~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 23 februari 2009

Av ~ Ruth ~ - 23 februari 2009 09:52

Flera vill ha receptet på min Tacopaj så här kommer den !


  • ca. ½ kg. köttfärs
  • 1 gul lök
  • 1påse Tex Mex kryddmix (valfri smak) jag valde "Hot Taco spice mix".
  • 3 finhackade vitlöksklyftor
  • 1 dl vatten
  • 2 dl Creme fraiche
  • ½-1 dl tomatpur'e
  • ½ msk socker
  • 1 tsk Oregano
  • 3 tomater
  • Riven ost.

Pajdeg
  • 4 dl vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • 75 gr margarin
  • 1½dl mjölk

Gör så här:

Fräs lök + vitlök så den får lite färg. Blanda i köttfärsen rör omkring så den blir grynig. Blanda in kryddor, tomatpur'e, vatten, Creme fraiche, socker och oregano. Låt det hela kylas ner.


Pajdegen görs under tiden, finfördela margarinet i mjölet, tillsätt salt och slutligen rör ner mjölken. När det har blivit en deg så ställ den i kylen att vila i 20 min.


Ta fram en pajform, gör degen till en boll och lägg i mitten av formen tryck ut den så den kommer upp på kanten av formen.(eller kavla till den så den blir rund) 


Grädda pajskalet i 10 min i 200* värme. Nu läggs fyllningen i, skiva över tomaterna och toppa med riven ost. Gräddas nu i 180-200* i 45 min. eller tills den har fått fin färg.

Äts med en sallad, och ett glas vin det är inte fel.


Jag gjorde lite extra pajdeg så jag hade för pynt uppepå :-)

Smaklig måltid !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards