~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg den 8 januari 2008

Av ~ Ruth ~ - 8 januari 2008 20:12


I dag stod det skrivet om hästmasakern i Nya Wärmlands tidningen. Det tog 15 år av anmälningar innan Torsby kommun agerade i ärendet. Inget ovanligt att det kan ta 10-15 år innan det blir aktuellt med djurförbud enl. miljö och hälsoskyddsinspektören. Hästägaren har enligt vittnen flera gånger genom åren låtit hästarna självdö.

-------------------------------------------------------

En vän till oss såg till att det kom in i tidningen och han berättar: Jag kommer ihåg en julkväll för drygt tio år sedan då jag åkte förbi hagen där hästarna var. Det var 20 minusgrader ute och hästarna stod samlade kring ett badkar med fruset vatten. Allt de hade att äta av var en fälld asp. Det var inte så roligt att åka hem och fira jul efter att ha sett det, berättar han.

---------------------------------------------------------

En gång stod hästarna i en ladugård i närheten av där jag bor. När djuren fick komma ut på våren såg en av hästarna ut som ett gammaldags staket, berättar en man som upprörts över Torsby kommuns långsamma agerande i fallet.
Mannen har många skrämmande historier om hur de varmblodiga hästarna under vintrarna fått stå ute i kylan med minimalt att äta.

----------------------------------------------------------

Hälsoskyddsinspektören avslutar med dessa orden: Ärendet ligger nu egentligen hos länsstyrelsen men hälsoskyddsinspektören säger att han planerar ett besök hos mannen för att se om det finns några djur kvar. – De döda djuren måste ju grävas ned. Om mannen avlivat dem i stallet kan man tycka att det är en smula makabert men det är troligen av praktiska skäl som han valt den lösningen. Finns det inga djur kvar så är ärendet avslutat.( Nya Wärmlandstidningen )


Många makabra berättelser har våran vän berättat om för oss och tidningen, men få kom med i tryck. Fy för denna flathet, skall han komma så lindrigt undan utan repressalier för sin vanvård och djurens lidande så är det skrämmande. Det skulle varit i USA, där är det dryga böter och straff. Våra djur är det ingen som bryr sig om, som är helt beroende av människan som har tagit dem till sig.

Mitt hjärta gråter.

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Skapa flashcards