är så glad för att så många orkar skriva, det ger mig hopp om att fortsätta utan att ta en bloggsemester, får se hur det blir.

Av ~ Ruth ~ - 20 juli 2011 22:04

Flera har undrat vad ”Nävgröt” är som man äter till kokt fisk uppe i Norra Finnskoga i Värmland, så här kommer en förklarning, till den mystiska maträtten som ni läste om i går.

Hur skall jag beskriva " Nävgröt ", Man saltar fisken som får ligga över natten, sedan kokas den. Vattnet som fisken har kokats silas och är stommen till "Nävgröten", man lägger i en massa vetemjöl ( eller Värmländsk Skrädmjöl ) sedan pickar man ner i mjölet så fiskspadet kommer upp ( får inte röra runt ) det blir en gröt som är så torr att den äts med nävarna tillsammans med en klick smör på varje tugga tillsammans med en kokt fiskbit. Många äter gröten tillsammans med stekt fläsk och lingonsylt, också gott, men då äter man inte en klick smör utan doppar gröten i fläskfettet.


  


  

"Bilderna är lånade på nätet"

En maträtt som var vanlig förr i tiden och som ofta åts i timmerkojorna runt om i skogarna, det är en tung mat som fyller magen och ger lång mättnad. Det är också en omtyckt maträtt som vi ofta bjuder våra gäster som hälsar på från Göteborgs regionen. Tycker det är kul med gammal Värmländsk matkultur. Ni skall veta att det är en konst att få gröten precis så som den skall vara, torr och klumpig skall den bli.

Det vattnas i munnen när jag skriver om detta.


Kramen till er alla !


Av ~ Ruth ~ - 19 juli 2011 23:45


 

”När storfiskaren talar om hur stora fiskar han får” då räcker inte bara armarna till, utan det skall vara bildbevis också :-)

Fick detta foto från Värmland i dag, (min stolta gubbe). Fisken är av rasen Harr och vägde 540 gr.

Även dottern och hennes andra hälft är där uppe, alla lika fisketokiga, fiskar till långt efter midnatt och fina fiskar får dom. När jag pratade med dom i em. så skulle dom koka färsk fisk och nävgröt till middag (avundsjuk ? jaaaa) det är ju så gott.

Dessa rader får räcka för i dag.

Kram och god natt till er alla !

Av ~ Ruth ~ - 18 juli 2011 22:44


 

 När jag är vaken funderar jag, när jag sover drömmer jag, när får hjärnan vila egentligen ? inte undra på att man blir trötter, känns inte som jag har orkat något i dag. Har fått klippt stora gräsmattan innan regnet kom, det är jag glad för. Nu har jag köpt min sista jordgubbsask. Det är för mycket (kolhydrater) i bären så när jag har ätit dessa läckerheter så blir jag så sugen på gotta, men jag har ju inget sött att stoppa i munnen, då blir det en stor ostbit som surrogat för att få något i mig. Nu blir det bara jordgubbar strax innan sänggående för då hinner jag somna innan suget kommer. Har förresten skickat efter lite kläder till mig, 2 tunikor på rean och 2 par jeans till fullpris, det är länge sedan jag köpte något på postorder så nu blir det intressant att se om det passar.

Inget att skriva om i dag, men jag finns och mår bra.

 

Nu skall min hjärna vila, snart sovdags NATTI, NATTI..

Av ~ Ruth ~ - 17 juli 2011 18:11


 

"Klicka och förstora"

     



Nää, så är det inte, regnet har strilat neröver fönstren, det blev fuktigt, kyligt och rått. Vad göra denna söndag, jo dammsugaren startade och första våning fick sig en avhyvling, sedan kom hinken och trasan fram och golven blev rena och doftade gudagott (inte för att det var nödvändigt ännu) men något skall man ju hitta på, nu luktar det åter fredag. Frukosten blev röda gubbar med grädde och Turkisk Yoghurt naturell samt sötningsmedel (ej socker). Sedan blev det en stund med kaffemugg nr 3 i ordningen lite nätmelon gick också ner, surfade lite på nätet, timmarna går snabbt och dagen går mot sitt slut. Nu stundar det middag. Ett trevligt samtal med min vän Gerty blev det också, inget märkvärdigt för det kan ske flera gånger om dagen som oftast ”L” vi har snart känt varandra i 30 år, jisses vad tiden går. Har inget mera att berätta om denna dagen, och det var egentligen inget att återge, men det blev några rader om inget :-)

 

Kram på er och hjärtligt tack för alla trevliga kommentarer.

Ha en fortsatt fin söndag.

Av ~ Ruth ~ - 16 juli 2011 23:27

"Klicka och förstora"

     



Har fått dille på att handla tavlor, dessa är det senaste som nu pryder min vägg, dom är på duk. Gillar gamla tavlor där man kan se vad motivet föreställer, skulle aldrig köpa modern konst, jag är nog lite gammalmodig på det området.

 

Min dator beter sig knepigt fortfarande, men nätet kopplar inte bort mig nu, så det är ju bra, men sidor jag besöker låser sig stup i kvarten och det är väldigt irriterande.


Fick en stor uppdatering när jag skulle stänga ner inför natten i förgår, säkert beror det på den (tror jag). Får se om det rättar till sig annars så får jag göra en systemåterställning.

 

Blir inte mera från mig i dag så jag önskar er en riktig GOD NATT !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards