~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under maj 2008

Av ~ Ruth ~ - 19 maj 2008 12:12

I dag blir det fåordigt om valpar, allt är bra och natten har varit lugnare, så det finns inte så mycket att sia om på den fronten. Sporrarna (den extra klo) på framtassarna är nu ett minne blott på dom små liven, skönt att dom är borta.


Visar en liten snutt på hur mönstret blir på Liams nya vinter-olle, den blir i Norges färger rött, vitt och blått.


I natt har det åter varit frost, men alla mina blommor klarade sig tack vara mina åtgärder som jag skrev om tidligare. Syrenens blad hänger ledsna i topparna, hoppas dom inte har blivit skadade i natt. Nu skiner solen och det är varmt och skönt, även frostrisk kommande natt, men det fixar sig.


Skall nu dammsuga och byta rent i valplådan, Enya skall också bada bakdelen så det inte börjar lukta apa, blöder och grisar fortfarande men är snart övergående.


Återkommer senare om det är något nytt om ditt och datt !

Av ~ Ruth ~ - 18 maj 2008 20:58

Allt är bra med valparna och dom går upp bra i vikt, trotts att det kan vara gnäll och gny, så det är gott gry i dom alla. Enyas temp var lite oroväckande hög i går kväll, och det ena juvret var hårt, hjälpte inte att massera eller lägga på en varm handduk så jag beslöt att sätta in antibiotika. Nu är hårdnanden i tutten borta och tempen är på väg ner. Hon sköter valparna perfekt även om man måste rycka in titt som oftast. Hon har en förmåga att byta ställning i lådan stup i kvarten, vilket medför att valparna kommer för långt bort eller bakom hennes rygg, då gnäller valparna och Enya piper också, vill ha hjälp med att få dom rätt, och det får hon. Så det är ett evinnerligt passande både natt och dag den första tiden, men så är det. I morgon skall vi ta sporrarna fram, tycker dom är pest och vill ha bort dom. Det förekommer att det även är sporrar bak, men det var det tack och lov inga nu så det slipper vi. Under alla år som Berneruppfödare tog jag alltid sporrarna både bak och fram (dom flesta tar bara bak, vilket har varit ett aber när man har köpt in en valp.) 

Nu skall jag sätta mig och sticka några varv, kanske visar jag ett litet smakprov i morgon..

Av ~ Ruth ~ - 18 maj 2008 10:30

Blev det innan jag kom i säng i går, temperaturen var inte gynnsam utomhus, började oroväckande närma sig noll. Har ju en del rabatter med många nyplanterade blommor, ville ju inte förlora dom. 4 påslakan. 2 filtar, hinkar och tidningspapper fick rycka ut och skydda växterna. Lätt frost var det i natt, och mina blommor lever alla i dag. Hoppas det inte kommer flera sådana nätter nu, det är ett fasligt bestyr att få ner pinnar så inte lakanen ligger direkt på blommorna, sedan förankra med stenar om det skulle blåsa, men detta är självförvållat när man inhandlar sommarfröjd så tidligt. Snö har vi sluppit, vilket många  vänner har fått omkring husknuten norrut i landet.


Förövrigt mår valparna bra, rapport kommer senare !

Av ~ Ruth ~ - 17 maj 2008 12:26

Enligt min man så var natten orolig och gnällig. Enya snurrade väldigt i valplådan i går/natt och valparna kom ifrån henne och pep. Misstänkte att hon var låg i kalk, så då fick hon extra kalk, efter en timma var det slut på snurrandet. Hennes temp låg nu på morgonen på 39,1* (normalt 38.5*) så nu får jag vara uppmärksam på att den inte stiger för då kan det bli kris, rentav dödens. Alla rester från moderkakorna måste vara ute inom 48 timmar, så det gäller att sätta in antibiotika i tid. Det finns flera som inte tempar sin tik efter valpningen och förlorar tiken, men detta får inte ske här. Eftervården är A - O för att allt skall gå bra. Valparna gick ner i vikt under dagen i går ca. 10 gr och det är mycket på den låga födelsevikten, men i morse så var den uppe igen, usch vad man blir orolig. Dom fick ett extra måltid med valpmjölksersättning på flaska innan jag gick till sängs och alla tog flaskan, då kände jag mig nöjd och kunde krypa till sängs. Nu får jag se hur denna dagen blir, hoppas på det bästa.

Av ~ Ruth ~ - 16 maj 2008 23:15

Nu skall jag förvandla mig till en nattfjäril och återvända till puppstadiet,

eftersom jag  varken kommer höra eller se fören vid 9 tiden i morgon. Arne tar nattpasset och jag dagpasset. När jag är i det stadiet som jag befinner mig i nu så är jag ingen lämplig valpvakt i natt. Det susar i huvudet och benen känns som blyklumpar, inte konstigt efter 40 timmar utan att stänga igen ögonen, men nu skall det ske. Nu tar jag min kudde och går en trappa upp.

Av ~ Ruth ~ - 16 maj 2008 17:24


Är man 28 år behövs det inte så mycket sömn :-) Men kan nog med handen på hjärtat tala om att huvudet är tungt och ögonen går stundom i kors, inte så konstigt, har inte sovit en blund sedan natten tills i går så det börjar bli många timmar nu. Blir alltid så efter en valpning, synd det inte sker oftare så kanske man skulle bli van. Men det har inte varit en valpskara i det här huset sedan förra året vid denna tiden. Skall försöka komma mig i säng senast kl 11 i kväll. Min man har lovat att ta första natten i valprummet, tror inte jag skulle vakna om det piper och gnälls från dom små liven när jag väl har domnat in i dvalans dalsänka. Så jag har lovat att hålla mig vaken så han kan ligga på soffan och se hockeyn på tv'n vet inte när den slutar, men det blir nog sent. Sedan tar jag min kudde och går upp på andra våningen, tror inte att John Blund behöver komma i kväll, hinner nog att somna innan.

Vi höres av i morgon !

Av ~ Ruth ~ - 16 maj 2008 11:06



I natt började Enya valpa, alderles för tidligt har i nuläget 2 ruby (helröda) 1 hane + 1 tik, samt en B/T tik (svart/brun) en tik dito B/T död vid födseln, vägde långt under hälften av dom andra, bara 72 gr. Har inte sovit en blund i natt så jag börjar bli väldigt trött, det märks att man blir äldre. Typiskt så sker oftast en valpning nattetid. Min man har varit i Värmland, körde i natt hem och var här kl - 06,00 nu på morgonen. När han kom hem var det 1 valp, så 2 fick jag hjälp med. Alltid jobbigt att vara själv om något skulle ske, men det har gått bra trotts långt emellan valparnas födelse. Inte så stora, tack vare för tidlig födande, hanen 153 gr, tikarna 157 gr och 189 gr. Nu skall dom bara överleva dom första dygnen, alltid en kämpig och pirrig tid då allt kan ske.



Av ~ Ruth ~ - 16 maj 2008 00:32


Har du kollat om du får rätt hastighet från din bredbandsleverantör ? Gör en koll här "Bredbandskollen" kan vara intressant för dig att ta reda på. Alla bolag leverar inte det dom lovar och som man så snällt betalar för. Skriv en kommentar om hur det gick, och tala om vilket bolag du har. Kan vara intressant att höra hur olika bolag sköter sig och är ärliga.

Nu skall dom avslöjas !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards