~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 14 juli 2008

Mina mystiska rosor...

Av ~ Ruth ~ - 14 juli 2008 09:08

För några veckor sedan så läste jag någon stans att man skulle strö kaffesump
där man vill har fritt från sniglar, varje kaffefilter strödde jag i mina rabatter, mest
där mina rosor är. Min tanke var att det kanske hjälper på löss också, lössen är borta, men det kan ju också bero på min hårda besprutning när dom var översållade av löss och bladen åts upp av små gröna maskar. Nu har mina rosor  börjat ändra färg, från gult till orange och rosa, riktigt förbryllande. Vet att Hortensians färg avgörs av jordens sammansättning. Ett roligt fenomen har inträffat, skall bli intressant att se hur dom ser ut i höst, om alla blommor har samma färg och vilken. Skall fortsätta med min kaffesump, testa du också får vi se hur dina ter sig. Jag dricker rätt mycket kaffe så det blir en del sumpfilter att sprida. Har du någon förklarning, vad är det för ämne i sump som orsakar färgvarianterna ? Dom mörkrosa rosorna som tittar in i bilden från höger tillhör inte dom övriga, det är en annan ros.

 
 
Birgitta

Birgitta

14 juli 2008 09:32

Intressant detta med kaffesump...Vi har två rosor i vår trädgård. Vintern och den kalla våren har gått hårt på dom. Dom har nyss börjat få knoppar.

http://birgittas.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

14 juli 2008 10:11

Ja tänk va det kan sump ...slumpa sig! Nu har skogsfrua inga gula rosor att testa på det hade annars varit intressant. Du kanske skulle fråga på en trädgårdssajt också.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

14 juli 2008 10:55

Blev ju ännu vackrare dina rosor av kaffesumpen! Mystiskt fenomen!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

RUTH BLOGGAREN

14 juli 2008 11:31

Svar: Skogsfua
Det behöver inte vara gula rosor du testar på, kan säkert gälla andra färger och blommor också, det vet vi inte.

 
Ingen bild

AnnaLisa

14 juli 2008 11:37

Har också läst det där om kaffesump, måste testa på mina rosor och se vad det blir för skillnad på rosorna, det skadar ju inte.

 
Marianne

Marianne

14 juli 2008 11:46

Om man ändrar färg av kaffesump så är det nog tur att vi enbart dricker kaffet och slänger sumpen. Jag har alltid lagt kaffesump i komposten, men aldrig märk någon skillnad i mina rabatter.
Men vackra rosor har du.
Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

RUTH BLOGGAREN

14 juli 2008 12:08

Svar: Marianne
Har sumpen legat och förmultnat i en kompost så blir det nog en annan sak, sumpen skall strös direkt på jorden under blommorna.Skall testa blanda blomjord och kaffe i en kruka och sätta en blomma däri, nyfiken på vad som sker:-) "Nyfiken i en strut, Ruth tittar ut"..

 
Frump

Frump

14 juli 2008 12:15

Fantastiskt! Och vilka härliga färger! Du får visa ny bild i höst då...

Ha en bra dag, kram!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Yvonne

Yvonne

14 juli 2008 12:54

Vackert Ruth! Med så enkelt som kaffesump, som man har så mycket av!
Svärmor gick också alltid ut med den på blommjorden och hade hur fina växter som helst. ( På rikssvenska ;=) )

http://trissemojs.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

14 juli 2008 15:12

Tänk att kaffesump ändrar färg på rosorna...intressant. Fin bild är det i alla fall.

http://violett.bloggagratis.se

 
agge

agge

14 juli 2008 16:02

Hrm....Det var lustigt det här.....En riktig gåta må jag säga. Kan det verkligen bero på kaffesumpen??? Jaa, vår värld är förunderlig.

kram

http://agges.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

14 juli 2008 17:15

Har hört talas om att kaffesump är mycket bra för blommor,och du har ju väldigt vackra rosor
Ha en bra kväll
kram

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ruth

14 juli 2008 19:31

RUTH BLOGGAREN
Det är otroligt men sant,skall forska lite mera om det där. Mitt intresse har väckts, nu skall här labboreras och planteras i krukor, inte säkert det är bra för alla växter, men det koster med forskning och blommor är ju rätt billiga nu, så om en och annan stryker med, så må det bli så..

 
Corina

Corina

14 juli 2008 20:23

Jepp jag ska verkligen försöka njuta nu av semestern även om det ju finns vissa saker som man inte kan koppla bort.Har ju en del fotouppdrag bland annat,så resan till Västerås nästa måndag.Så blir det mera gammeldans också:) Ja det är logdans men endast mellan kl 19 och 22 på kvällen och bara gammeldans.Verkligen motion kan jag lova men kul!
Kram på dig!

http://wanilla.bloggagratis.se

 
medresenärskan

medresenärskan

14 juli 2008 20:57

Go´kväll Ruth (rosornas moder)
Det där med kaffesump i blomjorden höll min mor på med jämt när hon levde. Herre gud hennes blomlådor hade mer sump än jord ibland men de allra vackraste blommor.
Även jag har ut sump i rabatten men har aldrig fått någon annan färg på blommorna. Är även jag en riktig kaffemoster så nog finns det sump här så det förslår. Låter i alla fall ganska spännande och tänker se vad som händer med dina rosor. Ha det gott !!!

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
Cavvetjejernas matte

Cavvetjejernas matte

14 juli 2008 22:32

Verkligen intressant! Har tyvärr inga rosor själv att testa detta fenomen på.

http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Ann-charlott

Ann-charlott

15 juli 2008 00:21

Hej Ruth. Oj det var kul, det måste jag testa..ssss. Vet att man skall ha kaffe sump till pelagonier, för då växer dom bättre. Men inte till Rosor. Verkar mycket intressant.. Hoppas du fick en fin och solig dag i dag.. Ha det gott. Kram Ann-charlott

http://oakenwood.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

15 juli 2008 10:30

Mamma hällde alltid sump på blommorna men om dom ändrade färg det vet jag inte, det blir spännande se ditt expriment försök med minirosor

http://Prilyckans

 
Cina

Cina

15 juli 2008 13:54

Ja men du detta var ju ett mycket intressant fenomen.....rosorna är ju underbart vackra!
Följer detta med spänning!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Lena och Totti

Lena och Totti

15 juli 2008 20:21

Hej! Min pappa var trädgårdsmästare och tipsade om kaffesump på blommor, dessutom grävde han ner bananskal runt rosornas rötter. Fina blommor hade han. Min mormor i Lappland gödslade inomhus med småbarnsbajs när sånt fanns att tillgå...:D. (Vill inte testa detta dock!)

http://ohl.se/lena

 
penzeln

penzeln

19 juli 2008 07:39

neee, vad coolt. det ska jag annamma.

http://www.penzel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gittan

20 juli 2008 19:06

Hej Ruth.
Dina rosor har renomerat.
Jätte snyggt är det
kram Gittan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards