~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2010

Har syndat i dag.

Av ~ Ruth ~ - 29 oktober 2010 22:35

  


Som den LCHF’are jag är så är inte detta (Lasagne) någon mat för mig, på tok för mycket kolhydrater. Men får man besök så vill man ha något att bjuda på (där alla äter samma mat) och det var lunch time. Smakade riktigt gott, har inte ätit något med några sorters mjölsorter på ett bra tag nu. Men det började köra race i magen efter ett tag, det bubblade och blev riktigt skumt. Kan jag vara känslig för gluten tro, eller beror det på att magen har ställt om sig totalt till det nya. Måste bara påstå att min mage har aldrig mått så bra som nu, många av mina krämpor är ett minne blott, reumatismen i mina fingrar och handleder är OK, ryggen krånglar sällan, listan kan bli lång, ja jag har blivit en ny människa med denna kosten, vågar aldrig återgå till mitt gamla jag. Kroppen är 15 år yngre, men skinnet har blivit slappare, men vad fasen jag är ju inte 20 längre och raggar på stan, det gör jag inte längre, så vad fasen, friskheten överväger rynkorna.


  


Har jag syndat med fel mat så är det ingen katastrof, tar då 2 tabletter en halv timma innan maten.

Dessa finns inte att köpa utan recept längre i Sverige, vad jag har hört så skrivs dom bara ut av läkare.

På Apoteket finns det ett likvärdigt piller receptfritt som heter GLUCOSANOL, kanske bara en tidsfråga innan dom också tas bort.


Glucosanol minskar kroppens upptag av kolhydrater ur maten. Det sker genom att Glucosanol hindrar enzymet alfa-amylas från att göra om stärkelse till socker i mage och tarmar. Därför kan inte stärkelsen tas upp av kroppen utan fortsätter i stället ut den naturliga vägen. Det är bra på flera sätt om man är ute efter att gå ner i vikt:

  • Man får i sig färre kalorier från kolhydrater
  • Blodsockerpåslaget blir lägre, det vill säga man får samma effekt som om man ätit mat med lågt GI. Därför håller man sig håller mätt längre och får minskat sug efter sötsaker
  • Insulinpåslaget blir lägre. Insulin signalerar till kroppen att lagra fett, så när man har en lägre insulinnivå lagras mindre fett än annars.

I kväll blir det bara en hälsorapport.

Ha en riktig fin helg till er alla från mig / kram !

 
 
lillis

lillis

30 oktober 2010 07:21

God morgon!
ibland så måste man få synda lite. Men jag tror att din mage vant sig vid den andra maten och därför gjorde den uppror. Vad skönt att du mår bättre och att en del krämpor försvunnit när du ändrade kost.
En fin helg min vän
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

~ Ruth ~

30 oktober 2010 22:39

Du har alltid så kloka ord, är så glad för att du så flitigt kommenterar i min blogg.
Tackelitack vännen !

 
Cina

Cina

30 oktober 2010 08:46

Klart att magen vant sig till din mat du äter nu. Inte konstigt att den gör uppror.
Jag har köpt GLUCOZANOL och mådde bra av det.
Men tycker nog att det kostar alldeles för mycket.
289:- för 60 tabletter det är inte billigt.
Tar fort slut när man är två som ska äta det.
Ha en fin helg!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

~ Ruth ~

30 oktober 2010 13:10

Jaaa, Cina inte är det billigt, men det varar länge, går man på LCHF så är det inte så himla ofta man syndar och då behövs inte dessa dyra piller. Jag tar dom när jag avviker från min kost och det förekommer inte i tid och otid.
Kramen tillbaka

 
Ingen bild

Margaretha

30 oktober 2010 09:07

Önskar jag hade kraft att ställa om min kost. Jag är ju också reumatiker och har högt blodtryck. Dietisten uppmanar mig varje gång jag är hos henne,men jag bara återfaller i det gamla igen. Jag jämför mig med en alkoholist,för de har ju samma problem.Mat eller brännvin.lika svårt.Usch ja! När man helt är medveten hela tiden att man gör fel.
Kanske ska jag försöka med din metod,men det är som Cina här ovan säger,allt är ju så dyrt.Räcker ibland med den "vanliga" medicinen jag måste vräka i mig.
Ack ja!
Ha en skön helg Ruth och må bra!
Kram Margaretha.

~ Ruth ~

30 oktober 2010 13:16

LCHF dieten är inte dyrare en annat vi äter, det enda jag utesluter är all form av mjölmat och grönsaker som växer under jord. Piller behövs bara när jag syndar med min kost, inte annars. Äter bara gott och är alltid mätt utan sötsug.
Kramen

 
Monic

Monic

30 oktober 2010 13:30

Var försiktig när du äter annan mat än LCHF dieten nu när magen har blivit van vid den kosten. En bekant till mej åt CLHF hela förra hösten, men på julafton åt hon lite av julmaten och fick fruktansvärda smärtor i magen och det dröjde flera dagar innan hon blev pigg igen....
Önskar dej en trevlig helg!
Kram

http://violett.bloggplatsen.se

~ Ruth ~

30 oktober 2010 18:53

Fruktar inte för julmaten, kan äta allt av den, bara undvika potatis, vörtbröd och övriga bröd och kakor, åsså julsnasket förståss, men det är inga problem allt sötsug är borta nu mera.
Kramen

 
Ingen bild

Anita

30 oktober 2010 14:32

Åhh, jag har varit på väg flera gånger både att skriva och att läsa ikapp. Det har och är fortfarande jobbit med min hosta och snuva. Trött är jag så när jag sätter mig vid datorn så kollar jag bara av den. Hoppas du förlåter.

Jag ser att du du blivit yngre och krämpeslös. Fanken vad det låter bra. Här har det gått åt det håll det brukar. Kände inte igen mig när jag såg spegelbilden nyss men vad då ??? som du skriver ... man har ju raggat färdigt. Bäst jag skriver färdigt "Det vita arkivet".*skrattar*
Kram på dig vännen !!! snart är jag nog riktigt på G igen!!

~ Ruth ~

30 oktober 2010 18:49

Inte utan att jag saknar dig vännen, men är glad för dom besök du gör här, det värmer.
Kramen

 
Madde

Madde

30 oktober 2010 14:51

Kan tro att det blev en omställning för din mage. Kul att läsa att du mår så mycket bättre och har mindre ont. Själv går jag på träningspass hos sjukgymnasten och jag kan lova att man känner av muskler som man glömt bort att man har, hehehehe men det är riktigt kul att träna och träningsvärk är ju ändå en "trevlig" värk
Kramar Madde

http://runezzaz.bloggplatsen.se

~ Ruth ~

30 oktober 2010 18:54

Alla set är bra utom dom dårliga, bara det gör nytta.
Kram

 
agge

agge

30 oktober 2010 16:02

Jag har mina fuskdagar ibland på helgerna jag med och det fungerar bra. Jag mår också väldigt bra på den här kosten.Har heller inag problem med min mage, ingen magkatarr längre. Men då jag åt jansons fretstelse för en tid sedan ..oj,oj..då fick jag efter 2 minuter springa till toan...
tack för tipset med Glucosanol, måste jag titta efter
kram

http://jacastas.blogspot.com

~ Ruth ~

30 oktober 2010 18:57

Man lär sig och undviker dom värsta "frestelserna" hehe.
Kram

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

30 oktober 2010 22:03

Ser jättegott ut! Man måste få unna sej lite gott ibland, men det är inte roligt när magen gör uppror.
Önskar dej en fortsatt trevlig lördag kväll

Kramen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

~ Ruth ~

30 oktober 2010 22:41

Livet är till för att njutas, vi får ju bara en chans och den skall vi ta både på gott och ont.
Kram vännen !

 
Margit

Margit

31 oktober 2010 01:58

Ruth, mnan kan/måste unna sig liye snedsteg ibland..när dt gäller maten..Bara man klarar av att ta nya tag igen...Jag var i torsdags på VIKTVÄKTARNA..INTE varit desan i mitten på JULI när dom stände 4 v för semester..och DÅ "KOM JAG AV MIG"..matalkoholisten...har vari framme i ca 4 månader..Ökar 3,8 kg..unde den tiden. Äppelpaje, äppelkakor..Många har jag gjort..och vOI har ÄTIT..och njutit..MEN nu..på spåret igen..FÅR äta,,men BEGRÄNSA!!
Kramen!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Lena

Lena

31 oktober 2010 05:54

Det gjorde du rätt i.Det är ju så gott med lasagne.Du har väl gått ner många kilon nu förstår jag.

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

 
Anita Lundvall

Anita Lundvall

19 januari 2011 23:29

Har kollat runt lite återkommer i morgon Nu börjar jag bli lite trött i ögonen Men du skall ha stort tack för att du hjälpe till och peppar mig Kram Anita

http://simstock.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

21 januari 2012 14:07

Att ändra sina kostvanor till det bättre är en livsstil. Men jag tycker inte man ska gå igenom livet och aldrig "synda" Det är de vardagliga kostvalen som räknas och att man då och då äter något onyttigt spelar ingen roll! Tror du det var glucosanol som orsakade din magont? Hur upplever du annars tabletterna?

http://passionforhalsa.se/hur-fungerar-viktminskni

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards