~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under oktober 2009

Av ~ Ruth ~ - 8 oktober 2009 16:23

  


Blir hispig på mina vispar när jag kokar min morgongröt, varför är visparna så kassa ? har flera stycken och alla är lika dumma när man vispar något tjockt som gröt. Den snurriga spiralen kränger sig av stålkonstruktionen och man får leta i grytan, sätter tillbaka den och efter 3-4 nya visptag så är den på väg av igen. Försökte att klämma till på stålkonstruktionen med en tång när det snurriga mikapären har kommit dit den skall vara, men stålet är så hårt så det ger inte vika trotts idoga försök. Har även en svart i något plastmaterial med krokar i stället för spiralen men den skvätter så när man vispar. Kräver riktiga köksredskap till mitt kök.


Kokar mig alltid gröt för 3 dagar och värmer i mikron och den äts med en grovbrödsmacka med något gott på. En lång mättnadskänsla och är nyttigt för magen och kroppen.


Min gröt kokar jag så här:


9 dl. vatten + salt
3½dl. blandade mjölsorter. Rågmjöl, Kornmjöl och lite Vetekli,
lägger i bland med russin och sötar med honung.
Kokas i 9 min.


Lerum är mörkt och regnigt, ett trist väder.
OBS har en ny omröstning, tyck och tryck !  


Av ~ Ruth ~ - 7 oktober 2009 12:36

  


Ingen har vidrört detta intressanta programmet som går tisdagar på TVn


Tittade på 1:an's program i gårkväll "Den stora resan", en mycket intressant resa. Från bekväm svensk vardag till extremt primitivt stamliv på andra sidan jordklotet. Tre familjer på ett storslaget äventyr.


Vilket fritt och harmoniskt liv dom lever, jag skulle vilja följa dom ett år, tror inte jag skulle återvända till Sverige sedan. Jobbigt när man inte kan språket, men med tid och rum så lär man sig ord för ord. Har du inte sett dessa program så titta nästa tisdag.


Du kan även se alla program i efterhand ""KLICKA HÄR!""


Det är ingen thriller eller aktion, men att följa detta folket i vardagen är en intressant stund varje tisdag.


Har inte tagit någon antibiotika mera sedan i gårkväll, det blev bara en 5 ½ dags kur ( av 10 ) för mig. Blir så matt i kroppen och jag håller inte ut med detta toaspring. Köpte dofilus i går, men det hjälpte föga. Har inget ont längre så jag hoppas det räckte med dessa dagar.


I kväll är det stickträff igen, får se under dagen om min mage blir ok, annars så får jag stanna hemma. Håller nu på att sticka fotovantar, halva fingervantar och en huva som man trär över så blir det en vanlig vante, rätt så praktiska. Nu skall jag kamma hundar, dax för bad.


Ha en fin dag.


Av ~ Ruth ~ - 6 oktober 2009 21:24

  


I dag åkte vinterjackan och läderstövlarna på, blåste jäkligt men solsken, ingen värme alls. Var ute på en köprunda i dag, köpte mig en svart/vit/grå tunika och 2 par tights, ett par svarta och ett par gråa. Måste pigga upp mig lite inför den gråa hösten som det blir när löven har fallit och det är så skönt att gå med sådant hemma.


Känner mig själv som en grå höstdag. Är så himla kass i magen utav penicillinet, men skall kämpa mig igenom kuren så det inte kommer ett återfall. Springer på toan stup i kvarten, precis som att allt går rakt igenom magen. Är matt och däven, men det går över när pillren är slut, för nytta har dom gjort. Vågar inte vara borta så länge för då kan det bli i trosorna hehehe, inte så trevligt för omgivningen ej heller för mig. Träffade vännen Pia på torget, hon ville bjuda på en fika, men nääää kaffe går då raktes inte nu, köpte med mig 2 Wienerbröd och mumsade i mig när jag kom hem.


  


Köpte så stora fina championer i dag, så det blir en kvällsmacka med svampstuvning innan sovdags, skönt att somna mätt och belåten.


Ha det gôtt mina vänner !


  

Av ~ Ruth ~ - 5 oktober 2009 23:27

  


Det blir inget nytt från mig i dag, ej heller har jag fått hälsat på er, lovar bot och bättring i morgon. Saknar totalt energi för datorn, hur kan det bli så dumt, ja det är nog jag som är dum, men kommer igen var så säker. Skriver bara dessa korta rader så ni ser att jag lever och ni inte börjar undra om jag har trillat om kull och ligger i buskarna någon stans, det är ju kyligt på nätterna nu.


God natt jorden och alla mina vänner.


  


  


Av ~ Ruth ~ - 4 oktober 2009 18:42

  

  


Bilderna på mångubben tog jag i gårkväll när den tittade fram mellan molnen, men kameran kan inte se det ögonen fångar, kunde inte välja så det blir 2 foton. Om ni får en dårlig nattsömn eller hör vargens yl i natt så vet ni varför.


I dag har det varit lugna gatan här, gubben har åkt till Danmark i kväll och blir borta några dagar, så nu är jag och hundarna åter själva. Har röjt i några lådor i dag och slängt det onödiga (det blev nästan allt :-) Känns som jag skulle behöva tantarna från TVn's program "Rent hus" en vecka, har man stora boytor så blir det samlat där efter.


Har gått på "Kåvepenin" (penicillin) i 3 dagar nu, fick ont i lungspetsarna, nu är det onda borta, även det onda jag har i benen (mest på natten när jag skall sova) är betydligt bättre, kanske blir som en ny gumma efter denna kuren. Tror detta är min 5:e antibiotika kur genom alla åren, så frisk har jag varit, nu kommer kanske allt jag har varit förskonat ifrån tidligare i mitt liv.


Regn, grått och blåsigt i dag, pissväder, så trist, hundarna vill inte gå ut dom heller fast dom måste.  


Hoppas ni får en mysig TV-stund i soffan denna söndagskväll.

Av ~ Ruth ~ - 3 oktober 2009 13:11


  


I dag åkte dom sista gröna tomaterna in, Arne har som vanligt stått vid spisen och syltat, han gillar sådant. Syltade gröna tomater är så gott till kött. När vi hade växthuset så blev det ett par 10L spänner med gröna tomater. Det är nog många som har gett upp tomatplantarna ute så koka, lite helgpyssel kanske ? 



Receptet kommer här:


1 kg gröna tomater.

2 ½ dl. 12% ättiksprit

3 dl. vatten

6 dl. socker

1-2 kanelbitar

10 kryddnejlikor


Picka tomaterna med en nål. Koka dom försiktigt nätt och jämt mjuka i vatten. Låt dem rinna av. Knyt in kryddorna i en tyglapp. Koka upp lagen med ättika, vatten och socker, koka allt i 5 min. Lägg i tomaterna och låt dom koka mjuka. Lyft bort tygpåsen och lägg i krukor.


Av ~ Ruth ~ - 2 oktober 2009 17:13

  


Som körde upp för sitt körkort i dag och klarade biffen. Kuggade varken på teoriprovet eller uppkörningen starkt gjort, mormor & morfar är stolta. Ta det nu varligt när du rullar ut själv trafiken !


  


Grattis i efterskott till lillasyrran Chanique som fyllde 12 år den 29 september, stora damen.


En stor kram till er båda !!


En strålande solskensdag och helt vindstilla har det varit i dag, har rustat lite i trädgården inför vintern. Kan inte påstå att det finns någon värme kvar i luften, men det kanske inte är så konstigt med tanke på att vi befinner oss i oktober månad. Trotts flera nätter med frost så är det fortfarande liv i blommorna ute, sega som attans är dom, så dom får stå några dagar till.


Hoppas ni får en trevlig kväll och rå om varandra.

Kram Ruth




Av ~ Ruth ~ - 1 oktober 2009 16:24

  


Dagens stora händelser sammanfattas.


Hur långt skall det gå, blir det ett nytt Palmesyndrom, det börjar bli för mycket nu, och rånarnas rån blir mer och mera slipade. Det nya rånet är också stort och otrevligt. Kan det vara dessa som har rånat min E-post i drygt ett par dagar också, men nu tycks den fungera.


Mailen från Madde har kommit, det skickades i går, men fortfarande saknas Medresenärskans, får se om det kommer innan kvällen, då är ordningen återställt. Tusen tack till er som tog er tid med att skicka ett testmail, ja som jag alltid brukar sega, man har sina go'a vänner där ute i cyberspace, tack för att ni finns !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards