~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 27 januari 2009

Av ~ Ruth ~ - 27 januari 2009 19:17

Orkade inte fullfölja läfs-baket i dag, höll på i 5 timmar, tar resten i morgon. Får så ont i fötterna av att stå på klinkergolv så länge, även ryggen mår dårligt, köksbordet är för lågt när man står och kavlar, bänkskivan är för smal, men den har rätt höjd.Trotts krämpor så blev det många läfsor i dag, (flera kilon) dom är stora och runda. Åt en när jag hade städat bort allt (och det var inte lite), blev riktigt mätt.  Mitt stekbord är fantastiskt bra.



Var på Röda korset i går och köpte en flanellfilt (för baby), degen fastnade inte lika lätt på den som det gjorde när jag kavlade på bordet. Man skall kavla så tunt så det nästan går hål, tänk på det om du försöker dig på läfsa. Det bästa att då grädda på är en pannkakslagg med låg kant omkring (inget smör), Har du en platta som är graderat 1-10 så vill jag tro att du får använda 9 vänd den så det blir fina lätt bruna stek-fläckar, ligger den för länge så blir den torr och hård, väl värd att prova.


Skall sätta en frall-deg och grädda innan säng dax, det går snabbt, har inget bröd kvar tills i morgon bitti, och vill inte föräta mig på läfsa. Bra att fylla frysen för kommande tider. På sommaren kan man inte baka läfsa, det måste vara gammal potatis så det får bli en bakdag till närmare påsk, då hoppas jag att Arne kan steka, det underlättar (och inte lika mycket skall det bli hehehe), så jag tog mig vatten över huvudet med 10 kg. potatis.

Man lär av sina misstag..

----------------------------------------------------

Nu är klockan 21:27

Frallorna är på G !!


Nu är klockan 22.56 nu är jag färdig för i dag, känner mig riktigt nöjd & trött


Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards