~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Direktlänk till inlägg 25 november 2007

Ruth funderar ?

Av ~ Ruth ~ - 25 november 2007 11:13


När man är liten säger man mamma och pappa till sina föräldrar, men när går man över till Far och Mor?  Är det åldersrelaterat, eller använder man båda beteckningar hela livet ? Många säger mamma & pappa hela livet ut. För mig är det mamma och pappa tills barnen blir äldre, sedan blir det mor och far. När man är liten så har man svårt för bokstaven R och använder då det förstnämnda. Vet inte hur det egentligen är i det här fallet, vet du / vad tycker eller tror du ?

Kul att få höra din åsikt.


Hoppas du får en mysig söndag. Här är det grått och disigt +5*...


 
 
margus

margus

25 november 2007 11:22

"Mamma och Pappa" har det alltid varit för mig, hela livet. Detta är regionrelaterat, tror jag. Min kusin med mor från Bohuslän och far från Skåne och skolgång i Småland har alltid sagt Far och Mammi. Vete sjutton varifrån hon fick detta? Troligen söderifrån, ingen annan av kusinerna spridda i landet säger något liknande.
Ha en GOD DAG!

http://margus.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

25 november 2007 12:09

Jag säger mamma och pappa! För mig är det helt främmande att säga mor och far, låter lite högtravande...
Respekten för mina föräldrar finns ju där ändå.
Min mamma skulle titta konstigt på mig om jag började kalla henne mor helt plötsligt, hon skulle nog tro att jag fått fnatt *fnissar*

Ha en härlig söndag. Kramen!

http://Frump.bloggagratis.se

 
Ulla-Britt

Ulla-Britt

25 november 2007 13:37

Hejsan Ruth!
Oj jag har inte ens funderat på detta för mig är det mamma och pappa livet ut.
Jag trodde det var dom som är äldreän oss som sa mor och far.
Kram från Ulla-Britt

http://ulla-britt.bloggagratis.se

 
Lena

Lena

25 november 2007 14:33

För mig så känns det naturligast att säga mamma och pappa men ibland får jag för mig att det kanske låter lite larvigt när jag säger så eftersom jag är 55 år och använder mig då av mor och far men det känns lite högtravande på nåt vis!

http://lenabirgitta.bloggagratis.se

 
Gerty

Gerty

25 november 2007 18:35

För mig är det mamma och pappa har alltid varit så även nu fast dom har varit borta i många år är det alltid min mamma och pappa

http://prilyckans.3w.se

 
Smeden Bengt

Smeden Bengt

25 november 2007 18:41

Jag har alltid sagt mor och far. Inte som i Skåne Maoor och fauur. Tycker mor och far är vackrare än mamma och pappa. Mor,far är mycket mjukare.Men som jag ser av övriga kommentarer så är det delade meningar därom! Kram min vän!

http://bengtalfred.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

25 november 2007 22:14

Jag säger mamma och pappa fast jag är 55 år.
Känns fel för mig att säga mor o far.
Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anki J.

26 november 2007 00:54

Hejsan Ruth!
Jag och min bror har alltid sagt mamma och far så vi är väl lite udda(s). Min far dog för snart 12 år sedan (21/12) och min mamma kommer för alltid att bli kallad mamma av mig.
Mina barn där i mot säger mamma och pappa.
Kram

 
Ingen bild

Vita

26 november 2007 06:51

Jag är i den konstiga situationen att jag alltid har sagt mamma och pappa men nu när jag själv är mormor så måste jag återigen börja kalla min mamma för mamma när jag pratar inom familjen, för mormor - det är ju plötsligt jag

 
Vita igen

Vita igen

26 november 2007 06:55

Det försvann ett mellanled märkte jag. Jo min mamma har vi kallat för mormor både mot barnen och mellan oss systrar(sen vi fick barn), kanske för att vi aldrig har haft någon egen mormor. Nu när vi själva är mormor ett par av oss så måste vi hitta ett nytt namn - det får nog bli mamma igen.

http://vitabrevis.bloggagratis.se

 
trollpackan

trollpackan

26 november 2007 08:38

Nu är ju min pappa död, men det är ju det ordet jag använder, och mamma har jag ju ingen kontakt med så ordet används ju inte men det är det jag skulle använda.
Mor och Far låter så gammaldags för mig, tänker på en gammal svensk film när jag hör det.:))

http://trollpackan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ~ Ruth ~ - 15 augusti 2016 19:48

      I dag med sommarväder så insåg jag att gräsmattan behöver ansas. Efter någon timma tittade jag upp mot det blå och såg ett hotfullt moln där uppe, då tänkte jag, ingen idé att börja, snart regnar det, går nog bättre i morgon. Är så duktig...

Av ~ Ruth ~ - 14 augusti 2016 23:30

      Det skulle vara en regnfri dag i dag, men ut på dagen kom en störtskur som heter duga, sedan klarnade det upp och en dubbel regnbåge uppenbarades på en nästan klar himmel.     Har kokat lite sylt i dag, blåbär och svarta vinbär, m...

Av ~ Ruth ~ - 10 augusti 2016 23:21

2 dygn med höststormar med stormstyrka 20-23-m/s och regn, nu i skrivandets stund är det bara +5*, värmen är nog över, jag gillar höst och vindar så jag sörjer inte.  Jag har inte varit i riktig form den senaste tiden, datorn har fått vila för det me...

Av ~ Ruth ~ - 10 juli 2016 23:45

Har så mycket om och kring mig på dagarna, lediga stunder stickar jag och på kvällar tittar jag på Tv. Vart tar dygnets alla timmar vägen, hinner inte gå upp på morgonen så ”blink, blink” så är det sängdags igen.     Hjälper doter...

Av ~ Ruth ~ - 25 juni 2016 14:55

    Naturen står i sin fulla prakt och kvällarna förpestas av knott och mygg, brukar vara rätt förskonade här på somrarna. Nu har jag köpt en mygghatt annars kan jag inte gå ut med hundarna på kvällarna. På dagen blåser det och då finns inga ela...

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards