~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 6 juli 2011

Av ~ Ruth ~ - 6 juli 2011 23:00

Det har varit en tropikvärme i dag, trotts det så har jag hållit på hela dagen, har fått klippt den stora gräsmattan efter solens nattinatti. Trodde att det skulle bli åska himlen var plötslig så svart, men det blev bara en kort regnskur som tur var. Har varit ute på ogräsbekämpning, det som kommer mellan stenplattorna är så svårt att få bort. Nu vill jag dela med mig av sommarknep för trädgården. Det finns Roundup som är ett suveränt bekämpningsmedel, men ack så giftigt när man har djur, så var jädrans försiktig.


Sur ättika är bra i trädgården mot mångt och mycket. Vanlig 24% kan du använda mot ogräs, löss och för att få snittblommor att stå länge.


Bekämpa ogräs:

I grusgångar och plattlagda gångar tar du bort ogräset genom att blanda 1 del ättika med 1 del vatten i en sprayflaska. Spruta blandningen på ogräset en torr dag. Ett giftfritt bekämpningsmedel som fungerar. I dag finns det ju färdiga blandningar att köpa också, men tyvärr giftiga för djur.


Mot löss på rosor och växter:

Tar du bort genom att spruta på en blandning av 1 dl ättika, 1 dl såpa och 10 liter vatten, spruta inte i starkt solsken.


Snittblommor:

Från trädgården är ju aktuellt nu när allt står i blomster flor, dessa håller sig bättre om du ställer dom i en blandning av 1 liter vatten, 10 sockerbitar och 1 tsk ättika. Passar blommor med medelhårda och hårda stjälkar, som Prästkragar och Rosor, ja även många flera.


Ha det gott mina vänner, nu skall jag ta mig en dusch och snart sova.

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards