~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2009

Blommor och bin

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2009 19:18


Nu har jag klippt gräset på hundarnas sida om huset, det är bara 4 dagar sedan förra gången, det var nog 5 cm högt redan. Om några dagar får jag slita med den stora mattan på andra sidan av huset om vädret tillåter, hur kan det växa så in i nordens snabbt, 1 gång i veckan brukar räcka. Kom några droppar från himmeln förut så jag klippte i grevens tid.Nu kommer åter en fråga till er:  VAD heter bärväxten överst ? min äldsta tik åt sådana bär för ett par dagar sedan, sedan drägglade hon som skammen och fick upp tjockt och segt slem, höll på några timmar sedan var det ok. Har fått satt kompostgaller omkring där bär kan falla, måste vara olämpliga för djur, kanske rent av giftigt i större mängder. Jag är urkass på växter, träd och buskars namn. Hittade en bild på Google av samma växt, men inget namn, bären är inte röda utan orange, så bilden ovan är rättvis.



 


Insekterna är flitigare nu på blommorna ute nu en vad dom har varit tidligare i sommar har plåtat ett par stycken. Det blir så fina färgkontraster. Näää, nu vräker regnet ner och det är 21*


I kväll skall jag titta på 3:e avsnittet av "Himmelblå" kl.8

 
 
Lina

Lina

10 augusti 2009 20:20

Vilka fina bilder! ;)

http://rubynellie.bloggagratis.se

 
Corina

Corina

10 augusti 2009 20:23

Mycket fina bilder men växten vete katten vad den heter men jag känner väl igen den, får se om jag kan hitta något svar.Isåfall återkommer jag. Kramis !

http://alltingochingenting.corina.se

 
Corina

Corina

10 augusti 2009 20:31

Kan det månne vara någon form av Try ? Den är i alla fall giftig vad jag vet och jag tror den kan ha röda liknande bär också. Men säker är jag inte, gissar på Try i alla fall.

http://alltingochingenting.corina.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

10 augusti 2009 20:55

Fantastiska närbilder där visar både du och kameran framfötterna (hm... bina med).
Tycker mig känna igen växten men kommer inte på...fråga Flanören vetja.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Yvonne R

Yvonne R

10 augusti 2009 21:14

Åååå så vackra kort du har tagit, sitter och bara njuter av dom!!Tyvärr vet jag inte vad växten heter
Gräset växer här som attan också.
Gokväll

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Medresenärskan

Medresenärskan

10 augusti 2009 21:21

Urfina bilder ... men det nog inte bara kamerans förtjänst. Fotografen går inte av för hackorden heller. Jag har också sett 3.je avsnittet av Himmel blå.
Kramen

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

10 augusti 2009 22:01

Jättefina närbilder du tagit!!!
Ja, nu är det fullt med humlor och blomflugor, som dessa små biliknade insekter heter.
Tyvärr vet jag inte vad bären heter.

Kramen

http://birgittasnya.blogg.se

 
Ingen bild

Tostes matte

10 augusti 2009 23:07

Kan det vara vildkaprifol? Den är svagt giftig. Blommar med väldoftande blommor.

 
lillis

lillis

11 augusti 2009 06:57

Tittade oxå på Himmelblå i går tycker att det är en bra serie.Vackra kort du tagit
Ha en bra dag
Kramen

http://danslillis

 
Lena

Lena

11 augusti 2009 07:37

Fin närbilder på blommor och bin.Men jag vet inte vad bärbusken heter.Tittade oxå på hemmelblå igår.Hoppas du får en bra dag!
Kram vännen

http://lenaochpudlarnas-blogg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cina

11 augusti 2009 08:46

Ojojoj så fina bilder du tagit....ska kolla upp vad växten heter!!!

Svar om halsbandet: Det är mitt halsband och det är ju en bricka som pojkarnas namn står på alltså dubbelsidig. Hoppas du förstår. Det är samma halsband på båda bilderna bara de att jag vänt på silverplattan.....

Kramen

 
Monica

Monica

11 augusti 2009 17:17

Fina bilder som vanligt....men vad den med de orange bären vet jag inte namnet på.

http://violett.bloggagratis.se

 
agge

agge

11 augusti 2009 17:18

Tyvärr vet jag inte vad växten heter.
Fina bilder på insekterna. Ja, de har fullt upp nu att samla till hösten och vintern....

kram

http://jacastas.blogspot.com

 
Millis

Millis

11 augusti 2009 19:56

Jättefina bilder!
Jag vet inte heller vad bärväxten heter...hoppas att du får reda på det.

Kramis

http://millis.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

11 augusti 2009 20:02

Har besökt din blogg och hemsida många gånger ,men inte lämnat ett litet spår efter mig.Så nu tyckte jag att det va dags.Roliga inlägg som får en att dra på smilbanden,och vackra fotografier.Själv har jag en fjärilsbuske som står i full blom,och du milde vad fjärilar i alla färger och mönster.Sonen i huset har tagit en massa foton på fjärilarna ska visa dom i min blogg en dag.Ett Grattis är väl på sin plats till dig också,du är ju goa Ellas uppfödare.Kallar henne "snigeln" för hon slickar och slemmar på en så det är som en stor snigel krupit över dina bara armar och ben.Men hennes sätt att röra sig på, kan man knappast kalla en snigels,utan snarare en virvlande vind,(ler).
Ha det bra Maria

http://ellebackens.bloggagratis.se

 
gerty

gerty

11 augusti 2009 20:47

Fina bilder som vanligt, vad det är för en växt vet jag inte

http://prilyckans

 
Ingen bild

Cavvetjejernas matte

11 augusti 2009 23:09

Jättefina bilder du visar upp för oss!
Vet ej vad bärbusken heter. Dom ser ju onäkligen lite giftiga ut. Skönt att det stoppade med lite dräggel för din tik. Mina är galna i alla bär som finns ute nu. Det gäller att ha koll på vad dom stoppar i sig.
Här har det småregnat hela dagen.
Hade också tänkt att få klippt gräset nu när vi är hemma. Hoppas på uppehåll i morgon.
Natti natti på dig min vän!

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

12 augusti 2009 12:23

Åh Ruth, vilka fantastiska foton på blommor och bin! Proffsklass! Har tyvärr inte en susning om vad det är för växt med de orange bären, men tydligen är den inte direkt hälsosam.

Hoppas du känner dig piggare idag.
Kramar!

http://lambergsfrua.bloggagratis.se

 
margus

margus

12 augusti 2009 20:00

Ooooooo, vilka vackra bilder. Urtjusigt. Proffsigt.
Tyvärr vet inte heller jag vad den "orangebärade" busken heter, men bären lär vara giftiga. Det var förr en vanlig buske i områden med flerfamiljshus och sura är de (har smakat).
Numera planteras istället buskar med ätliga bär i sådana omrdåen typ: vinbär å sånt. Klokt.

http://margus.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards