~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under januari 2010

Av ~ Ruth ~ - 16 januari 2010 13:08

skura och feja, på måndag åker vi hem. Tungt och vemodigt men ett måste. Undrar hur mina blommor i källaren har klarat sig denna dryga månaden med mitt påhittade vattensystem, lite luggslitna vill jag tro. Nu har vi fått en gynnsam temperatur på bara -7*, då är det dags att åka, typiskt, men det är ju bara ett par månader till påsk.
 
Många undrar hur det är med min arm, inte så mycket ont kvar, lite öm i muskeln på utsidan av överarmen, men det har varit en riktig pers med bultande, molande verk (som tandverk) så skönt att det är över snart.
 
Skal nu börja städa av lite här så det blir lite lugnare i morgon, annars så är jag en sådan som gör allt på slut momangen. Om det inte blir perfekt när vi åker så är det ingen som skall upp hit innan vi kommer tillbaka nästa gång.
 
Har bytt toppen på min blogg med egna ritade pixel-motiv med musen, prick efter prick och fyllt med färg. Har ingen Pixelsida ute på nätet längre, men på något set vill jag visa upp lite för er. Det är ett tidskrävande set att rita och varje bild tar flera timmar i anspråk, men kul var det när jag höll på som värst.
 
Lev och må bra, ta varje dag som den kommer.

Av ~ Ruth ~ - 15 januari 2010 18:43

En tung dag för Gullan och oss.  


I dag blir det bara några minnesord om Arielle.
 
Arne körde Gullan till Trysil i Norge och tog bort våran och Gullans första Cavalier King C. spaniel Arielle. Vi köpte henne som 8 veckor, eftersom vi då hade Berner Sennen så ville jag ha en miniatyr av denna rasen och det blev Arielle. Hon skämdes bort så otroligt, hon var ju så liten och söt. Hon fick aldrig gå i avel pga. en etta på ena patellan (knäleden).
 
Gullan var så förtjust i henne varje gång vi åkte hit upp till Värmland. Gullan ville låna med henne hem för att övertala Folke att dom skulle överta henne, skulle komma tillbaka vid 4 tiden när dom skulle äta mat. ½ 4 ringde Gullan och frågade om hon inte kunde få äta där och komma senare, hon hämtade mat här. Kvällen kom och då undrade hon om inte Arielle kunde få sova där den natten.
 
Henne skall vi ha sa Folke, så blev det och hon fick stanna där efter den dagen. Folke som ingen hund skulle ha mera smälte som smör i solsken och deras lycka var total. Det är nu 8 år sedan och nu är hennes tid över, likaså Folke. Dom övertog även Millie från oss så hon är inte utan hund som tur är, Millie är 7 år nu och Gullan 77 år, så Millie blir den sista hunden för henne nu.
 
Sov i ro lilla vännen, du har varit så älskad och god mot alla du mötte.



Av ~ Ruth ~ - 13 januari 2010 19:32

 


 Hoppas vi alla tänker på våra småfåglar nu när vintern biter dom i benen och näbben, precis som den gör för oss, men vi kan gå inomhus och värma våra klor, vilket dom inte kan, hade dom bara vågat så skulle dom fått kommit in i värmen till oss. Vi fodrar med bröd till dom 4-fota i skogsbrynet. I dag var skatorna och försåg sig med 2 tekakor, dom hamstrar och gömmer, undrar om dom hittar igen det för framtidens måltider. Inget mera bjuds fören mörkret kommer, skatorna har fått sitt för i dag, på natten och i gryningen kommer djuren.

 
  
 
Arne på en utfodringstripp, och skatorna fick sitt.
 
Här kan du se vad dom olika fåglarna föredrar på sin utfodringsplats:
 
  

 Klicka på bilden så blir det enklare att läsa.

 

  

 

Själva skall vi äta Älgstek, svampsås med sparris, svart vinbärsgelé och Pommes frites samt vitlöksbröd. Steken står och gojsar till sig på vedspisen nu, Gullan kommer på mat i dag.
---------------------------------------------
Tyvärr så fick jag inte in inlägget när det först skrevs, nu är maten uppäten och smakade gott i allas munnar, för tomma fat blev det. Nu är det något mildare ca. 16* underbart.

Av ~ Ruth ~ - 12 januari 2010 19:49

 


 Ser ofta på djur och fåglar som jag inte kan identifiera. I dag dök detta "något" upp en bra bit från huset, skulle öppna fönstret och fota bättre då var den (det) pyts väck i nästa sekund. Vad är det för något konstigt ???????


 


Arne har varit och köpt sig en ny leksak i dag, så jäkla onödigt tycker jag, men här har alla skotrar, dom åker ut med sina 5-6 låtsas bilar, grillar och myser i naturen och då skall inte han vara sämre heller, jag är anti så håret reser sig, karlar och dyrbara leksaker, säger bara det..... 


Den 8 januari -09 hade vattnet för avloppet till tvättmaskinen frusit vilket jag inte uppmärksammade fören det var ett kaos, satt och tittade på TVn. Jag fick torka upp 30L vatten från golvet i badrummet och hela hallgolvet, mattorna flöt. I dag var det samma fenomen, men nu hörde jag att det skvalade på golvet där inne så det blev bara en maskintömmning, men jäkligt mycket vatten att torka upp.
Nu undrar jag hur armen blir till natten, annars har den förbättrat sig väldigt mycket, men nu blev den nog överansträngd i dag. Kunde ju inte vänta tills Arne kom hem heller så jag fick hjälp.
 
Ja detta var min dag i dag.
Av ~ Ruth ~ - 11 januari 2010 23:03

 


 Vid 11 tiden i dag fick jag syn på detta vackra djur genom kammarens fönster, så klart kom kameran fram. Den stannade upp och tittade fundersamt på mig.

   


   


   


Då kom den i kapp den första som stod 5 meter från fönstret och som fångade min blick först, den stod och tittade på mig med sina stora ögon och ingen oro för flykt. Korten blev klara och fina trotts lortiga fönster.
 
  
 
Nu tror jag att även rådjuren också söker mat under granen som är i mellan dom, dit kommer det varierande kompost. Dom var där och tittade men hittade nog inget som föll dom i smaken. Nu vet jag att Räven har konkurans om födan som bjuds.
 
Arne var till affären i dag och frågade efter gammalt bröd till djuren, fick med sig 4 limpor och 2 påsar med bullar, alltid liten hjälp i nöden.
 
Temperaturen har varit lite gynnsammare i dag, har legat på 17* nu 20*, varmare väder väntas.
 
Armen är inte bra, men bättre, kan fortfarande inte använda den till något. Vaknar mitt i natten och får ta en verktablett, men det går åt rätt håll.
 
Är sparsam framför datorn, men läser era inlägg, jobbigt att skriva enbart med vänster handen, men hoppas snart på att vara tillbaka.
 
Kram till er alla och var rädda om varandra !
Av ~ Ruth ~ - 9 januari 2010 22:42

"Det blir alltid värre framåt natten" så ock med min arm, bättre på morgonen efter vila, sedan stegras det så sakta emot em. och mot natten. Min Antibiotika har inte börjat göra någon större nytta ännu, började i går em. verktabletter och Zon-klet hjälper upp så jag lever på hoppet.
 
Kylan håller samma grepp om oss som tidligare, ingen bättring där heller. 
I förgår kväll så var det ett hemskt läte ute, det trängde igenom TVn's ljud som var högt. Arne öppnade altandörren då blev det tyst, var nog en räv som ville komma in i värmen, det lät förskräckligt precis utanför husknuten. Så synd om alla djur i skog och mark nu, dom far riktigt illa, svaga djur dukar under och ger mat till andra djur och fåglar. Måste denna kylan snart begränsa sig till - 6-8 *.
 
Varg-debatterna omkring på några bloggar har skapat osämja, vilket är så trist. Vart finns yttrandefriheten i vårat land ? alla kan inte tycka lika och det måste accepteras eller hur ? En kommentar på en blogg gjorde mig riktigt bestört och förbannat på en person, kräver en rejäl förklarning över detta påhoppet. Väntar på ett mail från den personen.  
 
God natt mina vänner och må så gott, vi måste vara rädda om varandra !

Av ~ Ruth ~ - 8 januari 2010 22:37


Mitt onda muskelfäste uppe vid axeln gör att jag får vara avhållsam på bloggen.
Går nu på antiinflammatoriskt och Zon gelé. Inget strump-stickande heller vågar jag mig på, vad skall man då fördriva tiden med ?? Sitter ock läser, det enda jag kan göra, tur jag har Gullan som förser mig med veckotidningar. Förra natten blev det inte mycket sova, minsta lilla rörelse så pinade armen mig som den värsta tandvärk. Nu hoppas jag på morgondagen.
Läser era bloggar, men undviker att skriva, känner att det blir värre då. Kylan håller fortfarande sitt grepp om oss, alltid lika intressant att titta på termometern på morgonen, hoppas varje dag på mildare väder, men tji heller. Nu -31,5*...
Av ~ Ruth ~ - 7 januari 2010 21:16

 


det är mina hundar duktiga på i soffan, här är det Rozzie som ligger uppe på ryggen på Debbie, aldrig sura miner vad dom en gör med varandra.

 
Har med Arnes hjälp städat bort tomtar, glitter och julsakerna inkl. advent ljusstakarna i dag, det som återstår är att byta köksgardinerna, men det får bero, dom måste strykas vilket jag själv vill göra och kan inte för min arm i nuläget.
 
Det är högerarmens muskel på utsidan av överarmen som är så jäkla ond och jag är ju högerhänt, det har pågått i flera dagar nu och inte en gnutta förbättring. Svårt att sitta vid datorn ock skriva, så i kväll blir det inte så många besök på bloggarna, tar igen det senare.
 
Något mera gynnsamma nuffror på termometern nu, skall gå och titta, näää -29*, ja, ja, fortfarande finns det ved i vedboden...
 
Kram på er alla !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards