~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Nu kör vi på en ny vecka

Av ~ Ruth ~ - 13 september 2010 14:13

Det har varit en fridens helg, ja lugna gatan kan man säga, med andra ord, inga bevingade ord att komma med. Var nog ganska trötter efter min dans (du som missade den, titta i det förra inlägget).


  

Mina fåglar fick stora mängder med frön i vinter, vilket jag fick sota för när sommaren gjorde sin ankomst. Mellan varje stenplatta kom det upp flera växter, fick  använda ”Roundup” som är känt som världens mest effektiva och mest genomtestade ogräsmedel, det gjorde susen. En planta vid altanen fick växa upp och det blev en solros, första gången jag har en sådan. Så inga solrosfrön när vintern nalkas mera, synd om fåglarna.


      




Dessa svampar växer under barrväxterna på framsidan av huset, har lust att lägga dom i stekpannan, ser ut att vara så goda, men då kanske jag kommer upp till St. Pär för tidligt, vad är det för svamp ? Jag är så dålig på skogens läckerheter, kanske kan du hjälpa mig ? Mina egna efterforskningar på nätet känns inte ok, ser ut som en ”Panterflugsvamp” men ändå inte ??


Denna trappa har fått vila sedan förra sommaren i min grannes trädgård, nu har lugnet och friden lagt sig omkring den, kommer den någonsin att få tjäna sina folk  mera.


Solen lyser i dag, men döljs av moln titt som ofta, slipper regn i allafullafall.


Har satt tillbaka min "Frågelåda" som jag tog bort när den dök upp på bloggen, kanske är den bra, får se om det kommer någon fråga där, annars på raderas den åter.


Kram till er alla och tack för alla härliga kommentarer för min dans, så glädjande !

 
 
Ingen bild

Anita

13 september 2010 14:45

Jasså du har fått en solros i din trädgård. De är alltid vackra på bild men det räcker att se dem på foton.
Det ser ut som att grannen trappa har sett sina bästa dagar ... Tänk om den kunde tala om vem som tagit sina steg på den på den tid som den var gångbar. Fint väder här och jag förmodar att du har ungefär detsamma.
Kramen från mej !!!

 
http://danslillis.bloggplatsen.se

http://danslillis.bloggplatsen.se

13 september 2010 15:09

Förstår att du är slut efter den vilda dansen du bjöd oss på, men roligt var det att titta på dig.
Jag är lika dålig på svamp som du är så av mig får du ingen hjälp
Ha det gott vännen
Kram

http://lillis

 
Ingen bild

Bondfrun

13 september 2010 16:17

Här hittar du en som inte säger nej till en solros,älskar de härligt frodiga blommorna,odlar flera sorter
Jag tror jag vet vad det är för sorts svamp,men eftersom jag inte är SÄKER så berättar jag inte vad jag tror,skulle vara förfärligt om det blev jag som skickade dig med enkel biljett till sankte Per!!!

 
Charlotte

Charlotte

13 september 2010 16:19

Hej, svårt att bestämma art efter foto. Men det är inte en vitflugsvamp, de är kritvita. Om jag vore som dig skulle jag fråga Sigge Svamphund, länk finns inne hos mig. Hans matte kan svamp! Lova att du gör det innan de hamnar i stekpannan... vill ju inte mista dig på grund av en fjutten svamp.
Regnet öser ner här uppe hos mig idag, inte så trevligt och jag har knappt varit utanför dörren. Det bär iväg strax, för ikväll är det kör. Är alltid trevligt - i varje fall mycket bättre nu när jag funnit magstödet och förkylningen börjar ge vika.
Kram och lova ät inga okändingar!

http://charlottas.bloggagratis.se

 
agge

agge

13 september 2010 16:39

Låt bli svampen Ruth.....Ät den inte...fniss.....
Vit svamp ska man undvika om man inte är expert.
Vacker solros

kram

http://jacastas.blogspot.com

 
margus

margus

13 september 2010 16:42

Rör inte svampen!
Man tror ofta att man ska kunna lära sig matsvampar genom att titta i böcker å sånt, men det kan vara förrädiskt. Särskilt de vita!
Du har inte försökt med ogräsättika på det oönskade, då? Det har vi gått över till helt och hållet. Supereffektivt. Miljövänligt. Onödigt att mixtra med gift när man har hundar, ju.

http://margus.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

13 september 2010 18:18

Solrosor är vackra blommor tycker jag, men man kan ju inte ha trädgården full med dom.
Svampen kan jag inte hjälpa dej med för jag känner bara igen kantareller och plockar aldrig några andra sorters svampar.

Ha en trevlig kväll:)

http://violett.bloggplatsen.se

 
Ammis

Ammis

13 september 2010 18:41

Din dans var ju helcool...ha ha. Jag gjorde en egen men nu vet jag inte vart den tagit vägen...??? Vart sparades den tro?? Jag får leta lite på datorn. Tack för att du bjuder på dig själv, du är sååå rolig Ruth. KrAMelikram

http://ammis.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

13 september 2010 21:29

Den svampen är nog giftig,så lägg inte den i din stekpanna.Solrosen är väl fin.Konstigt att det inte kom någon solros där jag bodde i vintras då,för jag matade fåglarna nästan bara med solros frön.En lugn och skön helg har du haft,jaa det låter bra det.Synd att jag inte kan säga detsamma.
Ha det så bra!
Bloggisvännen Lena.

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

 
gerty

gerty

13 september 2010 22:40

Så fin solrosen är, här blev det inga blommor när fåglarna spilde frö, för dom åt hundarna upp men vem vet det kanske växer ut en och annan ros där man minst anar

http://bloggplatsen, se

 
Carina, Boris & Gänget

Carina, Boris & Gänget

14 september 2010 00:11

Älskar Solrosor, man blir så glad av dom. Det kan vara värt besväret att ta bort lite ogräs.

Kramen från oss alla

http://eklovens-fotoblogg.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

14 september 2010 10:34

Solrossen är väl fin tycker jag!
Mat till fåglarna ju.
Svamparna ser giftiga ut,,,,bläää
Hoppas solen skiner på dig idag!
Det gör den på mig!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards