~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 28 juli 2008

Av ~ Ruth ~ - 28 juli 2008 16:44

 

Tror jag har fått gåtans lösning, mailade till Naturhistoriska riksmuseet  och vad svaret blev kan du läsa på bilden. När jag läser om denna pigan så står det att den är stor, men den jag hittade är i storlek som vanliga nyckelpigor. Har hittat många bilder på nätet men ingen så ljus i färgen som min (så ljus som på bilden är rätta färgen även i verkligheten.) Tydligen förekommer dom i olika färgvarianter. Säkert många som med denna bilden har skaffat sig en ny bekantskap i Nyckelpigans mångfall att vara. 


Tack till min kompis Cina som verkligen har jobbat och skickat mail till höger och vänster för att lösa gåtan. Tack även till Charotte som gav mig länken till gåtans lösning. Tror vi kan lägga det här till handlingarna nu. Vilka hjälpsamma och entusiastiska vänner man har när det krävs, tack för att ni finns !


PS. Fick precis nu i skrivandets stund ett mail till från Naturhistoriska och Lars-Åke och han skriver vidare så här: Inomartsvariationen är stor hos alla nyckelpigor, inte minst 'din' art, så nu vet vi även det.


Datorn har varit bortkopplat från nätet ett bra tag, ett värmeåskväder cirkulerade omkring här och mullrade, men det kom inte rakt här över som tur var, inte en droppe regn kom ner. Lika varmt som dom senaste dagarna har det varit i dag också, trotts att SMHI hade lovat svalare väder och regn på em. Kanske kommer det senare under kvällen eller natten.


Just nu är det 30,3* inomhus och 32* ute. Skall nu ta mig en svalkande dusch. Hälsar på er senare under kvällen när det blir lite svalare här inne (om det nu blir det.)

Av ~ Ruth ~ - 28 juli 2008 00:05

reda ut vad det här är för skalis. I går em när jag plockade plommon för att fylla på mitt fat (Cina tog ju alla) så är det inte bara bloggbesökare och getingar som käkar, vad är det här för konstig sak ? storlek och form som en nyckelpiga och gillar plommon ?

Har tittat på Goggles, sökte på bilder "skalbaggar" och "nyckelpigor", hittade inget som ser ut så här. Kanske har du någon bok, eller har sett en sådan tidligare, hjälp mig att bena ut det här ! Kan det vara dessa rackare som  även käkar bladen, ser inga löss eller maskar.

Ingen skall påstå att det är enkelt att odla "EKOLOGISKT" och undvika bekämpningsmedel mot allt ont som äter och förstör mina plommon och andras grödor..

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards