~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 1 februari 2008

Av ~ Ruth ~ - 1 februari 2008 16:08


Visar upp en bild på en av mina (2) spinnrockar som jag i min barndom lärde mig spinna på av farmor, lärde mig även att karda ullen.  Det blev till kliande långstrumpor, tröjor,sockar, vantar och mössor. På den tiden behövdes varma kläder för vintrarna var smällkalla och bistra med meterhöga snöplogkantar. Både min farmor och mamma var flitiga och duktiga stickerskor. Farmor stickade till olika personer runt omkring i byn, när vi själva fått vad vi behövde. Mamma stickade till ett garnföretag, mest tröjor och koftor för att bidra med en extra inkomst i hushållet. Firman stod för garnerna och frakten, vill minnas att mamma fick Kr: 20:-(?) per tröja och det var mycket pengar på 50 talet, men en dårlig timlön. Far jobbade som skogshuggare och slet hårt för att vi skulle ha mat och kläder, och låg oftast i en timmerkoja under veckorna, vilket kunde vara tufft vintertid. Vi var många i familjen, farmor, farfar, mor, far och 6 barn. Vi hade ett litet jordbruk med några djur och var självförsörjande på kött, potatis och grönsaker. På somrarna plockades det bär i skogarna och det kokades sylt och saft. När vårat behov var klart så fortsatte bärplockandet för att säljas. det var ett slitgöra för oss barn, jag avskydde det hela och det satte sina spår för mig. Skulle aldrig ta en hink och gå ut i skogen för att plocka bär i dag. Som tur är så har jag en man som älskar detta och det går över styr med lingon. Kokar sylt till våra barn, och ger bort bär till höger och vänster.


Har skrivit en liten vers :-)

Är ingen poet men ger den till er ändå.Till alla mina vänner i detta avlånga land !

---------------------------------------------------------------------------------------------

Jag spinner en tråd utav den vackraste silke, och stickar en
tröja så blänkande och fin.


Dekorerar med blommor och pärlor på strå, ja tröjan som kanske
någon kan få.


Det är mycket jag vill ge utav det vackraste jag kan, ett paket till
dig, med ett lysande sidenband.


~~Ruth~~

Av ~ Ruth ~ - 1 februari 2008 09:00


En ny månad med nya strapatser och jox, ett nytt ark i boken föds..


Nu har vi klarat oss igenom nattens storm utan några större besvär.

Milda makter vad det började blåsa väldigt senare på kvällen, (enligt radion upp till 30 sekundmeter i byarna.) Snö blandat med regn vräkte ner och la sig som en sörja över allt, som tur är så blev det inte frost för då hade vi levt farligt utomhus i dag. Vi fick behålla strömmen till skillnad från många andra, inte ens ett litet blink i lampan. Blåser och regnar i dag också, ett riktigt busväder.

Hundarna ville inte gå ut för nattkissen, så på morgonen var det fram med skurhinken och svabben, inte kul men det gick att åtgärda snabbt. Nu skall jag börja min dag efter kaffekoppen och E-posten. Ha en bra dag !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards