~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 3 mars 2011

Poesi och nostalgi.

Av ~ Ruth ~ - 3 mars 2011 18:09

"Klickbilder"


Som många vet så köpte vi min mans mammas morfars gamla hus som vi i dag har som fritidsställe i Värmland, under renoveringen så hittade vi denna dikt som han skrev i tidlig ålder, Carl som var hans namn föddes 1880-1967. Tycker det är så vackert skrivet så jag vill visa den för er.


Ser att någon har svårt att läsa dikten så jag återger den här:

’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’

Ynglingens minne.


Grönskande gran o du härliga v(h)immel,

Lyckliga dar ifrån barndomens tid.

Klart står för evigt i ynglingens minne

Som en symbol av kärlek och frid.


Jag satt så säll uti aftonens timma,

Sida vid sida med den jag höll kär.

Kvällen var härlig och stjärnorna tindra

glänste i skogen både fjärran och när.


Vågen vid stranden har lagt sig till vila

Allt är så tyst i den nattliga stund.

Trasten i furan hörs tonerna ila,

hem till sin maka i grönskande lund.

’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’


  


Det här diplomet fick min farfar Per som byggde mitt föräldrahem och började bruka jorden där, han var född 1881, ett 2:a pris + kr 50:- var mycket pengar 1920.
Min bror som ärvde farfars namn har även ärvt denna tavla till att pryda sin vägg med. Lite kul att visa upp även den också. Så det blev lite nostalgi även på min blogg i dag.


Vädret har som dom senaste dagarna varit grått och disigt med någon plusgrad, luften är rå och fuktig och inte alls skönt att vistas i utomhus, fukten märks även inomhus.


Ha en fin kväll mina vänner.


 
 
Maggan

Maggan

3 mars 2011 18:49

Vilken vacker dikt. Och vilka sirligt och fint skrivet.
Tänk vad det är roligt när man hittar något så gammalt.Vad värdefullt.
Man skulle önska att dagens barn finge lära sig skriva så.
Jag gillar att rota i det gamla som varit.Brukar titta på min mormors och farmors gulnade fotografier som jag har i min ägo.Ibland kommer tanken:jag undrar om kommande generationer ska bry sig om sånt och vara rädd om det?
Önskar dig en skön kväll Ruth.Kramen

http://margaretha.bloggagratis.se

 
Ammis

Ammis

3 mars 2011 19:44

Va kul att läsa sånt gammalt. Kunde tyvärr inte se vad det stog fast jag klickade på bilden ??? Ha en bra kväll du också. krAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
ansepanse

ansepanse

3 mars 2011 21:37

vilken fin dikt, vad kul att du har sådana saker sparade
kramar

http://kinaguld.blogg.se

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

4 mars 2011 01:28

Vilken fin dikt! Det måste vara roligt att ha så fina minnen beverade.

Kramen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

 
lillis

lillis

4 mars 2011 07:23

Vacker dikt. Roligt att spara sådant och det är ju minne. En mycket fin tavla
Kram min vän

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anita

4 mars 2011 08:49

Vilken fin dikt, vännen. Väldigt vacker. Det är ju otroligt häftigt att ni funnit dessa dokument från ursprunget. Lägg det i bankfacket och vårda det ömt inlagt i syrafritt papper så det finns kvar till kommande generationer..

På din fråga i min blogg om Anna ligger begravd i närheten av dig ... Nej men hon har bott i Skallsjö församling närheten till Floda station.
Nästa fråga ... Fransk/Belgisk släkt.

Ha en bra dag vännen ...
Kramen från mej

 
Charlotte

Charlotte

4 mars 2011 10:01

Jag kan bara hålla med Anita, vårda det ömt och använd bankfack.
Var rädd om det för det är inte alla som fått möjligheten att ta del av tidigare genrationers skrivande, min släkt på min fars sida har kastat ALLT och då menar jag det bokstavligen. Det fick inte finnas något som helst kvar menade de. Ibland undrar jag varför, är den halvan av släkten så hemsk? Nu slänger min mor ALLT som kan ge mig en ledtråd till vem hon egentligen är... jag undrar kommer jag att göra samma sak med mina ord?
Kram och en önskan om en trevlig helg!

http://ihimlenlyserstjarnorna.blogspot.com

 
gerty

gerty

4 mars 2011 17:47

En sådan fin dikt

http://prilyckans.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

agge

5 mars 2011 13:05

Fin dikt. Vilket fint minne att ha kvar.
kram

 
Margit

Margit

5 mars 2011 18:22

Så fin dikt hon skrivit!!!Så roligt att ha den kvar och bevarad!!!!
Kram vännen!!!!

http://margitholm.blogg.se

 
margus

margus

5 mars 2011 23:13

Vilken fin dikt och så vacker handstil! Tänk vilken tid man lade ner på sånt förr. Blev nästan mer förtjust i diplomet, det säger mycket om den tidens värderingar. Ett historiskt dokument, som jag ser det. Tack för att du visade det.
Go' helg på dig!

http://margus.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards