~ ♥ Ruth's tankar ord och gärningar  ♥ ~

Alla inlägg under oktober 2007

Av ~ Ruth ~ - 5 oktober 2007 00:28


Oj, vilka bekymmer hundägarna får om reviret i skogen under Älgjakten som börjar i dagarna. Du behöver inte vara så rädd, men du kan ju ta vägarna för promenader i några dagar. Det är inte vem som helst som vistas i skogen med sina bössor, en jägare har utbildning för jakt och skogens vilt och får göra skjutprov varje år innan jakten (om jägaren ingår i ett jakvårdsområde.) Jägarexamen infördes 1985. När läste du senast att ortsbefolkningen  har blivit träffat av en kula ? En jägare springer inte och skjuter hej vilt i skogen, utan dom får ett bestämt pass att sitta på under en jaktdag, och en jakt är organiserat, hur skulle det annars varit. Jakt är nödvändigt för att hålla beståndet av vilt på en viss nivå, och har alltid så varit, hur skulle det annars bli på våra vägar med viltolyckor ?. Nyplanterad skog skulle aldrig få en chans att växa upp innan den blev uppäten. Jag försvarar jakten för jag vet hur det går till och att det inte bara  är  för nöjet och köttet , för köttet det kan man köpa i affären och som andra har slaktat. Viltet lever ett friare liv innan slakt en dom djuren gör som vi föder upp i fångenskap, dom slipper att stå i en ladugård vintertid och inte kan röra sig varken framåt eller bakåt. Stressas till slakthusen i bilar, (ofta med flera timmars transport) och får vänta på sin tur när dom väl är framme, och vi vet alla att dom ofta behandlas väldigt bryskt. Har du hört hur det låter på ett slakthus innan det är dags ? Du äter ju också kött, eller är du vegetarian ? Du fördömer slakt, men äter kött, det är en dubbelmoral på hög nivå. Många tror att jägarna får gratis kött, men det kostar en stor summa att jaga även om man har egna jaktmarker, (vilket vi har i Värmland). För den kostnaden skulle vi kunna köpa mycket kött, kanske hela våran årsförbrukning. Har varit jägarfru i 40 års tid så jag vet hur det går till. Tror att du som är motståndare till jakt inte är så  insatt i vad det innebär och hur det går till. Djuren i skogen kan inte äta upp varandra för att hålla en ballanserat nivå. Skulle kunna göra inlägget dubbelt så långt, men det räcker och upprör säkert många till max.
Kommentera gärna med din åsikt..

Av ~ Ruth ~ - 4 oktober 2007 14:28


Åter en dag när bloggen spelar oss ett spratt, undrar vad vi skall få för
funktion nu, eller är det bara besöksräkaren som gör att det strular, söker
för att registrera ditt besök och inte hittar rätt så är det inte alltid sidan går
att öppna. Jobbigt är det, men vad då, det finns alltid saker i vår vardag som
kan strula till det för oss och vara värre. Som i går när min dammsugare la av,
blev lätt panik, hundar som fäller och stökar till. Sopa på det gamla hederliga
sättet går inte för mina handleder. Så min kära son Jerry var så gullig så han
var och inhandlade en ny för mig med bättre sugförmåga en den andra, på hela
2000 W och utan påse, bara att tömma. Skrattade för mig själv, den har samma färg som Cinas blivande mobiltelefon, kanske en färg i tiden ?? Min man har åter begett sig till Värmlandsskogarna för jakt, så nu är vi själva igen, jag och hundarna. Det har blivit mycket särbo sedan i sommar, man får så lätt andra vanor och later. Men vad då, är ju självständig och klarar det mesta själv, har inga tummar mitt i näven så det är jag glad för. Nu skall jag ut i höstsolens strålar en stund.

Av ~ Ruth ~ - 3 oktober 2007 18:37


I dag så går inte äldre damer i typiska tantkläder så som dom gjorde förr.
Utan gärna som dom yngre, snitsigt med färg, det tycker jag är roligt att se.
Man behöver inte klä sig präktigt och diskret bara för att man har fyllt 60.
Men jag saknar tanterna en smula ändå. Mina barndomstanter i hatt, tantväska
och tantkappa. Det var något tryggt med dom, kanske för att jag själv var ung.
De struntade mera i hur dom såg ut, och bjöd på goa karameller och var jätte
snälla. Beundrar dom nya åldringarna som vill piffa till sig och är noga med sitt
utseende, dom sticker inte ut och skiljer sig från mängden längre. Trotts det
så hejar jag på dom gulliga tanterna från min barn och ungdomstid, glömmer
inte bort den tryggheten dom utstrålade och var !

Av ~ Ruth ~ - 2 oktober 2007 17:44


Har själv precis fått nya terminalglasögon, och dom är inte billiga kan
jag lova. Vill du komma undan med dessa höga priser så hittade jag
denna hemsida i går kväll (tyvärr för sent för mig denna gången, men kan
ju beställa ett par till :-).. Du får bågar hemskickat gratis för att prova,
sedan gör du  en ögonkoll hos en optiker (min kostade kr: 290:- Dina nya
glasögon kommer att bli billiga om du går in på "Optikbutiken" i stället,
tar en kopia på synundersökning och skickar in när du har valt dina bågar.
Ofta går vi med våra glasögon för länge pga. kostnaden för nya, ögonen
försämras, nu behöver det inte att bli så. Hoppas detta kan glädja dig !
Tipsa dina Bloggvänner om du hittar något som kan gynna eller intressera
andra så blir vi glada !

*Optikbutiken på nätet*


Av ~ Ruth ~ - 2 oktober 2007 09:40


Inte så ofta jag lyssnar på Norsk musik, men den här låten låg som
bakgrundsmusik på en norsk hemsida, mailade till hemsidoägaren och
frågade vad det var för grupp och låt, (blev helt lycksalig och
betagen, helt i min stil.) Det är en Norskgrupp som även spelas ofta
här i radion, och nu skall jag låta dig få njuta en stund.
GILLAR DU DEN OCKSÅ ?
Gruppen heter "Ane Brun & Madrugada, låten : Lift me"

Av ~ Ruth ~ - 2 oktober 2007 00:07


Kopierade detta från *Trollpackans blogg*


MALMÖ. Här dränktes Linda-Maries hund.
Sänkt till botten med tyngder.
Nu ställer vännerna upp för att få fast djurplågaren.
- Vi ger 50 000 kronor till den som ger oss rätt namn, säger kompisen Cecilia Paulsson.

Så börjar artikeln i dagens Expressen. Dobby, som hunden hette blev bara 20 månader ung. En eller flera gärningsmän fick tag i hunden och utan samvete sänkt hunden med tyngder i sjön.


Detta fall är naturligtvis polisanmält utan att polisen lägger ner stora resurser på det. Av den anledningen startas nu en fond kallad "Dobbys minnesfond" med bankgironummer: 202-7860.

Pengara är i första hand tänkta att gå till en belöning på 50 000 kronor till den som kan ge sådana upplysningar att gärningsmannen eller gärningsmännen kan gripas och fällas i domstol för brottet.

Lägg ut de tre första styckena i din blogg så att så många som möjligt får läsa, och glöm inte att ge en slant till fonden. Du skänker efter möjlighet, inget är för litet - inget är för stort.

http://www.dobbysminnesfond.se/


Av ~ Ruth ~ - 1 oktober 2007 09:23


Det hände  när jag var i 7 års åldern, alltså väldigt länge sedan. Jag och min
mamma var i skogen och skulle plocka bär. Rätt som det var så hörde vi ett
klingande ljud uppe i ett träd ovanför våra huvuden. Jag tittade upp och fick  se en ekorre med en plåtburk över huvudet. Efter en stund så ramlade ekorren ner och blev liggande. Mamma sprang fram för att se om den var skadad, när hon skulle ta upp den hoppade den upp. Efter en stund så lyckades vi fånga den och fick bort plåtburken från huvudet. Men lyckligt slutade inte historien för den sprang rakt ut i ett litet tjärn och drunknade till vår stora förtvivlan. Själv så mådde jag dårligt i flera dagar efter det. Var väldigt djurkär även på den tiden, samlade på alla små kryp, musungar, harungar ja, det jag hittade. Vi hade en lekstuga när vi var små och där inne var det nästan ett mini Zoo. Har många små historier jag kan berätta om, men tyvärr inte så många bilder att visa upp. Vi var 5 systrar och en
lillebror i våran familj, övriga var far, mor, farfar och farmor i allt 10 personer, det är många kära minnen som jag bär inom mig från dessa underbara åren..

Av ~ Ruth ~ - 1 oktober 2007 00:14


Jag tänder ett ljus i höstens mörker,
ett ljus som värmer och skänker glädje,
förtröstan och ro i våra sinnen.
Ljuset ger oss harmoni och trygghet,
ljuset förändrar så mycket, mörkret
och stormarna är inte så skrämmande
längre, dess värme omger oss med frid !


Kram på er alla !

Översätt bloggen

Min sifo undersökning

Hur många av er mina vänner är med på ”Facebook” är du med ?
 JA
 NEJ
 BARA BLOGG

Presentation

Så var det då denna dag

Sök i bloggen

Arkiv från start den 24/5-07

Skriv gärna en rad

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2007 >>>

Allt är samlat i Kategorier

Länkar till mina go'a vänner

Fråga mig så svarar jag !

26 besvarade frågor

"VARNING" att låna på nätet.

Don't touch my site

Besöksstatistik

Mitt väder i Lerum

Vädret Lerum

Vädret i Klaråsen

Vädret Klaråsen

Tack för påhälsningen !


Ovido - Quiz & Flashcards